Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 16 aug 2018, 01:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 11 aug 2014, 13:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!
Har problem med min Saab 9000 -91 som dom inte får ordning på på verkstaden och jag vet inte vad det är som är fel. Ibland fungerar bilen helt klockrent och allt är som det ska men ibland är den hemskt konstig. När man trycker in kopplingen, till exempel vid en nedväxling inför en kurva, kan motorn dö. Den startar dock ingen när man fått i en växel och släpper upp kopplingen. Den kan även dö när den står stilla på tomgång. Man hör då hur den tappar i varv, ibland hinner den dock fånga upp igen och varva upp av själv men ibland dör den. Den kan stå så ett tag och tappa i varv och varva upp utan att stabiliseras. Eller så dör den. När man ska accelerera brukar den också när den är dålig hacka på lägre varv. Det som är konstigt är att nästa gång jag kör bilen kan den fungera helt perfekt. Det finns inget mönster utan det är från gång till gång. Vad tror ni det kan vara för fel?

Tacksam för hjälp!
Johan

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 14:51 
Två stjärnor
Två stjärnor

japp_j skrev:
Det som är konstigt är att nästa gång jag kör bilen kan den fungera helt perfekt. Det finns inget mönster utan det är från gång till gång. Vad tror ni det kan vara för fel?

Om bilen har DI-kassett så är den vad jag skulle misstänka först. Har den det?

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 14:57 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Eller en rengöring av tomgångsventilen. Fast det borde verkstan kunna konstatera.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 17:07 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

När den krånglar som brukar oftast "check engine" lysa framme i färddatorn också. Vad tyder det på? Hmm, kassetten byttes för 7000 mil sedan.

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 19:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

japp_j skrev:
När den krånglar som brukar oftast "check engine" lysa framme i färddatorn också. Vad tyder det på? Hmm, kassetten byttes för 7000 mil sedan.

Då bör du läsa ut felkoden, här har du en beskrivning på hur det går till: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281727. Att den ger en felkod betyder bara att motorelektroniken ser att det finns något fel.

Hur långt kassetten gått spelar mindre sannolikhet för risken för fel på den, den går inte sönder för attt den är utsliten, den har ungefär konstant risk att gå sönder per mil. Det man normalt gör är att prova med en känt hel kassett tidigt i felsökningen eftersom det är svårt att på annat sätt utesluta den.

InläggPostat: sön 17 aug 2014, 15:19 
Två stjärnor
Två stjärnor

Men snälla "Långmilare", jag vet inte vad du har för tråkiga erfarenheter av tändkassetter. Vid nästan alla körbarhetsproblem förordar du byte av tändkassett och påtalar den synnerligt dåliga kvaliteten och att även en nästan ny kan/kommer att ställa till problem för den stackars Saabägaren.

Visst den KAN gå sönder, precis som en bränslepump, ett relä, ett styrdon etc. Men min, mycket långa, erfarenhet och karriär inom och med Saab säger att tändkassetterna av de senaste versionerna, gäller både de röda till T5 och de svarta till T7, håller en mycket bra kvalitet och ställer oerhört sällan till problem.

Jag har haft förmånen att haft ett 20-25 tal Saabar med tändkassett, 9000 och 9-5, och har råkat ut för problem med EN bil! Det var en ny 9-5 02:a som jag hade som tjänstebil som vid ca 200 mil blev stående i Fredhällstunneln på Essingeleden när tändkassetten pajade. När jag drev egen bilverkstad, 90% Saab, kan vi kanske ha bytt ett 30-tal kassetter. - Då nästan alltid de kassetter av de dokumenterat dåliga generationerna.

Så nej, tändkassetter är inte roten till allt ont här i (Saab)världen.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

InläggPostat: sön 17 aug 2014, 16:40 
Två stjärnor
Två stjärnor

Slättabjörnen skrev:
Men snälla "Långmilare", jag vet inte vad du har för tråkiga erfarenheter av tändkassetter. Vid nästan alla körbarhetsproblem förordar du byte av tändkassett och påtalar den synnerligt dåliga kvaliteten och att även en nästan ny kan/kommer att ställa till problem för den stackars Saabägaren.

Visst den KAN gå sönder, precis som en bränslepump, ett relä, ett styrdon etc. Men min, mycket långa, erfarenhet och karriär inom och med Saab säger att tändkassetterna av de senaste versionerna, gäller både de röda till T5 och de svarta till T7, håller en mycket bra kvalitet och ställer oerhört sällan till problem.

Jag har haft förmånen att haft ett 20-25 tal Saabar med tändkassett, 9000 och 9-5, och har råkat ut för problem med EN bil! Det var en ny 9-5 02:a som jag hade som tjänstebil som vid ca 200 mil blev stående i Fredhällstunneln på Essingeleden när tändkassetten pajade. När jag drev egen bilverkstad, 90% Saab, kan vi kanske ha bytt ett 30-tal kassetter. - Då nästan alltid de kassetter av de dokumenterat dåliga generationerna.

Jag tror att din bild av min inställning till tändkassetter är speglad av vilka trådar du läser... Men eftersom det har ett allmänintresse:

Det jag brukar förorda är provbyte - dvs. prova om det är kassetten genom att testa med en annan fungerande kassett. Är det inte kassetten så behåller man den gamla, det har bara gått åt lite arbetstid. Fyra skruvar och en kontakt som man kan hantera i finkläder gör att det går bra att göra på en parkeringsplats. Om man håller de uppräta hela tiden slipper man fikapausen och testet kan vara klart på några minuter. Dock, med tanke på att man kan hitta en begagnad tändkassett med reklamationsmöjlighet på bildelsbasen för under 300:- kan det vara ett giltigt reservalternativ om man inte har någon att låna av.

Rent generellt så ser jag en felmängd som rör sig om mycket grovt 5% utfall per 1000mil, vilket är mycket bra med tanke på miljön och det faktum att i stora drag alla felbenägna bitar av tändsystemet sitter i den. Och tittar man på reservdelsbasen ser man att det finns en hel del kassetter där som följt med sedan bilarna tillverkats. Så, nej, jag ser det inte alls som att de har dålig kvalité. Däremot håller jag inte med om att det är så fundamental skillnad mellan gamla och nytillverkade, de äldsta T5-kassetterna var även de rätt bra, och även de senast tillverkade kan gå sönder ibland.

Du förväxlar min beskrivning av hur felbilden på kassetter ser ut med kvalitéen på dem. En tändkassett slits inte ut på normalt sätt, de kan nästan gå hur länge som helst, en gravt förenklad men fungerande beskrivning är att alla tändkassettsfel beror på att den haft ett tillverkningsfel, och därför är felbenägenheten inte ökande med ökande körsträcka. Att byta preventivt fungerar därför inte alls. Att byta till en ny piratkassett är ett säkert sätt att försämra bilen, därför rekommenderar jag begagnade kassetter om man inte kostar på sig en ny. (Och, priset på skroten har följaktligen inget att göra hur bra kassetten är, så länge man undviker kassetter med rena mekaniska skador.)

Men dessa trådar om felsökning som dyker upp är inte representativa för hur ofta det blir fel, och därför kan tändkassetterna se felbenägna ut, för på de trådar jag kommenterar är det ofta sådana trådar där tändkassetten mycket väl kan vara en orsak, och i de fallen så rekommenderar jag alltid ett provbyte eftersom det är så himla enkelt och billigt, och ger så enkelt svar. Och det är en sak som alla som klarar att byta tändstift bör kunna klara av, eller den man lånar av - för naturligtvis bör man provbyta med en känt fungerande kassett innan man köper, speciellt om man köper en begagnad eftersom man då inte säkert vet om den nya begagnade är hel.

Anledningen till att plötsliga driftstörningar ändå så relativt ofta beror på tändkassetten beror just på ordet relativt... På mina egna bilar med DI-kassett och 70k mil så har det gått åt (om jag minns rätt) 4 tändkassetter (1 röd med navelsträng, 3 svarta där en var TK3.5 som byttes efter c:a 20kmil innan återkallandet) och 2 bensinpumpar, men jag har bara blivit stående beroende på bensinpumparna...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme