Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov 2017, 16:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11 maj 2016, 00:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

pelle_chanslös skrev:
Parkeringslampan gjorde jag inget åt, plastbrickan såg ut att funka. Får se om det blir kortis snart.
Det trista är att båda baklyktorna på respektive sida också utgår när motsvarande bricka ger sig, dvs. man kan bli tvungen att göra en provisorisk lagning ute på vägen. Jag skulle rekommendera att fixa det i förväg.
pelle_chanslös skrev:
En skum grej är att trots att halvljusen är justerade helt enligt bilprovningens krav så är helljuset på den nya lyktan helt annorlunda än på andra lyktan. Den lyser typ 30 cm ovanför och 30 cm till vänster om halvljusets ljuspunkt om man lyser på en vägg 4-5 meter bort medan andra lyktans helljus ligger precis ovanför kant i kant med dess halvljuspunkt. Detta verkade de inte testa på bilprovningen så det kvittar ju, men rätt udda ändå.
Vi har felriktat helljus det en vänsterstrålkastare, i grunden är det en skev reflektor, man kan hjälpa upp det lite genom att flytta glödtrådens position genom att lägga en bricka bakom övre skruven för helljuslampans lamphållare. Det blir inte perfekt, det är bara halva ljuskäglan som kan flyttas så, men det blev klart bättre (trots att fokus också blir sämre). Jag minns inte om skruven sitter så käglan rör sig åt vänster eller höger, dock, sitter den åt vänster så kommer käglan att röra sig åt höger som du vill, annars måste man fixa mer med hållaren.

InläggPostat: ons 11 maj 2016, 18:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Detta är högerstrålkastaren. Menar du alltså att DEPO-lyktan är felkonstruerad på ett sätt som gör att helljuset hamnar snett men inte halvljuset? Det är ju samma lampa tänker jag. Kommer inte åtgärda det ändå eftersom det är relativt oviktigt i sammanhanget, bländar av gör man ju oavsett vid möte.

Kan möjligen ha något att göra med att jag inte kunde använda alla skruvarna när jag bytte kåpan då alla inte passade till DEPO-lyktan. Men då borde halvljuset också vara fel tycker jag.

Du sitter verkligen inne med mycket info om dessa lyktor! :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme