Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 21 sep 2017, 16:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 19:45 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Hej!
Jag tror att tempgivaren börjar bli dålig, mätaren i instrumentet visar lägre än den borde ibland, och kylarfläkten kan gå på lite hur den vill även utan AC.
Nån som sitter på temp/motståndsdiagram för den? Nu utgår jag ifrån att samma givare används till instrument och motor/fläktstyrning, stämmer detta?

Tack på förhand!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 21:33 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Det är samma givare för instument och fläktstyrning, men inte motorstyrningen.

Det du beskriver är normalt tempgivare, termostat eller instrumentfel.

Om man har Tech2 kan man mäta temperaturen på båda tempgivarna. Med en ELM327 kan man bara mäta motorns - den ska ligga runt 90 grader vid lugn, normal landsvägskörning.

Om tempgivaren ligger lågt (och det inte saknas vatten) så beror det normalt på läckage vid termostaten. Detta kollas genom att från iskall motor köra några minuter, dvs. tillräckligt mycket för att motorn ska börja bli varm, men inte tillräckligt länge för att termostaten borde öppna och känner på utgåemde kylarslang - är den något annat än iskall läcker termostaten. Detta är det mest sannolika felet

Man kan också mäta utgående temperatur med en IR-termometer på utgående slangen efter normal körning, den bör visa 86-90 grader om termostaten är frisk. Med denna temperatur ska även tempmätaren stå på kl 9 (instrumentets tempgivare sitter omedelbart intill termostaten).

Om termostaten är hel (och man inte kan kolla tempgivaren via t.ex Tech2) så kan man med ACC avslagen prova och låta bilen stå på tomgång länge (från kall motor tar det närmare 1 timme) för att se vad som händer när temperaturen stiger. Om tempgivaren är korrekt (termostatfel spelar ingen roll i detta fall) så ska fläkten gå igång när tempvisaren gått upp till kl 9.30. Startar fläkten innan så är det instrumentfel.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 21:45 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Tack!
Hittade diagrammet i Haynes nu, "Trionicgivaren", men då känns det som motorstyrdonets givare och inte den till fläkt och EDU?
Jag har hittat en givare under termostaten, vilken är det? Jag har nämligen chansen att byta givaren till en från en fungerande bil, fast nu medan jag skriver så inser jag att jag kan mäta resistans på båda bilarnas givare och jämföra. Enkelt och bra.
Återkommer!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 22:02 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Jag har visst haft lite för bråttom, båda givarna beskrivs i Haynes, och den till EDU/fläkt sitter under termostaten mot batteriet, den till motorstyrning sitter mot torpedväggen.
På årsmodell 95-98 verkar slumpen avgöra om man har tvåstegsfläkt eller inte, stämmer detta?

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 22:24 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Detta är funktionen på 95-98. På årsmodeller upp till -94 fungerar systemet annorlunda, och det går inte att byta givare mellan dem.

Tvåstegsfläkt eller inte är en marknadsfunktion. Det är också lätt att byta mellan konfigurationenrna, men en svensk ska normalt ha enstegsfläkt.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: lör 24 jun 2017, 22:39 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Tack så mycket för bra info!
Trevlig fortsättning på helgen!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 18:30 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Tröttnade idag på att vänta på speedparts, så jag beställde från AD Bildelar istället, hämtas ut imorgon. Speedparts verkar ha bra och dåliga dagar..

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tempgivare i toppen
InläggPostat: ons 28 jun 2017, 19:34 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Blandade ihop mina trådar..
Tempgivaren är bytt och allt verkar funka som det ska!
Tack igen!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010