Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 10:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp! Dog bilen?
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 17:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej min trogna 9000i-88 sa nog upp sig idag. Vid tomgång under ett rödljus börja den gå gå riktigt illa, varvtalsnålen hoppade mellan 0 och 1000 rpm och den lilla kraft som en gång fanns var som bortblåst.
Det droppade olja, men såg inte riktigt från var. Fick bogsera hem den. Har ni några idéer på vad som kan hänt? Skar den? Gick topplockspackningen?
Den går fortfarande att starta men den går ju knappt

Inläggsrubrik: Re: Hjälp! Dog bilen?
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 17:39 
Två stjärnor
Två stjärnor

Har den inte tappat oljetrycket så är den läckande oljan inte orsaken till stoppet.

Det kan finnas ett otal saker som kan få den att plötsligt gå dåligt, men om du har oljetryck och det inte var något annat mekaniskt som hände samtidigt så låter det som det inte behöver vara något dyrt. Det gäller "bara" att hitta felet.

Tyvärr är felsökning av bilar med LH-insprutning och konventionellt tändsystem inte riktigt min grej, men några grundtips:

Topplockspackningen ger normalt tryck i kylsystemet och/eller rökmoln efter bilen, samt att bilen inte går på alla cylindrar, men går normalt någorlunda en kort stund om man varvar upp så länge motorn är kall, den svarar alltså på gasen så länge motorn inte överhettar. Det låter inte som ditt problem, du hade troligen kunnat köra hem bilen efter att den svalnat då.

Om vi antar att det inte är mekaniskt fel så är det luftvägar (något som hoppat loss/börjat läcka), avgaser (katalysator som ramlat ihop - är det en katalysatorbil?), tändningen som spökar eller bränsletillförsel. I vissa fall kan du få effekter som något hjul på drivremmen skurit ihop - det bör dock låta där då.

När du kallstartar, hur beter den sig? Låter något i motorrummet, hur reagerar den på gasen, ändras något med startgas, finns det några felkoder (blinkkoder)?

InläggPostat: fre 15 dec 2017, 10:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för svaret,
Jag har hittat ett fel i alla fall, remskivan på vevaxeln hade spruckit(där har även olja läckt ut)och en del av skivan hoppade in i oljepumpen. Jag är osäker på om det blivit några andra skador men har beställt ny remskiva och pump så får vi se sen..

InläggPostat: mån 18 dec 2017, 10:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kilen som ska hålla remhjulet I rätt läge pajade givetvis också. Någon som vet var jag kan finna en ny? Förutom skroten...

Sen tänkte jag höra, det verkar som att jag behöver ta mig in till kamdejan för att byta kilen, behöver man plocka av toppen för att lösa det eller går det att få loss transmissionskåpan ändå?
Det är en långmotor i denna gamla häck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme