Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 21 nov 2017, 23:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Abs strul
InläggPostat: lör 21 jan 2017, 20:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!
Jag var inne med bilen för besiktning i fredags och fick nersyn på att Abs lampan inte tände och släckte vid start. Så jag började rota i det idag. I abs boxen fattades det en 10 amp säkring, så jag putta i en. Nu har jag en konstant lysande abs lampa istället. Började med att ohm mäta alla kontakter runt om. Fram låg värdena stabilt på typ 1050 eller något. På båda bakre fladdra det. Vänster bak började 400 men steg sakta sakta, efter 5min var det uppe på 1200. Sen orka jag inte hålla längre Höger bak började på typ 450 och sniglade sig upp till typ 750. Bilen är en 9000 cse -97. Vilket värde ska det vara? Verkar finnas lite olika bud på den fronten. Jag har sökt överallt men hittar mest olika beskrivningar för hur man ska felsöka Mk II. Jag har haft isär kontaktstycket till Abs boxen gjort rent med kontakt spray. Men ingen skillnad. Kan man läsa ur felkoderna ur abs:en på något liknande sätt som verkar funka på de äldre modellerna? Eller krävs det Tech 2?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Nisse

Inläggsrubrik: Re: Abs strul
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 04:55 
Två stjärnor
Två stjärnor

Du behöver Tech2 (eller liknande) för att läsa ut felkoderna, universal fungerar inte.

Om säkringen var plockad av tidigare ägare kan det vara vad som helst som är fel. Troligen kommer det vara svårt att få liv i den utan Tech2.

InläggPostat: sön 22 jan 2017, 08:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Vilka Ohm värden ska det vara då? Kan det vara "flytande" värden eller ska man få ut ett helt statiskt värde?
Om båda sensorerna i bak är kass. Får man då en konstant lysande abs lampa? Finns det någon vänlig själ här som har en Tech 2 och bor i Jönköpingstrakten hojta gärna till.

/Nissen

InläggPostat: tis 24 jan 2017, 17:58 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det ska ligga på ca 1050ohm i givarna

Roterar hjulet ska man få en växelspänning, tror det är upp till 12V om man får tillräcklig fart på hjulet.

Lutar nog åt att du behöver byta båda givarna bak, men gör en ny mätning och se vad resultatet blir då

InläggPostat: ons 25 jan 2017, 17:42 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack, Då ska jag ta och testa det. Ytterligare en fråga. Om ci ponerar att bägge givarna bak är kass. Är det troligt att Abs lampan skulle tändas vid start och sedan fortsätta lysa? Läste någonstans att den borde tändas och släckas för att sedan börja lysa först när bilen kommer i rullning. Min lyser ju konstant från det att jag vrider runt nyckeln. Finns det tex något sätt att felsöka Abs relät? Hur vet man om det är helt?

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 20:07 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det beror nog på hur givarna felar.
Är det kortis eller avbrott tror jag lampan tänds direkt.

Om dom inte läser tänds den när du rullar.

Sen är systemet gjort så att det visar den allvarligaste felkoden först om antalet felkoder är begränsat. Dvs när man fixat ett fel kan det dyka upp nya felkoder

InläggPostat: tis 31 jan 2017, 19:02 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Aha, ok. Tack för svaren. Ska försöka få lite tid till att göra lite nya mätningar på sensorerna så får vi se hur det verkar.
Mvh Nisse

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme