Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 19:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 11:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 04 jul 2015, 11:32
Inlägg: 30
Ort: Sundsvall/Umeå
Jag tycker det är jobbigt att behöva söka runt på hur mycket vätska det ska i de olika systemen samt vilken vätska det ska vara i våra 9000. Tänkte sammanfatta lite vad som står i instruktionsboken, Haynes och allmänt rekommenderat via olika saabforum.
Rekommenderade vätskor enligt instruktionsbok är från instruktionsboken från min 9000 2.3T -98.
Rekommenderade vätskor enligt Haynes är för Haynes Saab 9000 1985 till 1998 (Röd bok).
Står det allmänt rekommenderad så är det vad folk rekommenderat på exempelvis detta forum. (Behövs inga vilda diskussioner om vilken olja som är bättre osv. Förslag på andra oljor och rättning av fel i texten är dock uppskattat.)

Motorolja
B202 – 4.2 liter
B234 (t.o.m 1993) – 4.3 liter
B204 och B234 (Fr.o.m 1994) – 4.3 - 4.7 liter (I Haynes står det att det ska vara 5.5 liter...)
Skillnad mellan MIN och MAX – 1 liter
Rekommenderad enligt instruktionsbok
Saab turbo motorolja eller olja som uppfyller kraven enligt API service SG eller CCMC G4 alt. G5 med viskositet 10W/30, 10W/40, 5W/30 eller 5W/40.
Allmänt rekommenderad
GM Dexos 2 5W-30

Bromsservo
0.9 liter
Rekommenderad enligt instruktionsbok
- Bromsvätska till DOT4

Servostyrning (Använd INTE ATF-olja)
0.75 liter
Rekommenderad enligt instruktionsbok
Oljetyp ”Saab Power Steering Fluid 4634”
Allmänt rekommenderad
Speedparts servoolja
Red Line styrservoolja

Manuell växellåda
T.o.m 1993 - 2.5 liter
Fr.o.m 1994 - 1.8 liter
Rekommenderad enligt Haynes (syntetolja får ej användas)
10W/30 eller 10W/40
Allmänt rekommenderad
Red Line MTL (Mest rekommenderad/uppskattad)
Quaker State Quadrolube 75W (Mest rekommenderad/uppskattad)
Red Line Shockproof
SAAB MTF 0063 (Vissa avråder att använda i äldre lådor som gått långt)
(Finns en nu 39-sidig lång tråd där växellådsolja diskuteras) http://forum.saabturboclub.com/showthre ... %A5dsoljor

Automatväxellåda (Inkl. momentomvandlare och oljekylare)
2.0 Liters motorer – 8.2 liter (cirka)
2.3 Liters motorer – 8.7 liter (cirka)
Rekommenderad enligt instruktionsbok
Typ ATF Dexron II

Kylsystem
Alla motorer – 9 liter (cirka)
Rekommenderad enligt Haynes
Etylenglykolbaserat frostskyddsmedel. Läs Långmilares inlägg nedan om att Biltemas inte är rätt.

Bränsletank (Vilken vätska det ska vara vet ni förhoppningsvis, men volymen kanske är av intresse!)
1985 till 1989 – 68 liter
1990 och fr.o.m 1992 – 66 liter
1991 – 62 liter
Rekommenderad enligt instruktionsbok
Rek. 95 RON, min 91 RON. Turbomotor 2.3l (225 hk) Rek. 98 RON, min 91 RON.

Som sagt, skriv gärna om ni tycker något behövs läggas till eller om något är fel.

_________________
Saab 9000 Classic -98 med A50 utrustning och pilotstolar, 2.3T Aeromotorn.


Senast redigerad av sjodain6 fre 06 maj 2016, 14:20, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 12:05 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Motorolja:
När det gäller motorolja så är det min åsikt att man bör undvika PAO-baserad motorolja med PAE i, dvs. "äkta" syntetolja. Anledningen till detta är att gummislangar och gummipackningar inte mår bra av det, och för standard och icke toktrimmade bilar räcker smörjeffekten utmärkt på Södertäljemotorerna med "fusksyntet". Ytterligare en parameter som är viktig på oljan i turbomotorer är att den är temperaturstabil, något som är svårverifierat men som det är känt att just den Mobil1-olja som var poppis runt 2000 hos Saab ÅF inte var bra på. Den som jag använt är Shell Helix Ultra 5W-40, men det finns andra som också bör vara bra, men just denna olja har varit verifierbart bra. Dock har de nyligen ändrat tillverkningsprocess, så den som säljs idag är inte exakt samma som jag använt de senaste ~10 åren.

Glykol:
När det gäller glykol så har Haynes i praktiken fel, det ska specifikt vara SAAB 6901599 / BASF (Glysantin) G48-spec på glykolen, här finns en tråd med alla detaljer vad det spelar för roll: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... aab-9-5-02
Glykol som uppfyller denna spec finns INTE alls hos biltema, de har inte längre passande glykol till våra motorer. Däremot kan man med fördel handla sådan (http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... rad_sv.pdf) hos Granngården till ett bra pris: http://www.granngarden.se/Agrol/Kylarv% ... /p/1149966 (samma vätska från Agrol i annan flaska hos Mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 1-805604sv)

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 15:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 04 jul 2015, 11:32
Inlägg: 30
Ort: Sundsvall/Umeå
Bra tillägg! Fyllde i det med glykolen. Sen får folk läsa det du skrev om motorolja och reflektera utifrån det.

_________________
Saab 9000 Classic -98 med A50 utrustning och pilotstolar, 2.3T Aeromotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: sön 01 maj 2016, 21:03 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2420
Bra inlägg! Jag klistrar detta högst upp och flyttar till "Motor" kategorin.
Men jag är ganska säker på att B202 motorerna har under 4L oljevolym? I mitt bakhuvud dyker siffran 3,8L upp, men jag kan ha fel också.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: mån 02 maj 2016, 12:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 04 jul 2015, 11:32
Inlägg: 30
Ort: Sundsvall/Umeå
Klubbdirektör skrev:
Bra inlägg! Jag klistrar detta högst upp och flyttar till "Motor" kategorin.
Men jag är ganska säker på att B202 motorerna har under 4L oljevolym? I mitt bakhuvud dyker siffran 3,8L upp, men jag kan ha fel också.


Så här står det på http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -9000-2-3t

"Läst direkt ur verkstadshandboken från saab;
85-91 B202, 3,7 l
B234, 4,0 l(90-91)

92-93 B202, 4,0 l
B234, 4,3 l

94-98
B204 och 234 4,7 liter."

Så det är inte helt lätt att veta vad som är rätt. Det verkar stå olika i olika böcker. Men det gäller väl som vanligt, häll i nån liter, kolla på oljestickan, häll i mer, kolla oljestickan, osv, tills oljenivån ser bra ut. Sen slå på motorn och låt gå nån minut, sen kolla av nivån igen och fyll på efter behov.

_________________
Saab 9000 Classic -98 med A50 utrustning och pilotstolar, 2.3T Aeromotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olja/vätskor 9000
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 19:28 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2420
sjodain6 skrev:
Så här står det på http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -9000-2-3t

"Läst direkt ur verkstadshandboken från saab;
85-91 B202, 3,7 l
B234, 4,0 l(90-91)

92-93 B202, 4,0 l
B234, 4,3 l

94-98
B204 och 234 4,7 liter."

Så det är inte helt lätt att veta vad som är rätt. Det verkar stå olika i olika böcker. Men det gäller väl som vanligt, häll i nån liter, kolla på oljestickan, häll i mer, kolla oljestickan, osv, tills oljenivån ser bra ut. Sen slå på motorn och låt gå nån minut, sen kolla av nivån igen och fyll på efter behov.


Intressant, undra vad det var som gjorde att man gick/kunde gå från 3,7L till 4,0L mellan 1991 och 1992?

sjodain6 skrev:
Men det gäller väl som vanligt, häll i nån liter, kolla på oljestickan, häll i mer, kolla oljestickan, osv, tills oljenivån ser bra ut. Sen slå på motorn och låt gå nån minut, sen kolla av nivån igen och fyll på efter behov.


Absolut så ska man göra.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010