Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 18 nov 2017, 16:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 22:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!

Har ägt 9000 Aeros i många år och aldrig haft problem med växellådorna mer än utsliten koppling. Idag hände dock något märkligt när tjejen körde bilen. Den slutade driva mer än svagt samtidigt som ett jämnt och rasslande ljud hörs. Om man gasade oerhört lite och mycket försiktigt slirade igång bilen så gick det att köra den ca 1,5km. Med höger hjul upphissat kan man med handkraft få det att "rappa" efter och ljudet låter liksom om det slirar på splines. Jag har nu försökt att lyssna varifrån ljudet kommer och tycker mig höra det från lamellen men känner inte till att det någonsin hänt att lamellen börjat slira på ingående axeln till växellådan.

Nu till frågorna:

1. Har någon varit med om att alla splines slitits ut på ingående axeln eller lamellcentrumet?

2. Kan det ändå vara så att det är splines i högra drivaxeln som gett upp? Detta scenario vore ju långt mycket trevligare om så var fallet.

3. Händer det att ingående axeln till växellådan går av? Här tänker jag om det typ blir utmattmingsbrott på axeln och att en kortare del blivit kvar i lamellcentrum men där det svarat ut pga att för lite av axeln varit inne i lamellcentrumet

Info om bilen

Gått 42000mil
Växellådan har dock gått ca 14000mil och är en förstärkt modell med valda delar av innanmäte från 2003års 9-5
Haveriet hände inte i samband med någon banzai start eller liknande.

Tackar på förhand för alla tips jag kan få ang detta

InläggPostat: tor 26 maj 2016, 16:16 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Ta hjälp av någon att rotera hjulet och kryp under och lyssna och känn. Då borde du kunna avgöra var ljudet kommer ifrån.

Det händer att axeln mellan lådan och höger inre knut spricker

InläggPostat: tor 26 maj 2016, 18:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

SaabAero skrev:
Ta hjälp av någon att rotera hjulet och kryp under och lyssna och känn. Då borde du kunna avgöra var ljudet kommer ifrån.

Det händer att axeln mellan lådan och höger inre knut spricker

Hej! Tack för ditt svar! har idag fått hjälp att felsöka (en kompis som snurrade H-hjul medan jag lyssnade.Konstaterat:

1. Ljudet ändrar frekvens till att bli mer lågfrekvent rassel när man tex lägger i femman, detta tyder absolut på att ljudet ej är relaterat till höger drivaxel eller ngn av knutarna på den sidan.

2. Har hittat metall "pulver" innanför kopplingskåpan och även utanför, ljudet kommer absolut från kopplingen och det verkar vara antingen navet eller splinesen som gett upp.

Har någon varit med om eller ens hört talas om att ingående axel elelr dess splines gått sönder på en Aero -94 års låda (kortmotorn)? Det borde ju inte kunna ske före diff, drivknutar etc knäcks!?

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 17:46 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det har hänt att ingående axel i lådan gått av.
Börjar splinsen glappa kan det nog bli haveri även på dom med tiden

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme