Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 18 okt 2019, 10:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: besikta med skuren turbo?
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 20:49 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Hej!
Skulle titta på min brors CSE -98, 2,0 LTT 150 hk inför besiktningen (imorgon!).
Märkte direkt att den gick lite slött.. Mycket riktigt, turbinen sitter som sten.

Bilen går utmärkt och är fin i övrigt, så en bättre begagnad turbo kan vi nog kosta på den. Men vågar jag rulla in på besiktningen med skuren turbo?

Tack på förhand!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 20:51 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Öppna wastegaten (koppla bort stången) så blir det mindre mottryck. Då bör det inte vara något problem att besikta.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 21:29 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Tack för tipset!
Glömde ju att fråga det uppenbara: är det något som tar stryk av att turbon inte snurrar? Enbart besiktning innebär fyra mil tur och retur.

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 10:12 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Så länge den inte trycker ut olja ur turbon så ska det inte vara något problem. På högre belastning kommer motorn inte att få tillräckligt med luft eller kunna bli av med avgaserna, men det är ju bara att låta bli att gasa hårt.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 18:29 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Risk att den går magert då alltså?
Ska köra lite försiktigt då, och besiktningen var ju förstås inte idag, det är nästa vecka så jag återkommer och berättar hur det gick!
Tack för svaren!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 02 maj 2014, 19:51 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Nej det är nog ingen risk att den går magert, men motorn får ju jobba lite extra hårt för att övervinna motståndet i snigeln på både in- och utvägen, så det kan nog gå lite varmare än vanligt om man pressar den.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 15:04 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 okt 2012, 11:32
Inlägg: 25
Visst går det men inte förenligt med sunt förnuft tycker jag, MAP sensorn kommer att läsa av lågt tryck i insuget
även på full gas om man säger så vilket inte är så lyckat och ge soppa därefter, men visst kan man ta sig till SBP.
Varför inte reparera istället och va rädd om grejorna som du vill behålla:)
/M


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 20:50 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Classic/225 skrev:
Visst går det men inte förenligt med sunt förnuft tycker jag, MAP sensorn kommer att läsa av lågt tryck i insuget
även på full gas om man säger så vilket inte är så lyckat och ge soppa därefter, men visst kan man ta sig till SBP.
Varför inte reparera istället och va rädd om grejorna som du vill behålla:)
/M


Varför är inte det lyckat? Trodde jag kunde principen bakom Trionic 5 men vad har jag missat?

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14 maj 2014, 13:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 okt 2012, 11:32
Inlägg: 25
Varför köra en bil med skuren turbo?? Saab har från början tänkt sig att just denna motor skall gå med fungerande turbo,
inte en som står stilla och troligtvis programmerat T5 utifrån det. Men helt upp till var och en förstås :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 14:04 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Varför bilen ska besiktas med skuren turbo får ni fråga bilens ägare, han finns dock inte på detta forum, eller nåt annat heller för den delen.
Tyvärr har det inte blivit av än, jag är väldigt nyfiken själv också på hur det ska gå!

Vilken tankevurpa jag gjorde förresten: självklart kan den inte gå magert om den får för lite luft :oops:

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 20:04 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Detta kan komma som en chock för er, men för vissa är bilen bara en mojäng som används för förflyttning mellan A och B 8O En kompis till min fru var här i vintras med sin gråa 9000 2.3 t automat och lovordade bilen för att den gått i massor av år i ur och skur utan att ens behöva service! Vilket var ganska bra då hon inte återhämtat sig ännu från en jobbig skilsmässa och hade urusel ekonomi samt helt saknade tekniskt kunnande.

Det finns för övrigt massor med T5.5 bilar utan fungerande turbin - de kallas 9000i :wink:

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 maj 2014, 19:52 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
...Och nu, efter en månad med körförbud, har den besiktats! Och den gick igenom, så nu blir det bättre begagnad turbo! Och apropå det: på skroten är det ont om 2,0 ltt, men gott om 2,3 t, det råkar händelsevis inte vara samma turbo? Skruvar av den själv på lokala Returbilen här.

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 maj 2014, 22:11 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
taxi skrev:
...Och nu, efter en månad med körförbud, har den besiktats! Och den gick igenom, så nu blir det bättre begagnad turbo! Och apropå det: på skroten är det ont om 2,0 ltt, men gott om 2,3 t, det råkar händelsevis inte vara samma turbo? Skruvar av den själv på lokala Returbilen här.

Alla kortmotor med turbo utom B234R har den. Däremot har sannolikt de flesta original-turbo du skruvar av mer eller mindre stora förslitningsskador, dvs. glapp, godssprickor och/eller flisor som lossnat inne i loppet eller från bladen. Vilket betyder att det kan vara svårt att avgöra om den är tillräckligt bra.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 maj 2014, 22:29 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Jag gillar att chansa, jag köper hjullager där också (100 kr). Så länge mekandet är kul så är det värt det. Bäst hittills var styrenhet till ABS till Volvon, tio minuter mekande och 300 kr, istället för omlödning eller nytt för flera tusen..
Men tack för info och varning!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 20:36 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Långmilare skrev:
Alla kortmotor med turbo utom B234R har den. Däremot har sannolikt de flesta original-turbo du skruvar av mer eller mindre stora förslitningsskador, dvs. glapp, godssprickor och/eller flisor som lossnat inne i loppet eller från bladen. Vilket betyder att det kan vara svårt att avgöra om den är tillräckligt bra.

Man måste ibland ha lite tur..
Alla skickliga mekaniker har "tur" - det bara är så..
Skulle skruva loss en skärm på en billig skrot.
Visade sig att det på bilen satt två sprillans nya skivor+belägg fram på den, (inte ens rostiga) inkl två nästan nya ok max ett år gamla.
200 spänn för rubbet blev det...

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 21:13 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Sånt där känns bra länge!
Det var någon på ett sånt här forum som undrade varför folk alltid stannar och köper ett nytt batteri på vägen till skroten, men det kanske är ett vanligt scenario, man lägger en hög pengar på bilen, sen kommer man till gränsen och ger upp och skrotar? Med fabriksnya delar på bilen..

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010