Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 10 apr 2010, 18:28 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hejsan

Tänkte kolla om de finns nå intresse för att få alla bussningar i bakvagnen till polyuretan i våra saab 9000 bilar http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... 9000.shtml

Kommer att bli alla bussningar (utom nr 1 då den går så fin å köpa)
Men alla de andra, dvs 6 på varje sida totalt 12 st

Har hittat en kille som kan fixa detta, vi kommer göra en sats först å testa på min bil. Blir allt bra så kommer han spara måtten å kan sen göra flera utan problem.

Han kommer svarva nya rostfria hylsor oxå så klart till alla bussningar och de kommer att delas på mitten för lättare montering.

Pris på detta vet jag inte just nu, men bara polyuretan materialet sticker iväg till ca 1500 kr, sen så tillkommer de rostfria materialet och kostnaden för att göra allt.
Men kommer med ett exakt pris senare då allt är klart.

Nån som vet om de är nån skillnad på tex speedparts bussningar?
Vissa är ju blå, röd eller gula (motorfästena)
Kommer att köpa lika material som de blå är, de som sitter i kräningshämmaren (nr1)
Om ni inte har nå annat förslag.

Kommer att lämna min bakaxel å alla stag + de gamla bussningarna till han i mitten på nästa vecka. Sen ska min bil vara körklar i början av maj.
Så återkommer med "resultat" då.

Så finns de nå intresse på att köpa en sats??
Detta handlar inte om att jag kommer göra nån förtjänst, utan mer att jag vill åt finare bussningar till bilen, och kunna erbjuda andra möjligheten :D

Mvh Micke

Senast redigerad av saabmicke sön 02 maj 2010, 20:40, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: lör 10 apr 2010, 23:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag vill ha :wink:

Saab ng900-96

InläggPostat: sön 11 apr 2010, 09:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Så om jag förstått det rätt så blir det alla bussningarna till hela bakvagnen förutom den till krängningshämmaren som sitter där det är bultat i karossen?

Bussning "2" som även den är till krängstaget (om man kollar på speedparts lista på orginalbussningar) kommer du att kunna fixa i polyuretan?

InläggPostat: sön 11 apr 2010, 10:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

De är bra Niclas, dig kan man lite på ;)

backhead skrev:
Så om jag förstått det rätt så blir det alla bussningarna till hela bakvagnen förutom den till krängningshämmaren som sitter där det är bultat i karossen?

Bussning "2" som även den är till krängstaget (om man kollar på speedparts lista på orginalbussningar) kommer du att kunna fixa i polyuretan?

Precis, är ju lite svårt att svarva till NR 1 å som sagt den finns ju å köpa.
Går ju köpa nr 3 oxå i polyuretan på speedparts hemsida, men så sjukt dyr! Är ju inte större än en tumme typ.

Japp Nr 2 kommer oxå bli i polyuretan :)
Kommer som sagt lämna grejorna till han i veckan, så återkommer med ett pris i slutet av nästa vecka.

Mvh

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 03:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej.
Klart intressant. Är dock endast intresserad av bakvagnens bussningar eftersom jag redan "bussat" om framvagnen. Hör av dig.
Funderade på att själv skaffa material o tillverka men saknar svarv.
Mvh Sabbo

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 10:59 
En stjärna
En stjärna

Jag vill ha hårdhet på originalbussningar vs polyuretanbussningarna innan det är "intressant".
Att bara namedroppa ett materialval utan att påvisa fördelar/nackdelar vare sig med material eller de förändrade hårdheterna gör mig ett uns av skeptisk.
Men kan man få fram hårdheterna på originalbussningarna så blir det lättare att veta vilka som kan vara intressanta att byta.

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 21:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hejsan

Kul med lite respons.

Jag har lämnat bort min bakvagn, material m.m idag. När jag prata med dem så skulle de inte vara några problem att få till dessa.

Hårdheten på original bussningarna vet ja ej tyvärr. Däremot så kan man mäta "chore" (eller hur de stavas) de är alltså hårdheten på materialet.
De polyuretan materialet jag använder har chore 95, måste vara så pass hårt för att kunna svarva i.
Men jag kan ta med en bussning från speedparts och kanske kunna rota fram nån original bussning och ta med till momentum så får de mäta hur mkt chore de har.

Mvh

InläggPostat: fre 16 apr 2010, 10:06 
En stjärna
En stjärna

Hej.
Kanske lät lite barskt innan. Det var inte så jag menade.
Bra svar hur som helst.

Nu vet vi att Polyurethanet håller 95shore i hårdhet. Nu är bara frågan vad originalbussningarna håller för hårdhet. Jag tvivlar faktiskt på att det skulle vara samma hårdhet på all bussningar. Gummi kan skilja rätt mycket och med tanke på hur mycket utveckling det ligger bakom så tvivlar jag på att det bara är taget ur luften och satt samma på allt.

Det är väl inte helt omöjligt att de olika polyurethansatserna man kan köpa, där det är olika färg på olika bussningar är just olika hårdhet. Färgerna brukar knappast vara smakfulla, speciellt inte när de blandas, så jag tvivlar på att det skulle röra sig om utseende i vilket fall.

EDIT:
En helt annan historia, men en anledning till att jag börjar ifrågasätta hårdhet.
Har själv hållt på en del med några Volvo's och har ett gäng vänner som gjort omfattande byggen på Volvo's. Några av dessa har beställt polyurethansatser till sina bilar, och i vissa fall visar det sig att några av bussningarna varit avsevärt mjukare än originalbussningarna. Kan ju vara trevligt i vissa hänseenden, men långt ifrån i alla, och i dessa byggen antagligen inte i något anseende.

InläggPostat: mån 19 apr 2010, 16:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hejsan

Nu har jag vart in på momentum å bråkat lite med dem :P

OBS: Detta är alltså ingen super exakta uppgifter då det är ganska så svårt att mäta fram chore (Hårdheten)
Men vi får ett ungefär mått iaf.

Tyvärr så hade jag ingen ny original bussning att mäta på, så de fick bli min gamla som gått 13 kkm (Sorry)

Original: 70-75 (krängningshämmare http://www.speedparts.se/kat/parts/images_4/85,2011.jpg)
Blå polyuretan från SP: 75 (Främre bärarmsbussning http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... f,1476.jpg)
Röd Polyuretan från SP: 85 (Styrväxelbussning http://www.speedparts.se/images/prod/chassie/pf4119.jpg)

JAAAA jag vet att Främre bärarmsbussning är röd där på bilden, men har såna liggandes å de är blåa. Vet inte varför Speedparts har lagt ut en bild där de är röda!

Ja de vi kan se då är ju ganska logiskt (Tycker ja iaf) Är ju att styrväxel bussningen är hårdast, å där vill man ju inte att de ska flexa så mkt. Medans chassi bussningarna är lite mjukare, vart dock lite förvånad att de låg så nära original.

De material som jag anv är alltså 95 som sagt, var ju tvungen att ta de för att överhuvudtaget kunna svarva de.
Men tro nu inte att de är super hårt, de kommer nog kunna flexa så pass att resten av bilen inte tar skada tror ja.

Åsikter ;)

Mvh Micke

InläggPostat: tis 20 apr 2010, 20:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Jäkligt intressant det låg så nära orginal faktiskt.... dock är det juh inte motsvarande bussningar dom mätt på utan från olika ställen på bilen, om det nu är så att hårdheten i gummit är olika platser vilket inte låter helt osannolikt? Lite knepigt endå att 13'k mils bussningar var så pass bra....

InläggPostat: sön 02 maj 2010, 20:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja då äntligen har man fått bussningarna å pris :D

Priset för allt vart 3000 kr, och de är alltså bussningar med rostfri hylsa som ingår i detta. Vart ett bra pris ändå tycker ja, är ju trots allt 6 par bussningar alltså 12 st totalt, och vissa är ju lite större.
Har monterat allt idag och de är grymt bra passform. Är väldigt nöjd med resultatet :D
Dom var så seriös så att de t.om gjorde små slitsar i själva bussningen där den sitter mot materialet, alltså lika som gjutna bussningar har från större tillverkare, Kika på bilden nedan, är kanske lite svårt att se.

Sen beror de helt på hur många som vill ha dessa nu, får ja ihop en några st så tar han så klart inte samma pris på varje då de blir mkt mer rationellt för han å mata ur flera samtidigt.

Nu till bilderna!!!!!

Bild

Bild

Här ser man små slitsar i själva bussningen
Bild

Bild

Bild

Denna bussning var riktigt snygg, den kona dom bara så den skulle vara lika som org bussningen :)
Bild

Bild

Bild

Detta är alltså tvärstaget som går vid bensintanken om ni undrar.
Bild

Är de nått ni undra så skriv här bara, är ni intresserad av att köpa en uppsättningen så PMa mig bara.

Ha de bra alles!

Mvh

InläggPostat: tor 22 jul 2010, 03:11 
Moderator
Moderator

Kul att det finns folk som dig så folk kan handla! Ser riktigt bra ut, dock har jag inte kvar min Saab! Annars hade det ramlat in en beställning =)

Mvh Marcus!

InläggPostat: tor 22 jul 2010, 22:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja de var ju synd du inte hade den kvar :)
Har länge spana på nån som vill göra dessa, men de flesta hade inte tid.
Men fick tag i en kille nu efter man jagat till och från i fem år typ :roll:

Trodde dock fler var intresserad, men men..

Mvh

InläggPostat: mån 26 jul 2010, 20:46 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Hur har det gått med bussningarna? Jag är intresserad av en uppsättning iaf :)

http://www.garaget.org/saab_Johan

InläggPostat: mån 14 mar 2011, 13:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Verkar helt klart intressant! Rullar ut sommarsaaben snart så då kan det bli aktuellt, då jag ändå skall fräscha upp bakaxel osv.

InläggPostat: tor 21 apr 2011, 14:50 
Två stjärnor
Två stjärnor

Ja med är intresserad om det blir någon beställning.

Mvh 9k94

InläggPostat: mån 25 apr 2011, 20:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tyvärr så var intresset för detta alldeles för svalt, sålde sista uppsättningen för några veckor sen.

Om de ramlar in några beställningar så är de klart man kan fixa nåt, men med tanke på intresset hittills så...

Går så klart att beställa en uppsättning oxå, men då snackar vi helt andra priser.

Mvh

InläggPostat: fre 06 maj 2011, 20:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Precis införskaffat mig en saab 9000 Aero o känner att dessa kan vara av intresse.

Shelby GT-500 2008 http://www.garaget.org/?car=239843

InläggPostat: mån 09 maj 2011, 19:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Du/ni som är seriöst intresserade kan ju PM.a mig, så ska vi se om vi kan få ihop några set.

Mvh

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 07:09 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Finns dessa fortfarande att få tag i?
Ska skaffa en extra bakvagn på skroten som ska plockas isär i sina minsta beståndsdelar, sen ska alla delarna blästras och målas.
Efter detta så ska det monteras nya bussningar, nya stötdämpare och nya bromssköldar.

Får det till totalt 16 bussningar, 8 på varje sida.

Främre länkarmsbussning V+H
Bakre länkarmsbussning V+H
Främre momentstagsbussning V+H
Bakre momentstagsbussning V+H
Panhardstagsbussning vänster/övre
Panhardstagsbussning nedre/höger
Glidbussning krängningshämmare V+H
Övre krängningshämmarbussning V+H
Nedre krängningshämmarbussning V+H

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme