Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 18 okt 2019, 09:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 16:09 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Någon som är vass på gamla 9000-långmotor-växellådor? Undrar om utväxlingen på en GM65103 från en 9000 2.3i -93 skiljer sig från en GM75402 från en 9000 2.0T -90.

Jag har fått tag på GM65103 och tänkte montera den i min som nu har en GM75402.. Vill inte att bilen skall varva mer vid en given hastighet än vad den gör idag. Med kortmotor-lådorna känner jag till 40- resp 45-lådorna.

Men hur är det med en låda som suttit i den större insprutarmotorn 2.3i -93 mot en som sitter i 2.0T -90, skiljer sig utväxlingen?
Och hur är det med de inre drivknutarnas passning?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 11:03 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: fre 17 jan 2003, 03:14
Inlägg: 1118
Ort: s-tälje
2,3i 2,0i och 2,0T har de små klockorna så det är inget problem med passform

2,3i o 2,0i har 36 utväxlingen och 2,0 T 40 utväxling

Är bara slutväxeln som skilljer sig. Denna kan någon som är duktig på växellådor flytta över.
om du inte vill att den skall varva mer.

_________________
9000 CS 2.3T 93:a T5.2 - ban/gatbil
9000 Talladega (äkta) 89:a - orginal renovering
9000 CD AERO (äkta) - orginal renovering
9-5 SC 2003 automat - bruksis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 13:00 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Ja drivklockorna har jag kollat så de är samma.

Då var det som jag misstänkte med utväxlingen :cry:

Innebär det alltså att en 36-låda varvar 1000rpm på 5:an vid 36km/h och en 40-låda varvar motsvarande vid 40km/h?
Är det en stor märkbar skillnad?
Är inte jättesugen på att bilen skall varva mer..

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 08:58 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: fre 17 jan 2003, 03:14
Inlägg: 1118
Ort: s-tälje
nu har jag det inte i huvudet längre men tror det skiljer någonting på ca 300 varv/min. det borde gå och få fram i någon gammal tråd.

_________________
9000 CS 2.3T 93:a T5.2 - ban/gatbil
9000 Talladega (äkta) 89:a - orginal renovering
9000 CD AERO (äkta) - orginal renovering
9-5 SC 2003 automat - bruksis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 30 mar 2014, 20:39 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Jepp hittade en gammal tråd nu:

Stod bl.a; viewtopic.php?f=5&t=19529&p=113290&hilit=v%C3%A4xell%C3%A5da#p113290
Citera:
Det finns lite olika varianter av lådor att välja mellan.

2,3T (90-92) är den låda som är exakt lika och heter GM75403 alt GM75404. Utväxling = "40-låda"
2,3T 1993 har högre utväxling (45-låda) och passar rakt av. Detta är en trevlig låda vid lansvägskörning och heter GM75701

Du kan även använda lådor från 2,0 bilar men då måste medbringaren i lådan för vänster inre knut bytas till den större som 2,3T har. Alternativet är att byta triopoden, dvs den del av knuten som sitter på drivaxeln och alltså köra med den mindre knuten.

2,0T har 40-lådor, dvs samma utväxling som din 2,3T
2,0i och 2,3i är 36-lådor så dom blir lite surriga på landsvägen men dom passar.

Lådor före -89 har en liten skillnad i kopplingskåpan som gör att det blir ett skruvhål mellan motor/låda som inte kan användas men det fungerar.


..Så precis som du säger, frågan är om man störs av detta högre varvtal eller inte..
Sen enligt min lista så kan den lådan jag köpt vara från 89-93: "89-93: GM 65103 (2,3i)" ..så kanske har den det extra skruvhålet som inte passar, även om de inte verkar vara några problem..

Hm, ingen som har en fin växellåda från en 9000 2.0T 90-92, nummer: GM 75402 ? :roll:

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 02 apr 2014, 11:54 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: fre 17 jan 2003, 03:14
Inlägg: 1118
Ort: s-tälje
Klubbdirektör skrev:
Jepp hittade en gammal tråd nu:

Stod bl.a; viewtopic.php?f=5&t=19529&p=113290&hilit=v%C3%A4xell%C3%A5da#p113290
Citera:
Det finns lite olika varianter av lådor att välja mellan.

2,3T (90-92) är den låda som är exakt lika och heter GM75403 alt GM75404. Utväxling = "40-låda"
2,3T 1993 har högre utväxling (45-låda) och passar rakt av. Detta är en trevlig låda vid lansvägskörning och heter GM75701

Du kan även använda lådor från 2,0 bilar men då måste medbringaren i lådan för vänster inre knut bytas till den större som 2,3T har. Alternativet är att byta triopoden, dvs den del av knuten som sitter på drivaxeln och alltså köra med den mindre knuten.

2,0T har 40-lådor, dvs samma utväxling som din 2,3T
2,0i och 2,3i är 36-lådor så dom blir lite surriga på landsvägen men dom passar.

Lådor före -89 har en liten skillnad i kopplingskåpan som gör att det blir ett skruvhål mellan motor/låda som inte kan användas men det fungerar.


..Så precis som du säger, frågan är om man störs av detta högre varvtal eller inte..
Sen enligt min lista så kan den lådan jag köpt vara från 89-93: "89-93: GM 65103 (2,3i)" ..så kanske har den det extra skruvhålet som inte passar, även om de inte verkar vara några problem..

Hm, ingen som har en fin växellåda från en 9000 2.0T 90-92, nummer: GM 75402 ? :roll:


flyttar du slutväxeln mellan dina lådor så är det inga problem. annars får du leta efter rätt låda för ja tror nog du kommer störa dig på det ökade varvet. men iofs så tjänar du lite på accelerationen ;) med 36 lådan

_________________
9000 CS 2.3T 93:a T5.2 - ban/gatbil
9000 Talladega (äkta) 89:a - orginal renovering
9000 CD AERO (äkta) - orginal renovering
9-5 SC 2003 automat - bruksis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11 maj 2014, 08:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 22 jul 2012, 11:05
Inlägg: 8
Ort: Eket Skåne
Att hitta en GM 75xxx låda är inte bland det enklaste numera tyvär.. har själv letat väldigt länge efter det och det har inte varit lätt..
lyckades iofs hitta en 75701:a nu i veckan efter ca 9 månaders letande..
Slängde själv i en gm65xxx tidigare och det lilla skillnaden på varvtalet var inget speciellt.. men visst.. man föredrar ju lägre varvtal helt klart..

_________________
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287131 <- Eclipse GS Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11 maj 2014, 10:41 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
eksak skrev:
Att hitta en GM 75xxx låda är inte bland det enklaste numera tyvär.. har själv letat väldigt länge efter det och det har inte varit lätt..
lyckades iofs hitta en 75701:a nu i veckan efter ca 9 månaders letande..
Slängde själv i en gm65xxx tidigare och det lilla skillnaden på varvtalet var inget speciellt.. men visst.. man föredrar ju lägre varvtal helt klart..


Ja det verkar onekligen svårt, hittade ingen alls på Bildelsbasen när jag kollade då. Vart hittade du din?
Okej skönt att höra att varvtalet inte är så stor skillnad/upplevs så stor. Är turbolådan (GM75..) i dessa äldre bilar en 38:a låda och insprutarlådorna (GM65..) en 36:a låda?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 31 maj 2014, 21:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 22 jul 2012, 11:05
Inlägg: 8
Ort: Eket Skåne
Klubbdirektör skrev:
eksak skrev:
Att hitta en GM 75xxx låda är inte bland det enklaste numera tyvär.. har själv letat väldigt länge efter det och det har inte varit lätt..
lyckades iofs hitta en 75701:a nu i veckan efter ca 9 månaders letande..
Slängde själv i en gm65xxx tidigare och det lilla skillnaden på varvtalet var inget speciellt.. men visst.. man föredrar ju lägre varvtal helt klart..


Ja det verkar onekligen svårt, hittade ingen alls på Bildelsbasen när jag kollade då. Vart hittade du din?
Okej skönt att höra att varvtalet inte är så stor skillnad/upplevs så stor. Är turbolådan (GM75..) i dessa äldre bilar en 38:a låda och insprutarlådorna (GM65..) en 36:a låda?



Jag hade tur nog att hitta den på blocket faktist.. var en kille uppe i halmstad som hade en liggandes..

_________________
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287131 <- Eclipse GS Projekt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010