Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 27 jan 2021, 04:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 10 jul 2015, 20:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

I förrgår så skulle jag accelerera ut ur en rondell med min 9000 2.3t A50 som motormässigt är som en Aero 225hk. Då plötsligt den börjar hacka när turbon laddar "förbi grundladdtrycket". Såg sen när jag kom hem att slangen till spjällhuset (den som går från vevhuskåpan) hade hoppat av.

Jag har inte blivit av med problemet. Den hackar fruktansvärt mycket, nästan tendens till samma känsla som när tryckvakten går in, fast nu är det mera frekvent och inte bara en gång när man gasar på.
Den hackar/rycker/dör precis när APC mätaren har gått 2/3 på det gula.. För att återgå till det normala så fort man släpper gasen.

Den har också varit bökig att starta efter detta emellanåt, den kan tända till för att sen dö direkt 3-4 gånger, för att sedan starta och gå.
Den går att köra om man inte gasar kraftigt. Slangen på spjällhuset har hoppat nån gång till när jag testat, den sitter inte hårt iofs ska det tilläggas.

Jag har bytt/åtgärdat:
*Tänstift
*Motionerat WG stången som gick hur fint som helst.
*Tändkasett
*MV
*Motionerat dumpen
*Kollat alla vacuumslangar som är 4 mån gamla.

Hjälp mig gärna med detta då jag kliar sönder mig i skallen, har det med bränslet att göra kanske? Tankmätaren kan bete sig lite lustigt till och från, speciellt när det är mellan 5-20 liter i tanken. Jag har säkert glömt att berätta något, fråga gärna om det är så att det kan hjälpa er att komma med en teori vad detta kan vara..

Mvh Viktor

InläggPostat: lör 11 jul 2015, 09:59 
Administrator
Administrator

Är ingen expert men det låter som att det är bränslerelaterat. Är bränslefiltret bytt nån gång tro? Smutsiga spridare..?

InläggPostat: lör 11 jul 2015, 10:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja tror också att det är bränslerelaterat, hade ett filter liggandes så det är nybytt utan positivt resultat. Bränslepumpen är inte gammal men börjar fundera på den ändå. Kan en bränsletryckregulator åstadkomma detta annars?

InläggPostat: sön 12 jul 2015, 06:46 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Låter som att det enklast att prov byta bränsletryckregulatorn.
Om du inte enkelt kan kontrollera trycket under drift.

http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 12 jul 2015, 09:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag ska försöka få tag i en sådan och testa, återkommer med resultat. Om vi säger att det inte är BTR och inte heller själva pumpen som är felet, finns det någon annan komponent i bränsleväg som skulle kunna vara orsaken? Någon del i tankarmaturen?

Mvh Viktor

InläggPostat: sön 12 jul 2015, 13:03 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

flottnacke skrev:
Ja tror också att det är bränslerelaterat, hade ett filter liggandes så det är nybytt utan positivt resultat. Bränslepumpen är inte gammal men börjar fundera på den ändå. Kan en bränsletryckregulator åstadkomma detta annars?

Är det en piratpump? För även om BTR är en möjlighet är trasig, nästan ny, pump vanligare, finns även slangar som kan ställa till det om man bytt pump inne i armaturen, en tabbe kan vara bensinslangar som inte tål att ligga i bensin (dvs. bensin på utsidan), vilket är fallet med standard bensinslang.

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 20:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

*PROBLEM LÖST!*
Tänkte bara meddela att det är löst. Jag kom underfund med att det var lågt bränsletryck i systemet. Jag fick aldrig tag i nån btr och hade ingen lust att köpa en ny.

Visste att ägaren innan bytt pumpen enbart. Så chansade att riva upp armaturen, efter mycket bök med låsringen så fick jag ut den och kunde lokalisera en spricka i slangen. Såg nästan ut som att slangklämman hade skavt sönder slangen vid infästningen i pumpen. Ny slang monterad och bilen levererar som den ska.

Hoppas detta kan hjälpa andra, och tack så mycket för hjälpen!

Mvh Viktor

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 21:41 
Administrator
Administrator

Härligt och bra jobbat!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme