Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 30 aug 2014, 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 19:22 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Hej på er!


Jag har nyligen skaffat mig en Saab 9000 CSE -94 tror den har B234i motorn? 2,3 liter, utan turbo.
Har tidigare bara ägt og900:or så det är lite nytt på en 9000 :D
Jag har lite frågor och funderingar. Bilen smårycker vid körning. Mest på motorvägen när man håller jämna varv.
Det är inte kraftigt, men känns. Ibland går den felfritt för att sen smårycka lite igen. Misstänker stiften. Om det inte är det,
vad ska jag börja med att kolla då?


Bilen hade ingen manual/instruktionsbok så jag kan inte kolla upp hur mycket olja det går åt, samt vilken olja jag bör ha.
Tänkte slå i delsyntet, 10/40. Antar att det är ok i den motorn? Hur många liter ska man ha i?
Går ju att hälla lite åt gången och kolla stickan, men vill gärna ha nåt riktmärke.


Tack på förhand!

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Senast redigerad av sweddan ons 10 aug 2011, 19:44, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 19:33 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
ang ryckningar, börja med stiften och byt ut alla små vakumslangar :)

olja kan du nog ha i en delsyntet 10-40 , har de själv i bilen, men ska testa med 5-40

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 20:35 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 02 mar 2010, 12:15
Inlägg: 90
Ort: Vetlanda
sweddan skrev:
Hej på er!


Jag har nyligen skaffat mig en Saab 9000 CSE -94 tror den har B234i motorn? 2,3 liter, utan turbo.
Har tidigare bara ägt og900:or så det är lite nytt på en 9000 :D
Jag har lite frågor och funderingar. Bilen smårycker vid körning. Mest på motorvägen när man håller jämna varv.
Det är inte kraftigt, men känns. Ibland går den felfritt för att sen smårycka lite igen. Misstänker stiften. Om det inte är det,
vad ska jag börja med att kolla då?


Bilen hade ingen manual/instruktionsbok så jag kan inte kolla upp hur mycket olja det går åt, samt vilken olja jag bör ha.
Tänkte slå i delsyntet, 10/40. Antar att det är ok i den motorn? Hur många liter ska man ha i?
Går ju att hälla lite åt gången och kolla stickan, men vill gärna ha nåt riktmärke.

Angående oljemängden kan du alltid gå in på autoexperten.se och skriva in din reg nummer och kolla under oljor hur mycket du ska ha. Men de brukar vara 4l i saab om jag inte mins fel.
Tack på förhand!

_________________
Saab 9000 Talladega 1989
Saab 9000 CC 1989 Vinterbil
http://www.garaget.org/Neme_siz


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 21:37 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
B234 94-98 ska faktiskt ha 4,7 liter fast ja brukar snåla o ha 4,5 bara det räcker.
Delsyntet funkar väl okej. Körde själv Swedols 10-40 i min 2,3i-95 men kör bara 5-40 helsyntet i turbon. Även den Swedols.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 22:27 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 07 jan 2011, 17:54
Inlägg: 127
Ort: Sävar (1,5mil norr om umeå)
Icecream skrev:
B234 94-98 ska faktiskt ha 4,7 liter fast ja brukar snåla o ha 4,5 bara det räcker.
Delsyntet funkar väl okej. Körde själv Swedols 10-40 i min 2,3i-95 men kör bara 5-40 helsyntet i turbon. Även den Swedols.


står 5liter i min instruktionsbok 8O

_________________
Saab 9000 cs 2,3T -95
http://www.garaget.org/?car=232588


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 aug 2011, 18:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Oj, många bud här :) Jag bytte luftfilter idag och skulle byta stift. Dessvärre får jag byta stift imorgon då stiften jag fick (NGK från autoexperten) inte passade. 21 hylsan gick inte ner i tändstiftsbrunnen. Vad ska man då ha?
Satt ett biltema stift i....kan ju vara en orsak till misständningar.

Jag hittade också riktigt dåliga 3mm slangar. Är dem 3mm för det första? Lär köpa nya.

Den som går från insuget till btr:en var ok, den som går till en ventil nära batteriet slutade där??? Gick till ventilen, sen iget mer.
Hittade även två slangar nere till höger vid kylaren (sett framifrån) på ca 20 och 30 cm, men dem gick ingenstans.

Någon som har schema eller kan tala om hur alla vakummslangar ska sitta??

Tack för era svar.

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 aug 2011, 23:26 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
16mm hylsa och ngkstift ska de va.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 aug 2011, 17:36 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
3,5liter i min 2,3i cse -95 utan oljekyl.

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 aug 2011, 18:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Tack för alla svar. Bytte stift idag och bytte vakuumslangen till btr:en. Dem andra slangarna som jag antar är till kolkanistern struntade jag i. Något som kan vara dåligt/skadligt?? Kör nu med slang direkt från insuget till btr:en.

Bilen verkar gå felfritt nu iaf :D

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 aug 2011, 17:38 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Läst lite att bilen får aningen lägre bränsleförbrukning med kolkanistern och alla slangar på plats.
Skulle ju helst vilja ha allt så som det ska vara, men fattar ju inte alls hur det ska se ut och sitta monterat.
Jag har googlat massor och letat efter info/bilder här men utan något bra resultat. Sitter en lapp på vänster framskärm med info och en ritning om hur det ska vara, men den blir jag inte klok på. Någon som vet eller kan kolla och ta bilder på hur alla vakuumslangar ska sitta och vart dem ska gå? Skulle uppskattas enormt mycket.

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 aug 2011, 12:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 29 apr 2003, 00:01
Inlägg: 35
Ort: Nybro
En viktig sak,tänk på att har bilen körts med del-syntetisk olja kan du ej gå över till hel-syntetisk.
Man brukar andvända sig av del-syntetisk olja 10-40.Det kan vara bra och ta ett komp-test för att se om det är några problem,Mitt fall började komma krypandes.Jag köpte en saab 9000 92:a och skulle byta olja, när jag hällde i den nya oljan då kom det en överaskande sak det började att komma fram olja och jag var tvungen att fylla på till och från.Jag böt ut oljan med nytt filter och hällde i mineral olja om jag minns rätt.Då löstes det problemet, det fungerade ett tag sedan kom raset efter 1 år jag hadde legat på komp test på 13,1/13.1/13.0/13.1(den nya testen efter ett år blev 13.0/12.8/13.0/3.1) Så är du orolig kolla med en bil firma vad du skall ha.Glöm ej en sak bilar blir gamla även saab tyvärr.En sak till kolla bibblan där kan det finnas böcker om olika bil modeller jag hittade där på sab volvo mm.


Senast redigerad av Granis tor 25 aug 2011, 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 aug 2011, 12:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Ja, det vet jag om. Bilen hade gått på 10/40 delsyntet tidigare (hörde med förra ägaren) så det blir till att köra på samma.

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 aug 2011, 12:12 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 29 apr 2003, 00:01
Inlägg: 35
Ort: Nybro
Lycka till med saaben jag har köpt en till,om du undrar över något så skicka ett mejl så får vi se om jag kan hjälpa till.Jag kollar inte mina mejl så ofta men prova.annars är forumet bra hjälp har jag fått.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 aug 2011, 12:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Tack! Det var snällt av dig. Hoppas du får många problemfria mil med din bil :)

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 aug 2011, 19:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Fortsätter i denna tråd:

Jag har upplevt några ggr att bilen tvekar vid acc. T ex om jag vill köra om någon och växlar ner till 2an eller 3an för att sen stämpla fullt, så tvekar bilen 0,5sek ungefär för att sen sticka som ett "skott" och sen avta i acc igen. Vad kan det bero på? Katten, spjällägesgivaren, knacksensor? Om det vore katten tyckar jag bilen borde vara orkeslös, t ex på 5an i 50km/h osv. Det är den inte.
Bilen har nya stift (ngk) och luftfilter. Går förövrigt bra, men lite slöare än vanligt ibland.

Hoppas på svar och tackar på förhand!

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 aug 2011, 20:05 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 311
Ort: Västerås
Finns det någon här som är duktig på olja och som kan förklara varför man inte kan byta från delsyntet till helsyntet? Jag har ju gjort just det på båda bilarna i hushållet, en 9000, en volvo 850..
Som jag har förstått så är helsynteten aningen mer lättflytande vid kallstarter, men annars är det väl samma viskositet vid arbetstemperatur? Har bytt från 10w40 delsyntet till 5w40 helsyntet.

_________________
Saab 9000 CSE 2,0 ltt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 aug 2011, 16:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Det finns ett jättebra verktyg för vissa frågor. :wink:

Finns här: http://lmgtfy.com/?q=blanda+delsyntet

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 aug 2011, 19:11 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1089
Ort: Åkersberga
Åsikter om oljor är som arslen alla har en och alla stinker. :lol:

Det går utmärkt att byta mellan olika oljekvaliteter OM MOTORN ÄR FRISK. En sopslut motor kan hålla ihop och vara tät endast på grund av sot- och skitavlagringar som lagt sig på bra ställen. Går man över till en bra olja som tvättar ut skiten (det är oljans jobb, förutom att smörja och kyla) kan man få problem med oljetryck och oljeförbrukning. Helsyntetiska oljor brukar oftast ha fler additiver för att lösa upp skit bättre och transportera bort det, det är därför man kan köra längre intervaller med dom.

_________________
//T-Å
---------
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes E 240 -00
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
Mercedes C 230 -05 Såld!
Mercedes C 200D -94 Såld!
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 aug 2011, 19:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 09 aug 2011, 20:26
Inlägg: 60
Ingen som har nån idé om vad som kan vara tjall på min bil? Sista inlägget på sida 1.

_________________
http://www.garaget.org/?car=261443


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 aug 2011, 22:21 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 311
Ort: Västerås
Sjukt roligt svar sweddan! Aldrig sett det där förut :D

Förlåt om jag spårade ur i din kapade tråd :oops: , lycka till!

Edit: Jag ska fortsätta googla, så ni behöver inte göra detta till en sån där "evighets-olje-tråd"

_________________
Saab 9000 CSE 2,0 ltt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010