Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov 2017, 16:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 05 mar 2016, 19:44 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:

Nej.

Här har du originalpumpen (samt ett eftermarknadskit för byte av bara pumpen):
https://www.maptunparts.se/sok/5328679

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 22:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jösses. Av ekonomiska skäl tror jag dessvärre jag kommer gå emot dina rekommendationer, även om du säkerligen har rätt i det du säger.. :?

Vad har folk haft för problem med icke-original? Slipper helst mecka med armaturen. Har inte riktigt tid eller plats, och det lär vara 0-gradigt ute där jag kommer utföra det hela.

InläggPostat: lör 05 mar 2016, 23:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Jösses. Av ekonomiska skäl tror jag dessvärre jag kommer gå emot dina rekommendationer, även om du säkerligen har rätt i det du säger.. :?

Vad har folk haft för problem med icke-original? Slipper helst mecka med armaturen. Har inte riktigt tid eller plats, och det lär vara 0-gradigt ute där jag kommer utföra det hela.

Framför allt verkar det vara problem med att slangsystemet i pumpen ger sig.

InläggPostat: sön 06 mar 2016, 09:22 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Om du ska göra jobbet själv så kan du byta till en lös Biltema pump har kört med sån med etanol i flera år.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/ELEKTRISK-BRANSLEPUMP-2000026830/
Biltema har hela armaturer för 9-3 och 9-5 men vet inte säkert om dom passar till 9000.
Men att få loss pumpen och dom vinklade nipplarna utan att någon plast bryts av är nästan omöjligt.
Gammal plast är inte att leka med. Bryta av vinkelnipplarna , plast hakarna och låsringen. Spraya ner något smörjmedel
runt nipplarna så att o-ringen får smörj är nästan ett måste också. Dammsug och gör rent runt armaturen
så du inte får skit ner i tanken.
Jag själv skulle köpt en hel armatur och lämnat jobbet till verkstad och sedan be dom att behålla den trasiga
för att byta pumpen i den och ha i reserv i bilen. Lat som jag är.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 06 mar 2016, 16:58 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Men att få loss pumpen och dom vinklade nipplarna utan att någon plast bryts av är nästan omöjligt.
Gammal plast är inte att leka med. Bryta av vinkelnipplarna , plast hakarna och låsringen. Spraya ner något smörjmedel runt nipplarna så att o-ringen får smörj är nästan ett måste också. Dammsug och gör rent runt armaturen så du inte får skit ner i tanken.
Jag själv skulle köpt en hel armatur och lämnat jobbet till verkstad och sedan be dom att behålla den trasiga för att byta pumpen i den och ha i reserv i bilen. Lat som jag är.

Det är inte så svårt att ta loss bränslenipplarna utan att bryta sönder något, har jag inte haft något problem med efter jag förstod problemet.

Man lossar en hake i taget, kilar den precis tillräckligt öppen för att släppa förbi nippeln, sedan drar man upp nippeln (eller snarare bänder upp nippeln underifrån med en flatmejsel som hävarm). Det man inte ska frestas att göra att hålla upp nippeln med fingrarna medan man drar, eftersom kraften för att öppna haken är så liten jämfört med kraften som behövs för att få O-ringen att släppa (100N ?) är det mycket lätt att ta i för kraftigt i haken. Haken behöver bara öppnas någon mm i överkant för att släppa, jag har använt små flatmejslar, men tandpetare är troligen ännu bättre eftersom de inte glider eller är i vägen.

Tvätta vet jag inte, vatten är nog ingen höjdare där, men att torka rent och dammsuga är inte fel.

InläggPostat: sön 06 mar 2016, 18:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Men om jag köper hela armaturen ny, då sitter det väl nya hakar på toppen på den, så om jag skulle råka ha av en sån borde det inte vara hela världen?

Värre är det ju med de vinklade nipplarna. Jag köpte nya såna också, men jag gissar att det är nästintill omöjligt att få bort de gamla och dit de nya på slangarna ändå. Ska försöka följa era råd och vara försiktig så jag inte förstör nipplarna.

InläggPostat: sön 06 mar 2016, 19:11 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Men om jag köper hela armaturen ny, då sitter det väl nya hakar på toppen på den, så om jag skulle råka ha av en sån borde det inte vara hela världen?

Värre är det ju med de vinklade nipplarna. Jag köpte nya såna också, men jag gissar att det är nästintill omöjligt att få bort de gamla och dit de nya på slangarna ändå. Ska försöka följa era råd och vara försiktig så jag inte förstör nipplarna.

Nipplarna är inte så svåra att få loss hela, ta det bara lugnt och metodiskt. Bara man inser att o-ringarna biter fast rätt rejält (men jag har aldrig smort någon, jag tvivlar på att det hjälper), och att de ska rakt upp.

InläggPostat: mån 07 mar 2016, 10:17 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Biltema har hela armaturer för 9-3 och 9-5 men vet inte säkert om dom passar till 9000.

Det är inte samma, men de bör passa i hålet. Gissningsvis passar inte tankmätaren, eller möjligen är det fel höjd. Du vill dock inte köra med felaktig tankmätare.

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 14:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har fått loss nipplar och låsring utan att paja nåt. Men hur får jag upp pumparmaturen genom hålet i tanken? Finns ju en markering för hur armaturen ska sitta monterad, ska jag snurra armaturen från detta läge? Motsols, medsols? Ska den vridas på något annat sätt? Man håller i toppen och så hänger det massa saker under den som verkar större än hålet.. Hur jag än drar och roterar armaturen så tar det stopp när "underredet" tar i tankens tak efter ca 4-5 cm. Drar jag för hårt lär väl nåt lossna från armaturen.

Hur gör man?

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 15:17 
Två stjärnor
Två stjärnor

Man drar upp den lite halvhårt medans man fipplar med läget.

Det är ju en rund behållare (catch-tanken) som är aningen mindre än hålet samt en slang vid sidan.

Det gäller alltså att få den runda catchtanken att börja passera hålet först på den sidan slangen inte sitter, och sedan dra så rakt uppåt som möjligt så man klämmer ihop slamgen mot catchtanken på andra sidan.

När man väl passerat kanten känner man hur man ska lyfta och vrida för att inte ha sönder givaren.

Det underlättar om man sätter sig på ett bekvämt sätt innan man drar upp den. och har tänkt igenom något oömt att ställa ifrån sig den på, det är ju soppa i catchtanken när den kommer upp, och du vill hålla den en stund över hållet tills det slutat rinna från injektorpumpen i botten.

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 15:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack! Är väl bara att fortsätta dra och snurra då. Vilken givare är det du menar? Jag har köpt hela armaturen från speedparts så förhoppningsvis behöver jag inte bekymra mig givarna på armaturen jag plockar ur.

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 15:45 
Två stjärnor
Två stjärnor

Tanknivågivaren, eller snarare dess arm.

Det är inte fel att spara den trasiga armaturen så man kan byta pump i lugn och ro i den om man får problem igen, själva pumpen är ju enkel att byta om man har lite tid på sig och har en torr armatur.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 12:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fick i den nya till slut. Bilen startade direkt. Körde en vända och allt fungerade bra förutom att jag nu har "Check engine" i instrumentpanelen. Lyser konstant när motorn är igång och blinkar 6 gånger när man vrider till ON så det borde innebära O2-sensor? Kollade med en OBD2-läsare, en sparad felkod om en O2-sensor som jag trodde mig minnas var där innan pumpen gick sönder, men blir osäker.

Betyder det att lambdasonden är trasig nu?

Har detta att göra med att batteriet har varit urladdat när den stod still några månader?

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 15:58 
Två stjärnor
Två stjärnor

Möjligt att det skulle kunna ha med stilleståndet att göra, men oavsett låter det som du bör plocka upp en ny på skroten, det är bättre att försöka lista ut hur man kommer lossar kablaget och göra misstagen på skroten innan man mekar sin egen bil. Det är jobbet att lossas kablaget som är det stora jobbet, och det måste (bör?) göras innan man lossar O2-sensorn i avgaset (den lätta biten) för att inte vrida av kablaget.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 16:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Okej, så du menar att de faktiskt ÄR nåt fel på lambdan? Det kan inte vara nåt annat knas bara? Den går ju bra, borde den inte gå dåligt om lambdan var paj på riktigt? Det är ju själva fan hur saker går sönder. Den har körförbud då jag inte kunde besiktiga när pumpen var trasig. Är det poänglöst att försöka besiktiga som den är nu?

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 18:07 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Okej, så du menar att de faktiskt ÄR nåt fel på lambdan? Det kan inte vara nåt annat knas bara? Den går ju bra, borde den inte gå dåligt om lambdan var paj på riktigt? Det är ju själva fan hur saker går sönder. Den har körförbud då jag inte kunde besiktiga när pumpen var trasig. Är det poänglöst att försöka besiktiga som den är nu?

Jag skulle prova med en ELM327-läsare eller Tech2 för att läsa ut detaljerna i felet, för att se om det är ett katastroffel eller någon gräns som passerats. Det är inte så vanligt att O2-sensorn ger upp (så chansen att en slumpmässig från skroten fungerar är hög), men de händer att de ger upp. När man får felkod på den kan det vara både sensorn och något annat fel, men jag har fått uppfattningen att på en standardbil är det normalt sensorn eller luftläckage i avgassystemet, men om du får det direkt när du kopplat in batteriet (felkoder nollade) innan motorn kommit upp i temperatur (O2-sensorn börjar inte användas förrän man nått en viss temperatur) så borde det inte kunna vara något annat än sensorn och dess inkoppling.

Det finns även en säkring för O2-förvärmningen, har du kollat alla säkringar?

InläggPostat: tis 29 mar 2016, 00:46 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Åkte och besiktigade bilen idag med förhoppningen att avgasvärdena skulle vara okej ändå. Visade sig att avgasvärdena var utmärkta och efter besiktningen upptäckte jag att "check engine" inte lyste längre.

Tyvärr måste nu en strålkastare fram och bromsslang höger bak bytas. Tänkte försöka göra det själv.

Tack för hjälpen med bränslepumpen!

InläggPostat: tis 29 mar 2016, 01:49 
Två stjärnor
Två stjärnor

Bra med fel som fixar sig själva.

Rörande DEPO-strålkastare (som jag antar att det slutar med) så är det två modifieringar som bör göras vid montage (annars får man göra åtminstone den ena strax senare när den går sönder efter montage...): viewtopic.php?f=12&t=23056

InläggPostat: tis 29 mar 2016, 21:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Grymt bra tips, tack!

InläggPostat: tis 10 maj 2016, 23:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Efter mycket bråkande med bromsrörsskarvar och exploderande bromsslangar fick jag det tätt och lyckades även flytta eljusteringen och kåpan över halvljuset från gamla lyktan till DEPO-lyktan. Allt funkar och bilen blev godkänd, tack för hjälpen!

Parkeringslampan gjorde jag inget åt, plastbrickan såg ut att funka. Får se om det blir kortis snart.

En skum grej är att trots att halvljusen är justerade helt enligt bilprovningens krav så är helljuset på den nya lyktan helt annorlunda än på andra lyktan. Den lyser typ 30 cm ovanför och 30 cm till vänster om halvljusets ljuspunkt om man lyser på en vägg 4-5 meter bort medan andra lyktans helljus ligger precis ovanför kant i kant med dess halvljuspunkt. Detta verkade de inte testa på bilprovningen så det kvittar ju, men rätt udda ändå.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme