Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 23 aug 2014, 12:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 16 aug 2003, 22:24 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jun 2003, 20:47
Inlägg: 157
Ort: Säter
När jag svänger kraftigt i låga hastigheter, både vänster och höger, så kommer ett slags knäppande, knakande ljud.

Är det symptomet för dåliga hjullager eller kan det vara något annat?

Hur svårt är det att byta hjullager? Är det något man bör överlåta till en verkstad om man är unixtekniker och inte mekaniker?

Har också ibland hört ett skrapande ljud vid sväng i högre fart. Gissar på att det kommer från en av bromskivorna men det är en vild gissning.

Eftersom jag inte haft bilen så länge så har jag ännu inte kontrollerat konditionen på belägg och skivor.

Även om bilen är mycket piggare än min andra 9000, som är mycket bensinsnålare, så har jag dock en känsla av att den drar lite mer än den borde. Den drar sällan under 0.8 på samma landsvägskörning som min andra 9000 drar 0.65 så det kan ju hända att det hänger ihop med anliggande bromsar eller dåliga hjullager, men det behöver ju inte ha något samband med de oroväckande ljud jag beskrivit ovan.

Några teorier?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 00:28 
Offline
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 maj 2002, 23:02
Inlägg: 549
Ort: Östersund
Nr 1 är alltid att kolla om hjulen är fastdragna ordentligt.

_________________
SAAB 9-5 SE Kombi 2.0t -99 Maptun steg 4 - 270 hk/370 Nm
SAAB 900 T16 Cabriolet -87
SAAB 96 De Luxe -64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 13:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 04 aug 2003, 20:26
Inlägg: 16
Du, Jag tycker att det låter som om att det är yttre drivknutar som skapar missljudet. Ta och kika på det!

_________________
Docendo discimus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 18:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jun 2003, 20:47
Inlägg: 157
Ort: Säter
Ska börja med att kolla att hjulen sitter fast ordentligt sedan får jag kolla yttre drivknutarna. Är det något man kan avgöra själv genom att kika på dem eller bör man låta en verkstad kontrollera dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Underliga saker hända
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 18:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 17 aug 2003, 17:42
Inlägg: 12
Faktiskt, underliga saker hända ibland, varit med om dåliga hjullager som glappat men varit tysta, och vid sväng har bromsskivan tagit i bromsskölden/oket etc....... hänt mig 2 ggr på två olika bilar !!!!

Men vanligast är nog att de där är drivknuts "knak".

_________________
Varför köpa en recliner när man kan sitta i sin saab ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 18:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jun 2003, 20:47
Inlägg: 157
Ort: Säter
Frågan återstår dock, hur ser jag som amatörmekaniker om en drivknut är kass?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 aug 2003, 19:56 
Offline
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 maj 2002, 23:02
Inlägg: 549
Ort: Östersund
Det kollar man enklast genom att ställa sig på en stor asfaltsplan och veva ner rutorna. Sväng sedan med fullt rattutslag i en cirkel, först åt ena hållet och sedan åt andra. Lyssna då ordentligt...

_________________
SAAB 9-5 SE Kombi 2.0t -99 Maptun steg 4 - 270 hk/370 Nm
SAAB 900 T16 Cabriolet -87
SAAB 96 De Luxe -64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug 2003, 10:27 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 19 aug 2002, 22:12
Inlägg: 970
Med stor sannorlikhet är problemet du beskriver din drivknut som är åt skogen...

Enkelt att kolla är även om damaskerna är hela.
Är de trasiga har fettet runnit ut, och då lever inte drivknuten ett tyst liv länge till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug 2003, 11:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jun 2003, 20:47
Inlägg: 157
Ort: Säter
Psycho Dave skrev:
Det kollar man enklast genom att ställa sig på en stor asfaltsplan och veva ner rutorna. Sväng sedan med fullt rattutslag i en cirkel, först åt ena hållet och sedan åt andra. Lyssna då ordentligt...


Det har jag provat. Låter lika oavsett håll. Behöver inte veva ner rutan för att höra det. Och jag upplever att det blivit värre på sista tiden. Nu hörs det alltid vid kraftig sväng. För några veckor sedan hördes det ibland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug 2003, 14:46 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 19 aug 2002, 22:12
Inlägg: 970
bell skrev:
Psycho Dave skrev:
Det kollar man enklast genom att ställa sig på en stor asfaltsplan och veva ner rutorna. Sväng sedan med fullt rattutslag i en cirkel, först åt ena hållet och sedan åt andra. Lyssna då ordentligt...


Det har jag provat. Låter lika oavsett håll. Behöver inte veva ner rutan för att höra det. Och jag upplever att det blivit värre på sista tiden. Nu hörs det alltid vid kraftig sväng. För några veckor sedan hördes det ibland.


Som sagt! Kolla damaskerna! Sitter bakom bromsskivorna!

vik undan hjulet och "titta-och-känn". Behövs inte hissas upp för att kolla!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug 2003, 15:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jun 2003, 20:47
Inlägg: 157
Ort: Säter
Ska kolla det, tack för alla tips. Tror att det låter mer från höger sida men skall kolla det närmare när jag får tid. Ska också kolla vad haynesmanualen säger om att byta drivknutar, kanske är något man klarar att fixa själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 aug 2003, 16:06 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 19 aug 2002, 22:12
Inlägg: 970
Haynesmanualen funkar bra. Men däremot svamlar den om vissa åtdragningsmoment som är helt orimliga.

Har själv bytt drivknut, och det finns lättare sätta att byta på än haynesmanualens sätt.

Lossa nedre spindelledsfästet så du kan vrida bort fjäderbenet så får du jobbet gjort lättare än att montera ner hela framvagnen 8)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010