Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 23 sep 2017, 17:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09 sep 2017, 12:01 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja, de som redan gluttat i mina trådar vet att jag köpte mig en ruskigt billig men också rostmobbad extrabil i form av en Saab 9000 -91.

Eftersom den har tagit såpass mycket stryk kommer inga märkvärdiga slantar att läggas på den. Hittills har jag köpt nya skärmar och dörrar och en lackskadad extrahuv som jag kom över för ett spottstyver. Förövrigt blir det snart rollerlack, rat-huv med fauxtina och stickerbomb ... Så jag tänkte alltså ge den gamla gumman en europeisk rat-look. (Avböjer vänligen alla klagomål på rat-stuk; vi har alla olika smak och min tråd bör inte handla om det.)

Därav är jag lite sugen på att sänka henne. I alla fall fram. Men eftersom det inte finns några pengar i bilen och jag inte har budget och kasta pengar i sjön och svetsa upp halva bilen som kostade ca 3000 i inköp vill jag inte köpa dyra sänkningsfjädrar. Fjädrar som kostar minst halva bilen känns ju så där.

Därför funderar jag på en bonnsänkning. Men jag vill ändå att hon ska vara skaplig att köra och besiktningsbar efteråt. Någon som har erfarenhet? Spontant tänker jag att man inte bör ta för många ringar och att man bör se till att ordna en starka fjäderfästning med hjälp av avgasklämmor eller liknande.

... Biltema har ju något till synes livsfarligt tattarsänkningskit med klämmor, men det ser som sagt rent opålitlig ut.

Vad säger bättre vetande om saken?

InläggPostat: lör 09 sep 2017, 12:18 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej,kapa fjädrana till lagom höjd,sen kortar du dämparna tills
fjädren sitter fast,bak slår du vajer runt axlen klart.

mvh Pillee

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme