Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 09:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 31 jul 2014, 20:18 
Administrator
Administrator

Fick byta bränslepumpen på min 9000 2.0t -98 för tre veckor sedan då bilen plötsligt började gå på 3, sen 2 cylindrar.. Problemet försvann dock av sig själv dagen efter när bilen väl stod på verkstaden, men bad dem byta pump för säkerhets skull. Verkstaden kunde inte hitta någon annan tänkbar felkälla.

Nu idag dog bilen igen, mitt på vägen. Går ej att starta igen, ibland hostar den till väldigt lite men långt ifrån tillräckligt. Känns som den inte får bränsle.
Den pump som sattes in av Saab i Norrköping var en eftermarknadspump, en hel armatur - ej bara lös pump. Troligen från Mekonomen.

Någon som vet vad felet kan vara nu? Har testat med annan tändkassett och problemet kvarstår.
Kan dessa pumpar vara så dåliga? Har typ 8-9 liter bränsle kvar i tanken, men det kan väl inte påverka...

InläggPostat: tor 31 jul 2014, 20:56 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Börja med att tanka.
Kan vara så att pumpen inte suger riktigt från botten eller helt enkelt suger dåligt.
Du kan ju alltid kontrollera att verkstan vridit armaturen rätt när dom bytte pump. Det finns ju en märkning på armaturen och tanken som ska matcha varandra.

InläggPostat: tor 31 jul 2014, 21:46 
Administrator
Administrator

SaabAero skrev:
Börja med att tanka.
Kan vara så att pumpen inte suger riktigt från botten eller helt enkelt suger dåligt.
Du kan ju alltid kontrollera att verkstan vridit armaturen rätt när dom bytte pump. Det finns ju en märkning på armaturen och tanken som ska matcha varandra.

Detta hände mitt i Göteborg, så bogserade den till närmste Mekonomen då jag inte har nån mekplats vid lägenheten där jag bor.
Men kanske borde åka dit till helgen och tanka den som ett första steg, det hade ändå inte tid att ta den för än den 11 aug så nu står den bara där.
Aha, men går den alls om man har vänt den åt fel håll?

InläggPostat: tor 31 jul 2014, 23:09 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Fick byta bränslepumpen på min 9000 2.0t -98 för tre veckor sedan då bilen plötsligt började gå på 3, sen 2 cylindrar.. Problemet försvann dock av sig själv dagen efter när bilen väl stod på verkstaden, men bad dem byta pump för säkerhets skull. Verkstaden kunde inte hitta någon annan tänkbar felkälla.

Nu idag dog bilen igen, mitt på vägen. Går ej att starta igen, ibland hostar den till väldigt lite men långt ifrån tillräckligt. Känns som den inte får bränsle.
Den pump som sattes in av Saab i Norrköping var en eftermarknadspump, en hel armatur - ej bara lös pump. Troligen från Mekonomen.

Någon som vet vad felet kan vara nu? Har testat med annan tändkassett och problemet kvarstår.
Kan dessa pumpar vara så dåliga? Har typ 8-9 liter bränsle kvar i tanken, men det kan väl inte påverka...

Fast det där låter inte som typiska soppapumpsproblem, det låter mera som vevaxelgivaren - hur såg det ut på varvräknaren? (Troligen har din varvräknare en dämpkondensator som gör att man inte ser om vevaxelgivaren fungerar, men mät spänningen på säkring 14, om du har spänning där när motorn snurrar så finns åtminstone viss funktion på vevaxelgivaren, så motorn borde tända, åtminstone ibland.)

Hur bra eftermarknadspumpar är, tja, vet inte vad jag ska säga på det, försöker köra original. Somliga eftermarknad är bättre än andra, och med Mekonomen så är det blandad kompott. Vi vet att de, som många andra, var kunder hos denne: http://www.brandnews.se/hogsta-domstole ... l-fangelse

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 05:45 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:

Fast det där låter inte som typiska soppapumpsproblem, det låter mera som vevaxelgivaren - hur såg det ut på varvräknaren? (Troligen har din varvräknare en dämpkondensator som gör att man inte ser om vevaxelgivaren fungerar, men mät spänningen på säkring 14, om du har spänning där när motorn snurrar så finns åtminstone viss funktion på vevaxelgivaren, så motorn borde tända, åtminstone ibland.)

Hur bra eftermarknadspumpar är, tja, vet inte vad jag ska säga på det, försöker köra original. Somliga eftermarknad är bättre än andra, och med Mekonomen så är det blandad kompott. Vi vet att de, som många andra, var kunder hos denne: http://www.brandnews.se/hogsta-domstole ... l-fangelse

Sant det känns faktiskt lite som ett vevaxelgivarfel när du säger det, iaf så som jag fått ett sådant fel beskrivet för mig.
Om man inte har någon spänning alls över säkring 14 innebär det då att vevaxelgivaren sagt upp sig helt och det är dags för byte?

Känns än så länge som att jag har tre saker att testa själv för att slippa deras felsökningsavgift på 1300kr..
- Tanka mer bensin
- Kolla om bensin kommer fram till spridarbryggan
- Kolla om jag har spänning över säkring 14

Låt säga att det skulle vara vevaxelgivaren.
Såg att Mekonomen hade två till min bil när jag knappade in regnumret:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 8a198155sv
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 8a198292sv
Den första verkar vara från någon icke namngiven tillverkare. Kan man lita på den tro eller ska man köra på Bosch?

..Att döma av priserna så verkar Speedparts också köra på ej Bosch-varianten:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 07203.html

Hur lätt/svår är den att byta, verkar ju vara en enkel kontakt i andra endan, men hur får man ur den ur blocket?
Är det något som jag skulle kunna göra på Mekonomens parkering med enklare verktyg utan att hissa upp bilen?
Jag har Saabs egen "Saab 9000 Gör Det Själv" handbok, men jag kan verkligen inte hitta i den något om byte av vevaxelgivare vilket känns märkligt..

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 08:57 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Sant det känns faktiskt lite som ett vevaxelgivarfel när du säger det, iaf så som jag fått ett sådant fel beskrivet för mig.
Om man inte har någon spänning alls över säkring 14 innebär det då att vevaxelgivaren sagt upp sig helt och det är dags för byte?

Känns än så länge som att jag har tre saker att testa själv för att slippa deras felsökningsavgift på 1300kr..
- Tanka mer bensin

Den första verkar vara från någon icke namngiven tillverkare. Kan man lita på den tro eller ska man köra på Bosch?

Hur lätt/svår är den att byta, verkar ju vara en enkel kontakt i andra endan, men hur får man ur den ur blocket?
Är det något som jag skulle kunna göra på Mekonomens parkering med enklare verktyg utan att hissa upp bilen?
Jag har Saabs egen "Saab 9000 Gör Det Själv" handbok, men jag kan verkligen inte hitta i den något om byte av vevaxelgivare vilket känns märkligt..

Det kan vara andra fel om det saknas spänning på säkring 14 som bränslepumpsreläet, så man bör kolla det först.

Att byta vevaxelgivaren själv är i princip enkelt, men skruven som håller den kan vara rätt tjurig av berättelser att döma, så det brukar ta en stund och bra verktyg underlättar, men har inte gjort detta själv. Googla.

Jag skulle inte göra det Mekonomens parkeringsplats, men mest för att jag nog inte skulle handla givaren där... Det verkar gå att hitta Bosch-givaren betydligt billigare på andra ställen som eeuroparts.com i USA.

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 19:09 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:

- Tanka mer bensin

Det kan vara andra fel om det saknas spänning på säkring 14 som bränslepumpsreläet, så man bör kolla det först.

Att byta vevaxelgivaren själv är i princip enkelt, men skruven som håller den kan vara rätt tjurig av berättelser att döma, så det brukar ta en stund och bra verktyg underlättar, men har inte gjort detta själv. Googla.

Jag skulle inte göra det Mekonomens parkeringsplats, men mest för att jag nog inte skulle handla givaren där... Det verkar gå att hitta Bosch-givaren betydligt billigare på andra ställen som eeuroparts.com i USA.

Aha okej, vart sitter bränslepumpsreläet och hur ser det ut? Har en massa reläen där jag har min andra bilen så skulle kunna plocka upp och testa med ett sådant, om jag har ett.

Aha okej, då är det inte värt att jag försöker byta själv.
Men det vore bra om man kunde komma så nära som möjligt den exakta felkällan, så slipper jag betala deras felsökningsavgift på 1300kr. Utan jag kan t.ex. bara be dem byta vevaxelgivaren, eftersom det kanske är den? ..Om jag först utesluter några andra saker genom att; 1. tanka mer bensin. 2. Kolla spänning över säkring 14 samt bränslepumpsreläet.

..Sen om det trots allt inte skulle vara vevaxelgivaren, så har jag iaf. fixat en ny sån - vilket är bra. Då får man väl gå vidare till nästa tänkbara fel och ev. åker man på en felsökning då, men det känns som man kan undvika den. Eller vad tror ni?

Någon med erfarenhet av Speedparts alt. Mekonomens billiga vevaxelgivare till Saab 9000 94-98? (gissar att det är samma): http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...re/107203.html, http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps558a198155sv

Eller behöver man satsa på Bosch som är 3ggr så dyr? http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps558a198292sv

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 20:28 
Två stjärnor
Två stjärnor

Bränslepumpsreläet sitter bakom handskfacket, men börja med att kolla om du har 12V på säkring 14 när motorn snurrar.

Om 12V saknas så är ytterligare en felkälla att larmet släckt ner bränslepumpsreläet, ena änden av spolen är kopplad via larmet om du har t.ex. Saabs larm.

Den enkla generaltesten för om det har med bränslepumpsreläet att göra är att tvångsmata säkring 14 med någon annan 12V (be någon hålla med en multimeter på 10A-området kopplad mellan t.ex. varningsblinkerssäkringen och vänstra anslutningen för säkring 14 medan du drar startmotorn), ordnar det (trots saknad matning till säkring 14) så att bilen går, så fungerar uppenbarligen vevaxelgivaren.

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 20:37 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Bränslepumpsreläet sitter bakom handskfacket, men börja med att kolla om du har 12V på säkring 14 när motorn snurrar.

Om 12V saknas så är ytterligare en felkälla att larmet släckt ner bränslepumpsreläet, ena änden av spolen är kopplad via larmet om du har t.ex. Saabs larm.

Den enkla generaltesten för om det har med bränslepumpsreläet att göra är att tvångsmata säkring 14 med någon annan 12V (be någon hålla med en multimeter på 10A-området kopplad mellan t.ex. varningsblinkerssäkringen och vänstra anslutningen för säkring 14 medan du drar startmotorn), ordnar det (trots saknad matning till säkring 14) så att bilen går, så fungerar uppenbarligen vevaxelgivaren.

Det var ett detaljerat och bra tips :)
Bilen har Saab originallarm med startspärr

InläggPostat: fre 01 aug 2014, 21:34 
Administrator
Administrator

En något dum fråga, jag har tillgång till en multimeter - men har aldrig använt en. Vad ska man ställa vredet på om jag ska testa vid säkringen?
Bild

Ska även se om varvräknaren rör sig när jag försöker starta, gör den det så är det tydligen inte vevaxelgivaren som jag förstått?

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 09:32 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Ska du mäta spänningen vid säkring 14 så är det rätt som den står alt. ner till 20 volts området för mer precis mätning.
Röda pinnen på säkringen finns hål på säkringen och svart på någon chassi del (utan färg).
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13747.pdf
Relät finns med på bilderna jag la upp tidigare i projekt tråden.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 10:29 
Administrator
Administrator

Tack Timpa.

Var precis vid bilen och tankade i mer bensin.. och underbart nog så startade den! :D Körde hem nu precis (varmkörde den mer än vad den hade för temp när den stannade, för säkerhetsskull - om något annat fel skulle dyka upp igen), men den gick hur fint som helst hem, så förhoppningsvis är det så enkelt som att med den här nya eftermarknadspumpen så ska jag inte gå under 10L soppa i tanken.

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 13:12 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Ska du mäta spänningen vid säkring 14 så är det rätt som den står alt. ner till 20 volts området för mer precis mätning.
Röda pinnen på säkringen finns hål på säkringen och svart på någon chassi del (utan färg).
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13747.pdf
Relät finns med på bilderna jag la upp tidigare i projekt tråden.

Japp.

Detta blir nu hypotetiskt eftersom felet verkar hittat på annat sätt, men jag drar det iallafall, kanske hjälper det någon:

Analogin med vattenledning är bra, spänningsmätning är att känna på trycket (dvs. det skadar i princip aldrig funktionen, radio och höga spänningar undantaget), med strömmätning så mäter man flödet (och modifierar kretsen), och då måste man koppla rätt så man inte leder flödet fel.

Ett bra ställe att koppla jord på är cigtändaruttagets jord-ring, vi brukar försöka klämma in testpinnen vid kanten med en plugg istoppad där (det brukar finnas några mm glapp mellan ring och plugg), då kan man få den att sitta fast i den änden.

Vid spänningsmätning kan man exprimentera utan att det ställer till något, du kan inte bränna något om du har rätt spänningsområde, den ena pinnen mot jord (chassi) och mäter runt med den andra pinnen i säkringsdosan eller bland reläsocklarna.

Strömmätning, vilket i princip är kortslutning mellan pinnarna, gör man genom att flytta den röda testsladden till 10A-uttaget och ställa multimetern på 10A. Av säkerhetsskäl (undvika misstag) så ska man ALDRIG låta sladden sitta där annat än när man gör just den mätningen, för annars kommer man oundvikligen att förr eller senare åtminstone bränna säkringen när man glömt detta när man ska mäta spänning. Vid strömmätning så ska man tänka klart innan man placerar pinnarna, exprimentera inte med att placera pinnarna innan du är klar på var du ska sätta dem. (Man bör också av samma anledning rent generellt undvika att vrida på mätvredet med testpinnarna inkopplade, utom när man byter mätområde inom samma typ av mätning som t.ex. att byta spänningsområde).

Strömmätning skulle man i detta fall kunna göra för att se om pumpen går (dvs. förbrukar ström) genom att leda ström från en känd spänningskälla som varningsblinkerssäkringen (som också är tillräckligt kraftig för att det inte ska spela någon roll vilken sida på säkringen du tar strömen) till bensinpumpssäkringens vänstra uttag där bensinpumpen tar sin ström. I detta fall är det viktigt att hålla rätt på andra testpinnen när den ena är på 12V, så man bör börja med att, efter man tagit loss säkring 14, parkera första testpinne i säkrings 14 hållare med ena handen innan man med andra handen sätter den andra på varningsblinkerssäkringens 12V. (Varningsblinkersen har permanent 12V, så man behöver faktiskt inte slå på tändningen för att se om pumpen drar ström, vilket i de flesta fall betyder att den fungerar - men har slangen hoppat av inne i pumpen eller den suger luft kommer den ändå att dr ström, men dock mindre eftersom den har mindre tryck att arbeta mot).

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 13:43 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Tack Timpa.

Var precis vid bilen och tankade i mer bensin.. och underbart nog så startade den! :D Körde hem nu precis (varmkörde den mer än vad den hade för temp när den stannade, för säkerhetsskull - om något annat fel skulle dyka upp igen), men den gick hur fint som helst hem, så förhoppningsvis är det så enkelt som att med den här nya eftermarknadspumpen så ska jag inte gå under 10L soppa i tanken.

Det där låter dåligt, pumpen mår illa när den suger luft, kylningen försvinner. (Den byter f.ö. ljud då också.)

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 13:57 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:
Tack Timpa.

Det där låter dåligt, pumpen mår illa när den suger luft, kylningen försvinner. (Den byter f.ö. ljud då också.)

Vad menar du låter dåligt? ..Att köra med för lite bensin i tanken?

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 14:02 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:
Tack Timpa.

Vad menar du låter dåligt? ..Att köra med för lite bensin i tanken?

Ja, om det är så lite bensin att den börjar suga luft. Så länge den inte suger luft så spelar nivån ingen roll, men i ditt fall så förmodar jag att antagandet vara att den inte nådde ner till botten.

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 15:34 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det låter som att den nya armaturen inte har korrekt justerad flottör.
Du kan ju alltid klaga så att dom justerar in den rätt. Kan ju vara snett installerad också.
Min beg. som dom fick trycka in visar tvärtom men det är nog för att den legat
och skramla i bagageluckan ett par år. :lol:

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 18:03 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Ja, om det är så lite bensin att den börjar suga luft. Så länge den inte suger luft så spelar nivån ingen roll, men i ditt fall så förmodar jag att antagandet vara att den inte nådde ner till botten.

Ja precis det känns som att det är vad som orsakade problemet. Får se till att alltid ha väl tilltaget med bensin i framtiden.

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 18:06 
Administrator
Administrator

Timpa skrev:
Du kan ju alltid klaga så att dom justerar in den rätt. Kan ju vara snett installerad också.

Aha, synd bara att det var BIVA i Norrköping som gjorde installationen och att jag nu mera bor i Göteborg. Lite lustigt samtidigt, då de sa att de gjort flera sådana här installationer. Men det känns som ett "problem" man kan leva med :)

Hehe låter som det kan vara en anledning ja.

InläggPostat: lör 02 aug 2014, 19:57 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Timpa skrev:

Aha, synd bara att det var BIVA i Norrköping som gjorde installationen och att jag nu mera bor i Göteborg. Lite lustigt samtidigt, då de sa att de gjort flera sådana här installationer. Men det känns som ett "problem" man kan leva med :)

Hehe låter som det kan vara en anledning ja.

Om det bara är mätaren som visar fel går det att justera lite grann i EDU:n via Tech2.

Om du tror att det är fallet (och pumpen egentligen ligger rätt) så kan du prova och toppa upp tanken för att se hur mycket det egentligen var kvar i botten.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme