Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 21 sep 2017, 16:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 09:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej,
Vilket bra forum. Jag har fått mycket tips och inspiration här. Men nu har jag ett problem som jag tacksamt tar emot tips/hjälp om. Min 9000 t16 -86 går dåligt. Jag köpte den för alla mina sparpengar efter lumpen 1994. Körde ett par somrar (hade inga vinterhjul) men sen har den varit avställd på heltid i varmgarage med täcke, avfuktare mm sedan 2001. Den är helt original, oskruvad och rostfri. Jag har startat upp den relativt regelbundet för att den inte ska stå och bli dålig. Nu tänkte jag börja använda den som "veteran" men tji fick jag. Den startar alltid lätt och så även denna gång men döm om min förvåning när den efter ca 15 sek. börjar gå riktigt dåligt framförallt på tomgång. Den bluddrar, ryker, spottar och fräser. Gasar jag så går den bättre (bättre blandning). Stannar jag och låter den vila så händer samma sak igen. Stannar jag och inte låter den vila kommer bluddret nästan omgående. Stiften är jämnt svarta så jag tolkar det som att den går fett och att det är en ”gemensam” komponent som felar. Jag inbillar mig att tändningen fungerar och har kollat och bytt en del saker. Tömt tanken på gammal bensin och sköljt igenom systemet med ny. Tömde tanken genom att bygla bensinpumpens säkring och passade samtidigt på att kolla dess kapacitet vilket var 0,9 lit/30 sek, perfekt enl. Haynes. Nytt bränslefilter och luftfilter samt ny rotor, fördelarlock och NGK stift. Tomgångsventilen har jag rengjort och testkört i bänk och den flippar fint. Vacuumslangar bytta. Backventil till vevhusventilationen ny. Jag gjorde en test genom att, under drift, dra ur bensinpumpens säkring och efter ett tag tyckte jag faktiskt bilen gick lite bättre. Nu är jag inne på att det kan vara btr. Om inte den släpper till returen kan det bli för fett då? Spridarna öppnar väl på tid och ligger det för högt tryck bakom kan det ju bli för mycket eller? Bensinpumpen går väl hela tiden? Efter det är jag inne på lmm. Har dock haft denna av och den ”ser ” hel ut med sina glödtrådar. Efter det är jag inne på lamdasonden, om jag nu har en sån? Konstigt bara att den spinner så fint i 15 sek. innan problemen börjar. Allt kan ju hända men när ni klurar på detta så ha i åtanke att den bara stått sedan förra gången den fungerade. Tack så länge.

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 20:08 
Administrator
Administrator

Hej,

Kul att du trivs så bra med forumet och vilken intressant bil du verkar ha! De finns det verkligen inte många kvar av i fint originalskick. Önskar att jag kunde hjälpa dig med din felsökning, men jag har tyvärr lite dålig koll på det, mer än att det låter som att den går för fett. Att byta till en annan bränsletryckregulator går fort om du har någon extra liggande.

Finns ett gäng kunniga personer här så hoppas de snappar upp tråden. :)

Vore kul att se bilen i en projekttråd!

InläggPostat: tis 31 jan 2017, 08:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kanske jag hittat felet. Igår kväll drog jag ur kabeln till luftmassemätaren och då gick bilen som en dröm i jämförelse, inte bra men klart bättre. En bättre begagnad lmm är på väg. Ska se om jag kan rengöra den gamla också innan jag avfärdar den helt.

InläggPostat: ons 01 feb 2017, 20:49 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bytte luftmassemätare och då går den som den ska igen. Fallet avslutat för denna gång.

InläggPostat: ons 01 feb 2017, 21:09 
Administrator
Administrator

Härligt!

Väntar på projekttråden :wink:

InläggPostat: tor 02 feb 2017, 13:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja en projekttråd kan det kanske bli. Jag är bara rädd att den kan bli tråkig då det blir lååångt mellan inläggen eftersom det finns mycket annat som ”ska” göras. Målet är att besiktiga den under sommaren, fortsatt storservice och styrväxelbyte ska hinnas med innan dess. Vi kan väl se framåt våren när jag lagt lite trädgårdsplattor så att grusbunken framför garaget försvunnit och jag kan få ut bilen och ta lite annat än när-/detaljbilder från ett dunkelt villagarage.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme