Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 19:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ratt ur läge efter inbrott
InläggPostat: ons 13 jul 2016, 12:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har haft inbrott i min Saab 9000 CSE - 95. Den som bröt sig in har brutit bort nyckeldelen på rattlåset för att komma åt att starta med skruvmejsel. Troligen har så pass mycket våld använts så att ratten har kommit ur läge. Den hänger ner ca 3 cm på höger sida mot sitt normala läge.
Är det någon som vet hur man kan få tillbaka ratten i rätt läge? Den sitter hårt så det går inte att trycka tillbaka den uppåt.

Mvh / J-O

InläggPostat: sön 24 jul 2016, 11:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

JOB skrev:
Har haft inbrott i min Saab 9000 CSE - 95. Den som bröt sig in har brutit bort nyckeldelen på rattlåset för att komma åt att starta med skruvmejsel. Troligen har så pass mycket våld använts så att ratten har kommit ur läge. Den hänger ner ca 3 cm på höger sida mot sitt normala läge.
Är det någon som vet hur man kan få tillbaka ratten i rätt läge? Den sitter hårt så det går inte att trycka tillbaka den uppåt.

Mvh / J-O

Känner igen det är. Hade själv ett stöldförsök i min 9000 för ett år sedan. Pundarna bänder och har sönder det mesta för att få igång bilen.
Rattstången sitter egentligen monterad i ett "deformationselement" bakom instrumentklustret. Förmodligen är det detta deformationselement som blivit tillknycklat. Du behöver byta detta element. Det sitter fast med 4 skruv i torpedväggen. Skruvarna blir åtkomliga genom att först demontera vindrutepaketet.

Börja med att koppla loss styrstången nere vid knuten och demontera styrstången. Därefter kan du lossa det demolerade "deformationselementet". Jag fick tag på ett OK element på skroten. Har du artnumret så kan du söka på Laga-databasen eller annan skrotnisse. Det tog mig 4 dagar att återställa bilen efter stöldförsöket. Lycka till!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme