Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 05 jan 2016, 15:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej, bytte tändkassett i somras efter problem med ryckig gång. Har gått perfekt sen dess ända tills igår. Körde några mil i två omgångar med parkering mellan på dagen. Stannade sedan till på jobbet och var där några timmar. När jag på kvällen ska ta bilen och åka hem händer följande:

1) Larmdosan jag har med mig låser ej upp bilen. Ser att dioden på dosan inte blinkar och antar därför att batteriet är slut.
2) Hämtar andra dosan som har batteri. Denna låser upp och larmar av bilen.
3) Bilen går inte att starta. All el funkar, startmotorn går bra men bilen tänder inte en enda gång och motorn startar aldrig hur mycket jag än försöker.
4) Testar att larma på och av flera gånger, fixar den första larmdosan (batterierna hade bara hamnat snett) och larmar av och på med den och försöker starta men har samma problem även med denna dosa nu.
5) Bogserar hem bilen.

Frågor: KAN det vara startspärren som gör att bilen inte tänder? Trots att bilen är upplåst och avlarmad? Jag tycker det är märkligt att den gick perfekt hela dagen och sen bara HELT saknar tändning efter att ha stått parkerad. Kablaget till tändkassetten verkar intakt.

Jag har försökt lyssna om bränslepumpen går, men kan inte höra något direkt. Jag har dock försökt lyssna efter den när jag hade andra problem och kunde inte höra den då heller så det har troligen med min hörsel att göra.

Några idéer?

InläggPostat: tis 05 jan 2016, 17:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

pelle_chanslös skrev:
Hej, bytte tändkassett i somras efter problem med ryckig gång. Har gått perfekt sen dess ända tills igår. Körde några mil i två omgångar med parkering mellan på dagen. Stannade sedan till på jobbet och var där några timmar. När jag på kvällen ska ta bilen och åka hem händer följande:

1) Larmdosan jag har med mig låser ej upp bilen. Ser att dioden på dosan inte blinkar och antar därför att batteriet är slut.
2) Hämtar andra dosan som har batteri. Denna låser upp och larmar av bilen.
3) Bilen går inte att starta. All el funkar, startmotorn går bra men bilen tänder inte en enda gång och motorn startar aldrig hur mycket jag än försöker.
4) Testar att larma på och av flera gånger, fixar den första larmdosan (batterierna hade bara hamnat snett) och larmar av och på med den och försöker starta men har samma problem även med denna dosa nu.
5) Bogserar hem bilen.

Frågor: KAN det vara startspärren som gör att bilen inte tänder? Trots att bilen är upplåst och avlarmad? Jag tycker det är märkligt att den gick perfekt hela dagen och sen bara HELT saknar tändning efter att ha stått parkerad. Kablaget till tändkassetten verkar intakt.

Jag har försökt lyssna om bränslepumpen går, men kan inte höra något direkt. Jag har dock försökt lyssna efter den när jag hade andra problem och kunde inte höra den då heller så det har troligen med min hörsel att göra.

Några idéer?

När startspärren går in så slår bilen av sig. Alltså bilen startar först, sen slår den av. Så är det iaf på min 9000 från 98. Men tändkassetten skulle det kunna vara. Du har ingen du känner med en 9000 vars tändkassett fungerar så du bara kan byta snabbt? Lättaste sättet att kolla att det inte är något problem med den. Du kan fått tag på en kassett som bara höll i ett halvår tyvärr...
Bränslepumpen ska du höra om du slår på tändningen. Se bara till att ha helt tyst runt om. Och har du elantenn så är det inte det ljudet;) Lurade mig själv en gång då jag tyckte bränslepumpen lät konstigt, men då var det bara elantennen som gick upp!

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 00:02 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

sjodain6 skrev:
När startspärren går in så slår bilen av sig. Alltså bilen startar först, sen slår den av. Så är det iaf på min 9000 från 98. Men tändkassetten skulle det kunna vara. Du har ingen du känner med en 9000 vars tändkassett fungerar så du bara kan byta snabbt? Lättaste sättet att kolla att det inte är något problem med den. Du kan fått tag på en kassett som bara höll i ett halvår tyvärr...
Bränslepumpen ska du höra om du slår på tändningen. Se bara till att ha helt tyst runt om. Och har du elantenn så är det inte det ljudet;) Lurade mig själv en gång då jag tyckte bränslepumpen lät konstigt, men då var det bara elantennen som gick upp!

Ok, ja precis så hade jag för mig att startspärren funkade. Bra att få det bekräftat. Då borde man kunna utesluta den iaf. Du har rätt i att det nog är bra att testa en annan tändkassett. Ska böra med de två trasiga jag har i bagageluckan. Den gick nämligen på båda två bara att den feltände 80% av tiden. Så med nån av dem borde den åtminstone tända.

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 07:57 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Larmdioden indikerar om startspärren är aktiverad.
Är den släckt så ska bilen starta.
Prova med dina tändkassetter.
Och har du inte bytt soppa pump på 20 000 mil är det dags
i förebyggande syfte. Det är den enda del som garanterat fallerar på en 9000.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 20:17 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:
Larmdioden indikerar om startspärren är aktiverad.
Är den släckt så ska bilen starta.
Prova med dina tändkassetter.
Och har du inte bytt soppa pump på 20 000 mil är det dags
i förebyggande syfte. Det är den enda del som garanterat fallerar på en 9000.

Ok, tack, då är det inte den för dioden släcks som den ska när jag larmar av. Oklart om bränslepumpen är bytt av tidigare ägare eller inte. Jag har inte gjort det, mycket pga att den satt inuti tanken om jag inte minns fel. Verkade omständigt.

InläggPostat: tor 25 feb 2016, 16:07 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har nu testat två andra tändkassetter som förvisso är trasiga men som går att köra bilen på (fast med ojämn gång). Ingen av de tre kassetter jag har ger någon som helst tändning. Bedömer att detta inte har med tändkassetten att göra.

Kan det bara vara bränslepumpen då eller finns det något annat möjligt fel? Jag kan inte höra pumpen, men det kunde jag inte när bilen fungerade heller.

InläggPostat: tor 25 feb 2016, 18:29 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Har nu testat två andra tändkassetter som förvisso är trasiga men som går att köra bilen på (fast med ojämn gång). Ingen av de tre kassetter jag har ger någon som helst tändning. Bedömer att detta inte har med tändkassetten att göra.

Kan det bara vara bränslepumpen då eller finns det något annat möjligt fel? Jag kan inte höra pumpen, men det kunde jag inte när bilen fungerade heller.

Har du en multimeter? (Jag förutsätter att du har säkringar med testuttag i framkanten, de flesta har - annars byt till sådana där du ska mäta.)

1) I så fall, prova dels att mäta på säkring 14 när du slår på tändningen (du ska läsa 12V där direkt efter tändpåslag). Detta visar om pumpen har spänning.

2) Med bilen AVSLAGEN, lokalisera en säkring med permanent 12V, koppla sedan om multimetern till att mäta 10A ström, och koppla mellan säkring med 12V och säkring 14. Är punpen hel ska den dra några Ampere, provade nyligen på min -96 och den drog 6A. Får du en låg ström har du antagligen någon trasig slang i armaturen. Glöm inte att koppla tillbaka multimetern till spänning efter avslutat mätning.

InläggPostat: fre 26 feb 2016, 14:33 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Och om pumpen fastnat vilket brukar vara orsaken till haveri så borde strömmen bli högre än 6 amp.
Lossa försiktigt på banjo skruven vid insprut. så ska du ha tryck där.
eller plocka bort golvet och skyddsplåten vid pumpen så ska du höra den.

InläggPostat: lör 27 feb 2016, 17:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det är 12V mellan jord (använde ciggutaget) och säkring 14 när man slår på tändningen, så gissar att pumpen har ström. Det andra testet ni rekommenderar kunde jag tyvärr inte genomföra då multimetern inte klarade så hög spänning. Hör inte pumpen, men har inte heller plockat det som är över den för att höra bättre.

Dock upptäckte jag något annat, när jag kör startmotorn så rör sig inte varvtalsmätaren ett dugg. Kan detta innebära trasig vevaxelgivare? Har för mig att jag har läst att om denna inte fungerar så går inte bränslepumpen och tändkassetten ger ingen gnista. Vad tror ni om den förklaringen, rimlig?

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 08:26 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Soppapumpen ska låta oavsätt vevaxelgivaren. Har du inte bytt pump på bilen någongång tidigare
så skulle jag sätta en peng på den. Det borde ingå i en 20.000 mila service.
Kolla trycket med en trasa tillhands så vet du om pumpen bygger upp tryck.
Vet inte hur snabb varvräknaren är på 9000 men på 9-5 är det en vanligare orsak till problem.

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 18:13 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Soppapumpen ska låta oavsätt vevaxelgivaren. Har du inte bytt pump på bilen någongång tidigare
så skulle jag sätta en peng på den. Det borde ingå i en 20.000 mila service.
Kolla trycket med en trasa tillhands så vet du om pumpen bygger upp tryck.
Vet inte hur snabb varvräknaren är på 9000 men på 9-5 är det en vanligare orsak till problem.

Varvräknartricket fungerar dåligt på sena 9000 pga en filterkonding i varvräknaren. Och, problemet är vanligare i en 9-5:a, där drabbas de flesta förr eller senare.

Vevaxelgivaren brukar dock inte ge totalfel direkt, utan problemen förvärras oftast med tiden, antingen att den blir svårstartad vid varm motor (den magnetiska effekten minskar vid hög temperatur och låga varv) eller svårstartad vid lågt startmotorvarv. Så jag ser inte det som det mest sannolika problemet.

InläggPostat: mån 29 feb 2016, 16:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ok, så då är det troligtvis inte vevaxelgivaren.

Har nu kunnat mäta med en annan multimeter och kan konstatera följande: Mäter jag mellan jord och säkring 14 när man slår på tändningen verkar det vara 12V spänning. Mäter jag ström mellan säkring 14 och en säkring med permanent 12V visar multimetern 0A.

Är inte så elkunnig. Vad drar man för slutsatser av detta? Att pumpen vid tändning får tillgång till ström men att den inte drar någon ström?

InläggPostat: mån 29 feb 2016, 20:40 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Ok, så då är det troligtvis inte vevaxelgivaren.

Har nu kunnat mäta med en annan multimeter och kan konstatera följande: Mäter jag mellan jord och säkring 14 när man slår på tändningen verkar det vara 12V spänning. Mäter jag ström mellan säkring 14 och en säkring med permanent 12V visar multimetern 0A.

Är inte så elkunnig. Vad drar man för slutsatser av detta? Att pumpen vid tändning får tillgång till ström men att den inte drar någon ström?

Ja, den enda brasklappen är om någon petat dit en startspärr i efterhand i kabelstammen så är slutsatsen att bränslepumpen stannat permanent, eller en kabel gått sönder. För att vara riktigt, riktigt säker kan du mäta spänning direkt på bränslepumpen, men sannolikheten för att det är något annat än själva pumpen är riktigt låg.

InläggPostat: ons 02 mar 2016, 21:50 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har inte kunnat mäta på pumpen än, men kom på en annan sak. Med de mätvärden jag har fått, det kan inte vara bränslepumpsrelät då?

InläggPostat: ons 02 mar 2016, 23:31 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Har inte kunnat mäta på pumpen än, men kom på en annan sak. Med de mätvärden jag har fått, det kan inte vara bränslepumpsrelät då?

Nej, bränslepumpsreläet ligger innan. Om ingen kopplat om saker så är den ena kabeln från säkringshållaren samma fysiska, oskarvade, kabel som dyker upp i kontakten till bensinpumpens anslutningskablage (den svarta/rödbruna Micro-Timer-kontakten någon decimeter från pumpen).

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 16:48 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har mätt på pumpen nu, den har 12V när man slår på tändningen, men den gör inte ett ljud ifrån sig. Antar att pumpen är trasig.. Armaturens topp var täckt av ett tunt, extremt sprött plastlock som jag bröt sönder för att se det ni ser i bilden nedan. Baserat på mängden smuts som fanns på pumpen kanske den aldrig är bytt? Dock låg det en femkrona ovanpå plastlocket, mycket märkligt.

http://i.imgur.com/QBzO0nu.jpg

Frågor: Sitter armaturen i själva tanken? Om jag skruvar ur den, är det ett stort hål ner i tanken då? Sen undrar jag också om det är meningen att det ska gå att dra ut armaturen ur själva hålet i bakluckans golv, det ser inte ens tillräckligt stort ut..

EDIT: Jag mätte faktiskt inte på själva pumpen utan på kablaget som är kopplat till pumpen. Kan man mäta någon annanstans?

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 18:00 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Har mätt på pumpen nu, den har 12V när man slår på tändningen, men den gör inte ett ljud ifrån sig. Antar att pumpen är trasig.. Armaturens topp var täckt av ett tunt, extremt sprött plastlock som jag bröt sönder för att se det ni ser i bilden nedan. Baserat på mängden smuts som fanns på pumpen kanske den aldrig är bytt? Dock låg det en femkrona ovanpå plastlocket, mycket märkligt.

http://i.imgur.com/QBzO0nu.jpg

Frågor: Sitter armaturen i själva tanken? Om jag skruvar ur den, är det ett stort hål ner i tanken då? Sen undrar jag också om det är meningen att det ska gå att dra ut armaturen ur själva hålet i bakluckans golv, det ser inte ens tillräckligt stort ut..

EDIT: Jag mätte faktiskt inte på själva pumpen utan på kablaget som är kopplat till pumpen. Kan man mäta någon annanstans?

Visst kan man mäta någon annanstans, men i praktiken är det redan klart att det är pumpen.

Så här ser en hel armatur ut (och ja, det är bara att dra upp den ur tanken, men ta en titt på hur pumpen är vriden först - det finns markeringar), och det är den del man nästan alltid byter på verkstad (https://www.esaabparts.com/saab/parts/5328679): Bild

Man kan byta pumpen inne i armaturen, men det krävs dels att man är försiktig så man inte bräcker sönder några hakar (dvs. man kilar dem i läge med minimal stress innan man försöker dra/bända ut bränslenipplarna, och kopplar ur elen i den svarta/rödbruna microtimer-kontakten istället för pumparmaturen - plasten har blivit spröd med tiden, det är mycket vanligt att kvadda en hake första gången, det är svårt att lägga lagom kraft på haken samtidigt som man bänder ut nippeln), dels att man använder slangar som tål nersänkning i bensin vilket standard bensinslang inte gör.

Du kommer även med stor sannolikhet att ha problem att skruva upp ringen runt pumpen, den kan sitta lika hårt som en hjulbult. Här är lite idéer: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... bensinpump

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 18:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack!

Men menar du att man bör byta den på verkstad för att det är så krångligt alltså?

Verkade inte alltför krångligt om man köpte hela armaturen för 1600 spänn. Måste såklart fixa verktyget först, men förutom det?

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 19:01 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Tack!

Men menar du att man bör byta den på verkstad för att det är så krångligt alltså?

Verkade inte alltför krångligt om man köpte hela armaturen för 1600 spänn. Måste såklart fixa verktyget först, men förutom det?

Man behöver inte alls byta den på verkstad, bara man ser upp med fallgroparna är det inte alltför svårt. En komplikation till, det kommer dels att drälla bensin (se till att skydda saker från dropp och ha något okänsligt ställe att placera den urtagna pumpen på) samt att det luktar rejält så länge tanken är öppen (om man behöver ha öppet en längre tid utan lock, t.ex. för att byta pumpen inne i armaturen).

Själv har jag bara stoppat in original-armaturer, det finns flera som har haft problem med hållbarheten på piratarmaturer. Själva pumpen inne i armaturen är en standardprodukt, så jag skulle nog gå på att ersätta pumpen i originalarmaturen istället för att använda en piratarmatur, se bara upp för fel bensinslang i så fall.

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 19:25 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/branslesystem/branslepump/pumpar/1021878_5328679.html

Är detta originalarmaturen?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme