Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 26 maj 2019, 06:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 04 mar 2018, 18:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 04 mar 2018, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Sollentuna
Hej
Jag gör en renovering av min gamla 9000 cd från 90. Det blir byte av koppling och lite annat.

Min bil: Saab 9000/1990/94kw/motorkod:B202I/cylindervolym:1985.

Drivrem
Då jag har modellen utan automatisk remspännare, undrar jag:

1. Kan jag byta ut denna mot en automatisk remspännare? Jag tänkte mest för att enklare få rätt spänning på remmen, i min ”Gör det själv bok” tryckt av Saab själv, tycker de att jag skall ta mig till verkstad för att kontrollera spänningen efter att man monterat den. Tips?

2. Säljer biltema denna drivrem? Artikelnummer? (Jag vet att många inte gillar Biltema, men har Biltema i närheten).

Ny växellådsolja.
Jag kommer ju sänka ner växellådan (i och med kopplingsbytet) och har inte avtappningsplugg för växellådsoljan då min årsmodell är ju 90. Jag tänkte byta till oe ref 93165290 från speedparts. Då det troligtvis aldrig har bytts i min bil, är det nog den där motoroljan saab använde sig av på den tiden i växellådan. Denna nya växellådsolja är ju inte blandbar med gammal olja, så man måste ”skölja ut” växellådan.

3. Får jag ur all gammal motorolja i växellådan om jag vänder växellådan? Jag tänkte försöka få ur allt ur påfyllingsröret, eller är detta en dålig ide? Eller måste jag borra ett eget urtappningshåll längst ner på växellådan, följa instruktionerna med ”skölja ur” som speedparts har, och sedan gänga hålet?

Tackar på förband

_________________
Saab 9000 CD /1990/94kw/motorkod:B202I/cylindervolym:198


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 22:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 696
Ort: Stockholm
Den automatiska remspännaren monterades bara i kombination med 115A-generatorn, eller på B234 som använde andra generatorer och remkonfiguration (och spännaren är annorlunda på den) än B202, så det kan finnas något beroende med generatorkonsollen, men det ser inte ut så på speedparts bild - men den för B202 kan nog vara svårhittad (gissningsvis satt den på turbovarianterna av B202).

Sedan bör kravet på remspänningen vara lägre med den mindre 80A-generatorn, så det kanske inte är mödan lönt att byta.

Här har du en bild på hur det är draget: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000 ... are/85-93/

Drivremmen bör vara 93185054, här är original: https://webshop.saabparts.com/9000/moto ... drivrem054

Men när man byter drivrem bör man också byta spännhjulen, de håller ofta inte två omgångar drivrem. Kan tyvärr inte hitta artikelnummer för det hjul som är benämnt (2) på speedparts sida.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 06:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 04 mar 2018, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Sollentuna
Hej Långmilare

Tusen tack för svaren!

Jag behåller då den gamla remspännaren. Divrem är nödvändigt att byta tyvärr i mitt fall.. Du skriver ”spännhjulen” (flera stycken), vad jag kan se på motorn saknar b202 något spännhjul. Jag har alltså, spännrulle, kylvätskepumpensremskiva, vevaxelremskiva, generatoremskiva, styrservopumpremskiva. Bilden på speedparts hemsida är för b204/234.

Vore kanon också om någon hade tips om växellådan som jag skrev ovan.


Tackar på förhand

_________________
Saab 9000 CD /1990/94kw/motorkod:B202I/cylindervolym:198


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 08:22 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 696
Ort: Stockholm
Ok, det förklarar varför jag inte kunde hitta det andra spännhjulet... Du har förstås rätt, AC-pumpen har ju egen rem på B202.

Sedan kontrollerar du lämpligen vattenpumpen för glapp och läckage i samma veva, de har en typisk livslängd på runt 15kmil.

Vi har bara 9000 med automat, så växellådsolja är ett ämne som jag inte dykt in i, men det finns andra som har det, och byte till Saab MTF 0063 är ett hett ämne: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/299-Växellådsoljor

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 09:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 04 mar 2018, 16:52
Inlägg: 11
Ort: Sollentuna
Hej igen

Min bil saknar AC. Så det är enbart en drivrem. Här är en bild:

Bild

Tack för tipset om vattenpumpen, byter den också. Verkar inte vara direkt dyr, artikelnummer är: 9321688. Dock tycker jag det är konstigt att spännaren inte skall bytas. När jag byte på en v70 och en s80 var hela kittet inkluderat med drivrem, spännare, vattenpump och spännhjul.

Men hur är det med att få ut all växellådsolja när man inte har en avtappningsplugg?

_________________
Saab 9000 CD /1990/94kw/motorkod:B202I/cylindervolym:198


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010