Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 06 dec 2021, 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 31 aug 2013, 16:35 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Kan någon hjälpa mig att diagnostisera följande, gäller en Saab 9000 A50 2.0t -98, 18 000mil.

Bilen ryker ibland blåa rökpuffar vid kraftigare gaspådrag, samt att jag idag även såg att det rök ur oljepåfyllningsröret, se bild nedan. Vid ett tillfälle hade anslutningen till vevhusventilationen mot ventilkåpan hoppat av.
På något sätt tycks det bli för högt tryck i vevhuset.
1. Är det då turbon
2. Topplockspackningen
3. Eller något med vevhusventilationen i övrigt som är på väg att ge sig?

Bilen går bra i dagsläget (endast kört ca. 2mil med rökproblematiken), endast ägt den i två månader och har nyss gjort ett oljebyte till helsyntet.. vet ej om den gått på helsyntet innan, men kan de påverka (vet att vissa har teorier om det, även om jag själv tvivlar på det). Oljan ser fin ut, men det har nog försvunnit lite. I övrigt är bilen Maptun fulltryckskonverterad till 230hk, så lite mer laddtryck än original får den stå ut med.

Vad tror ni?

Röken från oljepåfyllningen efter körning:
Bild

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 08:20 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 971
Har du kollat backventilen till vevhusventilationen ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
9000CSE 2,0t Vector -98 Såld och lever)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 08:44 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Att det ryker lite ur oljepåfyllningen när oljan är riktigt varm ser inte jag som något konstigt. Det känns rätt normalt särskilt med nybytt olja där det kan vara lite lättflyktiga ämnen som förbränns.

Toppackning brukar oftast gå vid en av vattenkanalerna, men det kan ju hända, dock borde det ryka hela tiden isf.

Tror turbon är lite glapp och att den med trimmet utsätts för lite mer än original börjar ge upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 09:07 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Senast ja va me om detta, alltså på en i övrigt felfri spis, va efter byte till nån typ supermultigradeolja 0-50 som dåvarande ägare hade gjort för att ge bilen "det bästa".
En -95a 200hk med drygt 30000 mil på mätaren.

O som den lät.
Med liite kunskap om oljor så tyckte ja bara att varför hälla vetten i motorn som dessutom gått rätt långt.

Bytte till min favvoolja, swedols 5-40 helsyntet o efter nån timmes körning så gick den tyst o fint o rök ingenting sen.

Alltså, tipset kolla vad för olja du hällt i. Har nån kört på delsyntet så kan det behövas ett par täta oljebyten innan allt tätat till sig igen.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 17:51 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Tack för tipsen. Tror bestämt jag hittat felet, vad sägs om det här :(

Bild

..Duktigt blästrade turbinblad och ett radiellt glapp på, ja vad ska jag uppskatta det till.. 2-3mm kanske, vilket är aningen mycket även när turbon står still och inget oljetryck/oljefilm finns i lagret gissar jag? Glömde så klart att känna efter axiellt glapp.. Förstår om detta glapp i kombination med ojämna turbinblad skapar ogynnsamma krafter när turbin snurrar sina 1000-tals varv.

Backventilen och kylarvattnet var förövrigt okej. Och oljan jag bytt till är faktiskt Meknomens egna helsyntet 5-40W. Får bli en finare sen..

Dags för turbobyte med andra ord. Har t.ex. sett annons från Glenns Bildelar på Blocket, verkar ha schyssta priser:
http://www.blocket.se/stockholm/Delar_t ... ?ca=11&w=3

..men ska man tro en del trådar så verkar det var lite sådär att göra affärer med dem: viewtopic.php?f=13&t=18333&start=45 , någon mer som har erfarenhet?

Vad bör man ge för en Garrett TB25 i fint begagnat skick? En en utbytes från GIK eller Speedparts känns lite pricey för den här bilen..

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 20:28 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
En T25 ska man inte betala speciellt mycket för. Dom är ju i princip osäljbara eftersom det är sällan dom havererar.
Skadorna du har brukar komma när man laddar för mycket med T25 så en följdfråga är såklart vad du har för laddtryck ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 21:02 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
SaabAero skrev:
En T25 ska man inte betala speciellt mycket för. Dom är ju i princip osäljbara eftersom det är sällan dom havererar.
Skadorna du har brukar komma när man laddar för mycket med T25 så en följdfråga är såklart vad du har för laddtryck ?


Aah där kanske förklaringen ligger då, jag vart också förvånad att den såg så illa ut. Trodde dock det berodde på skräp från insuget inte för högt laddtryck, men då vet jag nu :)
Enligt tidigare ägaren har bilen steg 1 från Maptun http://www.maptun.se/ecuGuide.php?kateg ... istorder=2
Så det borde ju innebär en stabil programvara, utan för högt ladd ( i ärlighetens namn har jag inte kollat styrboxen, borde ju rimligtvis stå Maptun på den i så fall :oops: ).. Har ingen laddtrycksmätare i bilen så har inte kunnat se vad den laddar.

Vart kopplar man bäst in en graderad laddtryckmätare när man inte har en original i instrumentpanelen?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 sep 2013, 12:33 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Lämpligast med ett t-kors på slangen som går fram till dumpen.
Original med "laddtrycksindikator" sitter denna skarv under spjällhusewt o går in i kupén via ett hål i gummibussningen till värmeslangarna, ett par clips som håller slangen på fläkthuset o sen finns en genomföringsnippel lite trångt satt vid torkarmekanismen.
Jag har ett huvudinstrument med turbomätare som passar din. Man byter ju endast ut delen med tank/tempmätare så du får behålla dina miltal.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 sep 2013, 20:59 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Får nog bli en graderad turbomätare, men jag har din idé i åtanke Icecream.

Vad bör man tänka på när man byter turbon? Antar att man börjar med att tömma ur all olja och vatten..
Att lossa bara vid turbon och inte vid grenrörets infästning mot toppen är planen.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 13:14 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Vattnet måste tömmas men inte oljan, fast den ska ju ändå bytas.
Och de e lika viktigt o ta ner tråget o göra rent silen som på 9-5 efter ett sånt ras.
Annars e de väl bara o skruva på o lossa vatttenrör o ena oljeröret o oljeretur mm så du kan sänka ner den.

Ta bort kylfläkten så kan du orma upp turbon den vägen.

Annars e de rätt trångt men de bakre fästmuttrarna på grenröret men de brukar funka.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 05 sep 2013, 21:22 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Letat upp min Saab 9000 Gör-det-själv bok från Saab.. Det där med att riva ner oljetråget hoppar jag över, bilen har inte "rasat" utan går fortfarande felfritt.. så det borde vara lugnt.

En annan fråga. Hur vet man om wastegatestången är rätt spänd från början? Den här turbon jag köpt har t.ex. bara varit provmonterad på en turbokonverterad Golf..
Fixade även en monteringssats från Speedparts, fantastiskt bra service från Speedparts igen, beställde i måndags fick delarna på onsdagen. Tummen upp!

Ser den här wastegaten "rätt" spänd ut?
Bild

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08 sep 2013, 08:41 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Ser okej ut så har de inte skruvat nåt på stången är den grundinställd rätt.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08 sep 2013, 20:22 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Skönt å höra. För nu är turbon äntligen bytt, hade problem med ett trilskande vattenrör, men nu är allt ihop och bilen är piggare än någonsin :D
Dock vill den inte riktigt gå på tomgång alla gånger, ibland hoppar den tillccoh dör.. Var ltie det problemet även innan, dock dog den aldrig då. Men det känns som ett typiskt tomgångsmotor fel.. men finns det tomgångsmotor på dessa?
På min CD med LH-system hade jag samma problem, då var det bara att göra rent den så gick bilen stabilt på tomgång sen.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08 sep 2013, 21:57 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 jun 2012, 21:21
Inlägg: 110
Ort: skåne 0418 omr
Klubbdirektör skrev:
det känns som ett typiskt tomgångsmotor fel.. men finns det tomgångsmotor på dessa?


Denna kanske :?:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 20:18 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Ja det ser ju faktiskt ut som en tomgångsmotor. Nån som vet om man enkelt ta loss och rengöra den för att avhjälpa problem med dålig tomgång?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 20:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 09 sep 2013, 19:19
Inlägg: 12
Ort: Vänersborg
Droppa ngr droppar Automatlåde olja i övre anslutningen som får rinna ner.... Ta sedan loss den 2 poliga anslutningen i änden, tryck ner metallbågen som låser kontakten så du kan dutta med kontakten av och på utan att den fastnar, och dutta med den....när motorn är igång.... svajar tomgången kraftigt upp och ner så arbetar ventilen och blir även smörjd av oljan du hällt i.... Hoppas det funkar annars får du byta, kolla bara artikel nr. så du får det nr du har.... det finns 2 olika sorter och de tycker inte om varandra på fel bil...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010