Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 08:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Var på väg hem från en semester i Norge då jag på motorvägen söder om Oslo såg att check Engine lampan lyste. Samtidigt märkte jag att den inte gärna svarade på gasen då jag försökte öka farten, men den gick fortfarande hyffsat i jämn fart. men några kilometer ytterligare så slutade den gå helt. Så det blev bara att stanna på sidan av motorvägen. Jag provade att starta igen, vilket gjorde att den tände till några gånger men tillslut vägrade den helt att tända alls. Tänkte att den inte fick fram bränsle så jag tog en dunk och gick till närmaste mack och fyllde fem liter trotts att det helt säkert fanns bensin kvar, men man kan ju aldrig vara säker. Resultatet blev i vilket fall inte bättre.
Jag fick hjälp att knuffa den till närmaste mack där jag fick ställa den några dagar. Långt hem.
Fick den senare att hosta till några gånger med startgas även om det satt långt inne. Check enginlampan lyser konstant hela tiden. Har testat att koppla från batteriet någon timme men ingen skillnad.
Bilen är en 9000 2.3 turbo-98.
Vad är det troligaste felet. Själv skulle jag gissa på bränslepumpen, men är ändå osäker. Bilen står nu i Strömstad vid en bärgare. Skulle vilja få igång den och hem den till Ulricehamn där jag bor.
Jag är helt ny på forumet, men provar lyckan här.
Tilläggas: vid tidigare tillfällen då jag vid lite kraftigare gaspådrag, har jag märkt att den kan hacka till lite när den laddar en liten bit högre upp i varvregistret, eller som släpper lite för en bråkdels sekund, men kommer igen sen. Men mycket lite vilket gjort att jag inte tänkt på det så mycket.
Jag har ingen laddtrycksmätare i bilen så jag har inte sett något vad gäller laddtrycket.
Om det skulle vara ett samband med stoppet på bilen vet jag ju inte.
Den har gått 23 000 mil och körs lugnt, samt går mycket billigt. Nybesiktad utan anmärkning.

Med vänlig hälsning Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 08:51 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
1.Tändkassett
2, Soppapump

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 09:11 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Vad gör denna tråd i kategorin guider?!?

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 09:21 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
torakef skrev:
Vad gör denna tråd i kategorin guider?!?

Han ville väl lite guidning över hur han kommer från platsen på bästa sätt - tillsammans MED SAABen..

Ja, tråden är felplacerad.. nån mod får väl flytta?

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 09:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Okej. fel ställe. Märks att jag inte är speciellt van med dessa forum. :wink:
Ska se om det går att flytta på något sätt.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 10:32 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2434
Tråd flyttat och din andra likadana tråd som låg rätt fast som du inte hade fått några svar i är borttagen :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 10:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Aj då.
Det här är ju svårare än att reparera bilen. :?
Ska se om jag kan ändra snart.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 11:11 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2434
Fjellbagarn skrev:
Aj då.
Det här är ju svårare än att reparera bilen. :?
Ska se om jag kan ändra snart.

Stefan


?
Alltså jag har fixat trådproblematiken.. nu kan vi fokusera på felet på din bil istället, i den här tråden:)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 13:42 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Tack snälla. Underlättar! :D
Kan jag läsa av felkoderna själv på bilen och ger en trasig bränslepump felkod.
Tänkte slippa chansa på komponenter utan känna mig ganska säker innan jag handlar delar.
Blev nog dyrt ändå, då bilen stannade i Norge.
Som tur är så fick jag den till Strömstad i alla fall.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 13:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 633
Ort: Stockholm
Fjellbagarn skrev:
Fick den senare att hosta till några gånger med startgas även om det satt långt inne. Check enginlampan lyser konstant hela tiden. Har testat att koppla från batteriet någon timme men ingen skillnad.
Bilen är en 9000 2.3 turbo-98.
Vad är det troligaste felet. Själv skulle jag gissa på bränslepumpen, men är ändå osäker. Bilen står nu i Strömstad vid en bärgare. Skulle vilja få igång den och hem den till Ulricehamn där jag bor.

Det du absolut ska göra är att läsa ut felkoden. En OBD-läsare från Kjell och Torque till en Android-telefon fixar det problemet, om du nu inte kan låna någon utrustning.

Då slipper man gissa. I och med att check engine lyser så finns troligen bra information om var felet sitter.

Annars, om den inte vill gå på startgas så är tändkassetten misstänkt, det som talar mot det är att check engine kom en bra stund innan bilen stannade, tändkassettproblem brukar inte komma långsamt. Men eftersom den är mycket lättbytt och innehåller i princip hela tändsystemet så brukar man alltid prova med en lånad kassett först och se om det hjälper, om inte annat för att det är en enkel felsökningsåtgärd för att utesluta det problemet, eftersom det är svårt att utesluta tändkassettproblem bara på symptomen.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 14:21 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Tack för bra svar.
Den startade till en par gånger med startgas vilket den slutade göra efter stoppet på vägen. Då gick den inte gick att starta alls tillslut, utan blev helt död tillslut. Men hostade som sagt igång en par gånger med startgas.
Hade tänkt chansa på att köpa bränslepump och sätta mig på bussen och åka dom 30 milen till Strömstad och byta, men vill vara så säker som möjligt på vad som brukar fela.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 15:51 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 889
Bränslepumpen är inte det lättaste att byta utan rätta verktygen.
Plastringen runt armaturen brukar sitta som berget och dom vinklade ventilerna är
+ plast "flärparna" som håller dom på plats är sköra och känsliga.(åldrande plast)
Man får spraya ner smörjmedel i o-ringarna för att sedan lirka loss dom försiktigt.
Min erfarenhet av bränslepumpen är att den lägger av helt och endast kan knackas igång ala
Icecreams spadtrick (sopa till tanken underifrån med spaden kan väcka liv i pumpen.)
(Ger ingen felkod vid dom tillfällena heller.)

Gör som Långmilaren tipsade om och köp en OBDII avläsare och läs ut felkoderna
alt. räkna blinkningar för en grovuppskattning av felet.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 16:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 633
Ort: Stockholm
Fjellbagarn skrev:
Tack för bra svar.
Den startade till en par gånger med startgas vilket den slutade göra efter stoppet på vägen. Då gick den inte gick att starta alls tillslut, utan blev helt död tillslut. Men hostade som sagt igång en par gånger med startgas.
Hade tänkt chansa på att köpa bränslepump och sätta mig på bussen och åka dom 30 milen till Strömstad och byta, men vill vara så säker som möjligt på vad som brukar fela.

Stefan

Då ska du absolut ta med en tändkassett också, lånad eller köpt.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 17:27 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Tack!

En liten fråga till bara innan jag ger mig iväg på måndag.
Jag har en windowstelefon som jag hämtade en applikation till som påstår att den ska både klara av att läsa av samt släcka koder.
Det står att den ska kopplas till en OBDI historia. Kan det funka.
Vart kopplas denna OBDI någonstans och är det olika OBDI enheter till olika bilar/ årsmodeller.
Såg med att Biltema säljer kompletta diagnosverktyg. Dock lite dyrare då förstås. Om dom nu passar och fungerar.
Är det lätt att läsa av och förstå.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 20:17 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 633
Ort: Stockholm
Fjellbagarn skrev:
Tack!

En liten fråga till bara innan jag ger mig iväg på måndag.
Jag har en windowstelefon som jag hämtade en applikation till som påstår att den ska både klara av att läsa av samt släcka koder.
Det står att den ska kopplas till en OBDI historia. Kan det funka.
Vart kopplas denna OBDI någonstans och är det olika OBDI enheter till olika bilar/ årsmodeller.
Såg med att Biltema säljer kompletta diagnosverktyg. Dock lite dyrare då förstås. Om dom nu passar och fungerar.
Är det lätt att läsa av och förstå.

Stefan

Tyvärr vet jag inget om hur det fungerar med en Windowstelefon. Torque är bara för Android.

OBD-adaptern som Kjell säljer kopplas in via Bluetooth, och den klarar alla (?) OBDII-bilar, inklusive 9000 -98. OBDI är märkesspecifikt, och sådana adaptrar är ovanliga, så troligen står det fel om det står att det är avsett enbart för OBDI.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 21:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
okej.
Tack för hjälpen så länge.

Med vänlig hälsning
Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 07:16 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 889
Jag provade Biltemas OBD2 läsaren och den var värdelös så jag lämnade tillbaks den.
Köpte en ELM327 blåtandsenhet och den fungerar bra med flera olika Appar.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 15:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
vad bra. Vad hittade du den.

Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 07:53 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 889
Köpte på Teknikmagasinet och sedan en mindre variant på Kjell.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 04:28 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 jun 2014, 18:22
Inlägg: 26
Ort: Ulricehamn
Tack.
Ska hämta bilen idag nu.

Stefan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010