Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov 2017, 00:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stabilitet
InläggPostat: lör 03 aug 2013, 09:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej nu när pärlan fungerar som den ska tänkte jag fixa så att den blir lite stabilare, då den börjar vibrera lite efter en 100-120km/h men håller samma vibratoner uppe i 180 så det blir inte värre efter hastighet.

Sitter lågprofil, 17 tums på just nu som är bra balancerade.

Vilka bussningar är dom som bör byttas emot powerflex/superflex för besta resultat? (finns det några till bakre delen som kan vara värd att bytta? eller till styrningen?)

Det som finns på inköps listan är
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 02911.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 6-101.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 6-105.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 07-18.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 02-19.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... f1476.html

Ska även på med powerflex på övre motor bussningarna med det har jag liggandes sedan förr.

Notera att alla bytten bör kunna she utan upphisning då jag gör det själv på gården med några pallbackar :mrgreen:

---------------------------------

Någon som vet hur stor skillnad det är mellan HD och powerflex bussningar? priset skilljer sig avskyvärt!

Inläggsrubrik: Re: Stabilitet
InläggPostat: lör 03 aug 2013, 11:00 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Dina vibrationer beror dels på hjulinställning, ev slitna mjuka bussningar men lika mycket på att du kör med större hjul än 16-tum.
Det blir belastning på transmissionen som orsakar rörelser i hela drivlinan.
Om monterar allt stumt med solida poluretanbussningar och byter ut allt i chassit mot sådana så kommer du slippa dessa vibrationer efter en hjulinställning som då måste göras.

Å andra sidan måste du på med typ asfaltmatta överallt för att dämpa det oljud som uppkommer eller skaffa hörselskydd med intercom till dina passagerare.

InläggPostat: lör 03 aug 2013, 15:22 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Icecream skrev:
Dina vibrationer beror dels på hjulinställning, ev slitna mjuka bussningar men lika mycket på att du kör med större hjul än 16-tum.
Det blir belastning på transmissionen som orsakar rörelser i hela drivlinan.
Om monterar allt stumt med solida poluretanbussningar och byter ut allt i chassit mot sådana så kommer du slippa dessa vibrationer efter en hjulinställning som då måste göras.

Å andra sidan måste du på med typ asfaltmatta överallt för att dämpa det oljud som uppkommer eller skaffa hörselskydd med intercom till dina passagerare.

Oljud kommer inte från att du bytter ut bussningar snarare tvärtom då dom inte glappar längre, det som ger en mjukare färd är hjulen och stöt dämpare och fjädrar.
Normala gummi bussningar blir dåliga med ålder, därför en äldre bil har sämre väghållning och mer vibrationer än en ny bil. Även om bilen är gjort på 90 talet så tillverkades o släpptes dom inte med vibrationer när man ligger runt 100 snåret.

InläggPostat: sön 04 aug 2013, 21:24 
Administrator
Administrator

Exakt det här vibrationsfenoment har jag också. Dock har jag original 15", vet ej om hjulen är bra balanserade (köpte bilen nyligen) men det känns inte som att det skulle vara problemet.. Det kan alltså vara hjulinställningen säger ni.. Ska in med bilen på Saab imorgon för lite annat fix. Ska be dem kolla på detta också, återkommer med vad domen blir.

InläggPostat: mån 20 jun 2016, 09:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Lyfter en gammal tråd angående bussningar.
Jag har liknande problem med min 9000 -97 som gått 14000 mil, svagt lågfrekvent ljud när jag kommer över 100 km/tim och när man kör över skarvar i vägbanan. Kan det bero på att originalbussningarna har blivit gamla och hårda, och i så fall vilka bussningar bör man byta för att bilen ska kännas fräschare. M.a.o. hur många år kan man räkna med att bussningarna håller sig mjuka och elastiska?

mvh

InläggPostat: mån 20 jun 2016, 11:31 
Två stjärnor
Två stjärnor

Vibrationer som kommer ganska tydligt runt 120km/h och sedan antingen kvarstår eller blir lite svagare efter man passerat ovanför 140 är nästan alltid någon form av obalans.

Hur mycket det känns kan bero på hur det ligger till med bussningar, men ska man ha bort dem helt måste man åtgärda obalansen. Ett trick är att skifta runt däcken, obalans på fram-däck ger kraftigare effekter än bak, men effekterna bak är ofta mer uppenbart obalans, speciellt för baksätespassagerare.

InläggPostat: mån 20 jun 2016, 11:41 
Två stjärnor
Två stjärnor

HansGunnar skrev:
Lyfter en gammal tråd angående bussningar.
Jag har liknande problem med min 9000 -97 som gått 14000 mil, svagt lågfrekvent ljud när jag kommer över 100 km/tim och när man kör över skarvar i vägbanan. Kan det bero på att originalbussningarna har blivit gamla och hårda, och i så fall vilka bussningar bör man byta för att bilen ska kännas fräschare. M.a.o. hur många år kan man räkna med att bussningarna håller sig mjuka och elastiska?

Bussningarna ger inga ljudfenomen. Hjulager, bromsar och drivlina kan ge det.

Saabs original-bussningarna håller bra över tid, men de slits, om än långsamt. De två undre länkarmsbussningarna, främre bärarmsbussning (tas typiskt samtidigt som periodiska bytena av länkarmsstöd/offeranoder) och flygplansbussningen (namnet uppenbart när man ser formen på den), byter man när stabiliteten blir dålig.

InläggPostat: fre 24 jun 2016, 09:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för informationen, ska testa med att skifta däcken och kanske balansera.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme