Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 22 apr 2018, 03:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 06 mar 2018, 07:58 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej
Jag håller på att byta lamell/koppling. I en verkstadshandbok från 1986 (Saab 9000 Verkstadshandbok 4:1 Manuell växellåda M 1985-87-), föreslår de ”Esso Nebula AP2 -Saab special chassifett” för att smörja lamell axelns splines. (Vad jag har läst föreslår de ”Saab special chassifett” för många andra grejer man kan smörja på bilen.)

Går det lika bra med Drivknutsfett? Det står att den har god smörjande förmåga vid höga uttryck och stötbelastningar, rostskyddande egenskaper. Lämligt till högt belastade glidlager, kedjor, universalknutar m.fl.

Vad tycker ni? vad har ni använt?

InläggPostat: tis 06 mar 2018, 08:32 
Två stjärnor
Två stjärnor

Även om jag inte vet något om just dessa fetter så ligger det ofta en hel del arbete och tanke bakom Saabs rekommendationer, och när det gäller fetterna så har du även att tänka på hur de rinner eller flyter, så för min del brukar jag försöka följa rekommendationerna slaviskt om jag inte har information som pekar på att man bör frångå rekommendationen. Å andra sidan har vi idag fetter som inte fanns då.

InläggPostat: tis 06 mar 2018, 10:00 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag delar din åsikt i frågan.

Tips på fett att använda? Esso Nebula AP 2 verkar inte existera längre, eller har jag fel?

InläggPostat: tor 15 mar 2018, 21:29 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Just drivknutsfett är ju ganska lättflyktigt och det vill man inte ha nära kopplingen.
Vanligt "bonnfett" är nog mer lämpligt att använda till detta. Du hittar det på närmsta mack.
Smörj sparsamt, det behövs inte mer än ett tunt lager som skyddar och förhindrar kärvning

InläggPostat: sön 18 mar 2018, 21:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Lite sent svar nu kanske. Det behövs verkligen inte mycket fett till kopplingen. Passformen är väldigt tajt där. Jag har bytt koppling nyss till en sprillans ny och då följde det med nytt fett. Jag kommer inte ihåg vad det var för något. Jag har för mig att molybdensulfidfett är bra för ställen med hög friktion. Det kanske är samma som drivknutsfett dock. Jag vet inte riktigt.

Annars kanske du kan mejla en Saabverkstad och fråga vad de har för ersättare till det gamla fettet?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme