Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 18:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 16:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Hej
Har en 9000 från -93, 2.3 -16 CS I16 B234I Bensin, som inte vill starta. Efter lång och omständlig felsökning visar det sig att bilen sprutar in bränsle samtidigt från alla fyra spridarna. Strålarna borde väl komma i sekvens 1-3-2-4 !? Samma sak med tändningen, den tänder alla fyra stift samtidigt!?
Någon som vet vad orsaken till detta problem kan vara? Någon som varit med om något liknande?

Följande tester/byten är gjorda som har bäring på detta:
- Svänghjulsgivare bytt
- Annan bensinpump provad
- Annan röd tändkasett provad

Utöver detta har jag kolla massa andra saker innan jag till slut tog bort spridar-railen och körde den i luften och såg felet. Därefter provade jag tändkassetten i luften med kontakt mot insugningsrören och såg att den gjorde samma sak.
Mvh P-O


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 18:16 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 719
Ort: Stockholm
Surfpo skrev:
Hej
Har en 9000 från -93, 2.3 -16 CS I16 B234I Bensin, som inte vill starta. Efter lång och omständlig felsökning visar det sig att bilen sprutar in bränsle samtidigt från alla fyra spridarna. Strålarna borde väl komma i sekvens 1-3-2-4 !? Samma sak med tändningen, den tänder alla fyra stift samtidigt!?
Någon som vet vad orsaken till detta problem kan vara? Någon som varit med om något liknande?

Följande tester/byten är gjorda som har bäring på detta:
- Svänghjulsgivare bytt
- Annan bensinpump provad
- Annan röd tändkasett provad

Utöver detta har jag kolla massa andra saker innan jag till slut tog bort spridar-railen och körde den i luften och såg felet. Därefter provade jag tändkassetten i luften med kontakt mot insugningsrören och såg att den gjorde samma sak.
Mvh P-O

Jag är inte säker på hur LH gör, men när det gäller DI så kan den i flera fall ge gnista på mer än ett ställe vid start.

Det finns en renbränningsfunktion som kör alla stift för att få bort rester. Den körs nog bara med stillastående motor.

Sedan så finns ingen kamaxelgivare, så innan det har tänt ger man bränsle och gnista tii 2 cylindrar i taget, efter det har tänd så håller man reda på o cylindrarna och ger bara bränsle och gnista till en cylinder i taget.

Felsökning på din bil: Har bilen larm? I så fall kan det vara startspärren, larmet kan ha gått och blivit dåligt.

Sedan, mät spänning på säkring 14 när du kör motorn (detta är spänningen till bensinpumpen, vilken styrs av vevaxelgivaren). Får du inte 12V där så kan inte pumpen gå, red ut varför.

Om detta är Ok, slå av tändningen, sätt multimetern på strömmätning 10A och koppla mellan säkring 14 och t.ex. innerbelysningen, du ska då höra att pumpen går och den ska dra någon-några A.

Kontrollera att tändkassetten fungerar i annan bil.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 18:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Bilen saknar larm. Bensinpumpen verkar arbeta arbeta och hålla tryck som den ska för när vi testade så sprutade det bensin ca 2 m bort från spridarmunstyckena. Problemet är som sagt att den sprutar bränsle samtidigt från alla fyra spridare och tänder alla stift samtidigt.
Mvh P-O


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 18:51 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
LH har bara en utgång och kör således alla spridare samtidigt.

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 21:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Garfield skrev:
LH har bara en utgång och kör således alla spridare samtidigt.
Betyder det att insprutningen beter sig normalt? Men tändningen då, den borde väl ändå tända i sekvens baserat på första signalen från svänghjulsgivaren?

Kan tillägga att bilen dog mitt under färd, den fick ryckig gång för att sedan tvärdö. Om jag torkar av stiften och gör ett startförsök kan den tända till men den startar aldrig. Stiften blir sura efter startförsök. Det går inte att starta med startgas. Har följande ECU om det kan vara till någon hjälp. Jetronic -960 4300224.
Mvh P-O


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 22:15 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
Jepp, insprutningen beter sig som den ska. Tände det verkligen på alla fyra samtidigt? Inte två och två?

Hela luftslangar överallt? Tråden är hel i luftmassamätaren?

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 07:42 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 938
Om du har möjlighet så byt ECU. Allt styrs därifrån.
Eller öppna den du har och kolla att inget är kortslutet eller bränt.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 12:57 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Tror den beter sig fullt normalt

LH sprutar på alla samtidigt
Trionic (och även DI väl?) tänder väl på alla samtidigt ("multignista") tills den börjar tända?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 16:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Garfield skrev:
Jepp, insprutningen beter sig som den ska. Tände det verkligen på alla fyra samtidigt? Inte två och två?

Hela luftslangar överallt? Tråden är hel i luftmassamätaren?
Den tände på alla fyra samtidigt. Vad jag vet är slangarna okej. Luftmassamätarens tråd ska jag kolla noggrannare på. Jag har provat att koppla bort den och då tänds varningslampan för Lambda. Har även provat att starta den med spjällhuset löst så att den skulle kunna få fritt luftflöde utan resultat.

Timpa skrev:
Om du har möjlighet så byt ECU. Allt styrs därifrån.
Eller öppna den du har och kolla att inget är kortslutet eller bränt.
Har öppnat boxen och det luktar inte bränt och jag såg inga brända ledningsbanor. Någon ECU har jag tyvärr inte fått tag på. Ringde en skrot men de ville inte låna ut någon och det känns som om 1000:- är rätt mycket att slänga ut om det inte är det som är problemet. Bilen är tyvärr inte värd så mycket men det retar mig något kopiöst att inte kunna förstå och lösa felet. :)

SaabAero skrev:
Tror den beter sig fullt normalt. LH sprutar på alla samtidigt
Trionic (och även DI väl?) tänder väl på alla samtidigt ("multignista") tills den börjar tända?

Hur vet motorstyr att den har börjat tända? Kan det vara så att motorn gick över i "startläge" när jag körde och att det var därför den dog?

Av era svar drar jag slutsatsen att insprutning och tändning är normalt för startögonblicket. Då skulle det luta åt att det är problem med lufttillförsel? Någon som vet på vilket sätt en trasig lambdasond eller luftmassamätare påverkar i startögonblicket? Kan den få för mycket bränsle i startögonblicket? Inga varningslampor är tända och glödlamporna till varningslamporna är hela. Dock fick jag upp en intressant sak i huvudinstrumentet sist kom jag på nu. Det stod Err men jag har inte kunna tyda vad det är kopplat till. Någon sensor? Hittar ingen lista på vad som ger Err-kod i displayen heller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:08 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Dubbelkollade och DI ska skjuta gnista på 2 cyl samtidigt under start 1 & 4 samt 2-3
Men på låga varvtal, dvs startmotorvevning skjuter den multignista dvs gnista mellan 10°FÖD => 20°EÖD så jag kan tänka mig att det gnistrar ordentligt mycket när man provar :)

Vilken cyl som verkligen tänder känner DI via joniseringsmätningen och tillsammans med infon från vevaxelgivaren räknar ECU ut när övriga ska tända.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 03 feb 2016, 23:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Tack för tips och svar. Ska ta mig iväg till mina föräldrar där bilen blev ståendes när vi kommer ur VAB-träsket och kolla tråden till luftmassamätaren. Ska en sväng till skroten och se om det finns någon ECU som kommit in som passar också. Forts. följer....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 feb 2016, 23:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 15:50
Inlägg: 6
Problemet löst! Kamkedjan hade gått av. Jaja, nu blir det skroten. Tack alla ni som kommit med tips, idéer och kunskap om insprutnings- och tändsekvenser! Mvh P-O


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010