Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 17 nov 2019, 19:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 10:00 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Besiktigade bilen idag, tyvärr med en anmärkning - förhöjt lambdavärde med nedan kommentar:

Bild

Är det alltid lambdasonden som behöver bytas, eller kan det vara något annat?
Tidigare år har lambdavärdet svävat precis på gränsen till godkänt, men då har även HC-halten alltid varit precis på gränsen, nu var det fina 020. Kan en sliten katalysator ge upphov till dåligt lambdavärde?
Bilen har visserligen varit avställd länge, men den har gått ca. 15 mil efter att den ställdes på igen, så ny bensin har den fått samt att jag fick köra en extra runda för att värma upp och försöka få ner värdet men det gick inte ändå..

Vad tror ni?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 27 jun 2014, 23:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:56
Inlägg: 17
Hej, ofta har det ju ha att göra med något hål i avgassystemet om lambdavärdet är fel, men det kanske du redan kollat samt de borde ju också sett det, men det har iaf ofta med värdet att göra och kan vara lätt att missa om det är litet hål, men kan nog påverka ändå.

Allt med bränsleblandningen kan ju i teorin spela in, tankat etanol eller om det är läckage någonstans som påverkar blandningen.
Högt värde är väl att den går snålt, så möjligt med soppafilter, pump, spridare etc. också, men det är nog oftast bara läckage i första hand eller kanske själva sonden.

Sen ang. HC-halten sa en besiktningsman till mig en gång att man inte riktigt kan se på värdet att det är på gränsen för det beror på när de slutar testa/gasa. Det var en gång när värdet var 095 och jag kommenterade typ: den klarar sig precis, då sa han att den hade fortsatt att minska om han gasat lite till och testat en stund längre och då hade värdet i protokollet också blivit lägre. Vid nästa års besiktning var den typ 005 utan några större ändringar. Visserligen kan man med det resonemanget tänka att om värdet är lågt så är det ju bra, men högt behöver inte betyda dåligt, utan det kan vara så att så fort den går under godkänt (=100) så kopplar han ur mätaren innan den hinner sänkas mer (eftersom han inte behöver mäta mer)
Vet inte om det stämmer idag och gäller alla bilar, men det var en Saab 900 jag besiktigade den gången.

_________________
Bilar:
Fantastiska vardagsbilen (som blivit ett halv-projekt också): Saab 9000 A50 2.3t -98
Tidigare bilar:
"Finbilen": Saab 900 2.1 -93 (såld)
Ett antal Saab 900, turbo och samt icke-t och en Volvo 740 (?!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 06:44 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Saab_forever skrev:
Hej, ofta har det ju ha att göra med något hål i avgassystemet om lambdavärdet är fel, men det kanske du redan kollat samt de borde ju också sett det, men det har iaf ofta med värdet att göra och kan vara lätt att missa om det är litet hål, men kan nog påverka ändå.

Allt med bränsleblandningen kan ju i teorin spela in, tankat etanol eller om det är läckage någonstans som påverkar blandningen.
Högt värde är väl att den går snålt, så möjligt med soppafilter, pump, spridare etc. också, men det är nog oftast bara läckage i första hand eller kanske själva sonden.

Sen ang. HC-halten sa en besiktningsman till mig en gång att man inte riktigt kan se på värdet att det är på gränsen för det beror på när de slutar testa/gasa. Det var en gång när värdet var 095 och jag kommenterade typ: den klarar sig precis, då sa han att den hade fortsatt att minska om han gasat lite till och testat en stund längre och då hade värdet i protokollet också blivit lägre. Vid nästa års besiktning var den typ 005 utan några större ändringar. Visserligen kan man med det resonemanget tänka att om värdet är lågt så är det ju bra, men högt behöver inte betyda dåligt, utan det kan vara så att så fort den går under godkänt (=100) så kopplar han ur mätaren innan den hinner sänkas mer (eftersom han inte behöver mäta mer)
Vet inte om det stämmer idag och gäller alla bilar, men det var en Saab 900 jag besiktigade den gången.


Tack för bra svar, intressant om HC nivåerna. Har fått fler som tipsat om just läckage i avgassystemet och det låter mest troligt då bilen går bra och check engine ej lyser. Jag har dessutom ett jättelitet hål i en av skarvarna till 3"-systemet, ska täta det och hoppas att det räcker :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 07:27 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 943
Kontrollera dom 3 bultarna som avgassystemet sitter i turbon, den övre brukar skramla loss.
Och som vanligt kontrollera alla slangar så att alla är hela och fräscha.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 28 jun 2014, 23:17 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Timpa skrev:
Kontrollera dom 3 bultarna som avgassystemet sitter i turbon, den övre brukar skramla loss.
Och som vanligt kontrollera alla slangar så att alla är hela och fräscha.


Will do :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 08:17 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Kan vara värt att kolla bränsletrycket och kanske spridarbilden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 jun 2014, 18:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Hade högt lambda förra gången hos SBP.
Bes mannen pekade på ett minmalt hål vid en dämpare..."fixa!"

Får väl göra det nu inför årets bes... :roll:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010