Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 02:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12 aug 2016, 20:32 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 01 jan 2012, 17:58
Inlägg: 23
Hej har en 9000 CC från 89.
Har fått tillgång till en 9000 CSE från 94 som dock är krockskadad.
Är dock lite sugen på att göra en lite mildare uppgradering av chassit på min CC.
Någon som har koll på chassi-skillnaderna mellan CSE och CC? Tror jag lyckats läsa mig till att det är grövre krängare på CSE? Stämmer det? Finns det något annat som är värt att flytta över vad gäller chassit och styrning? Styrväxel?

Hur är det med bromsarna? Passar CSE-bromsar rätt av?

Tänkte även kolla om någon har koll på fjädrars livslängd? CC'ns fjädrar är hela men har varit med sen bilen var ny och har alltså varit med i 25+år. Vissa jag pratat med säger att man inte behöver byta förns de går av, men jag gissar att de mattas? Värt att köpa nya? I så fall, vad rekommenderas?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 aug 2016, 21:12 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2434
Ett ganska enkelt sätt att kolla är genom att kolla på Speedparts hemsida, för de olika saker du frågor. Gjorde det lite snabbt nu.. :) Och då ser man att bakbromsarna är samma alla årgångar. Från -90 fick även insprutarna samma tjocklek på skivorna fram som turbobilarna. Alltså finns det kanske en liten fördel att hämta där.

Styrväxeln är den samma hos alla årgångar vad jag vet.

Med tiden så blir fjädrarna mjukare, vilket gör att bilen gungar mer, så på det sättet blir det sämre. När det gäller materialutmatning och risk för brott, att byta därför känns onödigt. Men är det så att du känner att den bil gungar ganska mycket, då kanske fjädrarna på CSE:n har gått kortare och är styvare så sätt. Men ska man ändå ge sig på att byta fjädrar så hade jag valt nya. Sen beror du på hur du använder bilen, till vardags på dåliga vägar, eller till lite mer aktiv körning.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 16:19 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Är nog bara krängaren som skiljer.
Sen om krängarbyte ger de egenskaper man vill ha är en annan fråga ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010