Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 08:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17 sep 2018, 12:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Min rostiga Saab har råkat ut för ett oväntad missöde, den två år gamla verkstadsbytta drivremmen har till 50% omvandlats till en avbruten, söndertrasad och invirad röra av svarta remsor. Helt plötsligt under färd hördes ett svagt ljud, batterilampan tändes och servon la av. Jag åkte in till vägkanten och stängde av motorn och tog en titt under huven, vid en första blick såg remmen helt ok ut. Med motorn startad var den däremot helt stillastående, em närmare titt ner i mörkret visade mig att den del av remmen som inte syntes ovanpå AC kompressor och vattenpump var ordentligt söndersliten.

Jag funderar nu på vad som kan ha orsakat detta? Lutar mot att verkstaden aldrig bytte de två stödhjulen som motorn ska ha. Ska även finnas nån typ av gasdämpare som ska trycka stödhjulet mot remmen som del av remspännaren?

Har bilen ett par mil bort så har inte möjlighet att undersöka vad som kan ha inträffat, skulle uppskatta om någon Saabexpert kunde rådge vilka delar som är lämpliga att införskaffa till det gamla havererade vraket :)

InläggPostat: mån 17 sep 2018, 13:56 
Två stjärnor
Två stjärnor

Det kan beror på löphjulen (som bör bytas vid drivremsbyte - de kan skära men brukar ge oljud först) eller att dämparen (a.k.a. remspännaren) har tagit slut och bara fungerar som fjäder. När den är slut studsar remmen runt, slirar och kan lätt hoppa av. Det är denna, Saab 4901419 (bra pris, men i USA): https://www.eeuroparts.com/Parts/5121/S ... k-4901419/

Fungerar dämparen riktigt så ligger remmen som ett salsgolv när man motorn går, är den slut fladdrar remmen runt (som den mer eller mindre gör på de flesta andra bilar).

Jag skulle utöver löphjulen kontrollera att generatorn eller annat hjälpaggregat (AC - men magnetkopplingen måste aktiveras för att kontrollera den, Servopump) inte har skurit ihop i lagren. Du måste nog göra en närmare undersökning, det finns flera saker som har likartad sannolikhet - men om den ligger kvar på toppen och drivremmen är spänd är ett skuret lager det mest sannolika - gäller bara hitta vilket.

InläggPostat: mån 17 sep 2018, 15:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack! Riktigt bra svar!

Att nån ansluten del kan ha skurit har definitivt varit en tanke, remmens skick är sånt att rent visuellt framstår den som sträckt från ovansidan även om den är genomskuren längre ner (vilket innebär att den förstås är slak).

Jag får ta mig till bilen nån dag och undersöka närmare, har inte haft tillfälle tyvärr men måste ta det innan delar köps.

Men hur fungerar detta med magnetkoppling, aktiveras den om motorn startas? Måste lära mig den delen innan jag testar funktionen :)

Tilllägg:

Ska också nämnas att bilen haft ett missljud en lång tid som jag kopplat till att kupéfläkten är dålig. Kan mycket väl ha varit ett lager som nu dött.

InläggPostat: ons 19 sep 2018, 22:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har nu undersökt bilen och kommit fram till att spännarens löphjul är skuret. Samtliga andra delar snurrar fritt, inklusive AC:n när klimatkontrollen är nerdragen till "low" på den digitala panelen -vilket bör innebära att magnetkoppling slagit till.

Nu återstår att fastställa vilka löphjul som ska införskaffas, vill byta båda men nån vänligen själ får gärna fastställa att det blir rätt!

Bilen har som sagt AC så "Spännhjul AC" måste definitivt köpas
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... 38964.html

Sen är frågan om "Spännrulle mitten" eller den som bara kallas "Spännrulle" är den rätta.

https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000 ... 29930.html
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 52960.html

Eller är det rent av så att båda rullarna behövs och att AC:s spännhjul är samma som dess remskiva och inte ska bytas alls?

InläggPostat: tor 20 sep 2018, 21:47 
Två stjärnor
Två stjärnor

Det är de två nedre du ska ha. "Spännrulle AC" är för B202-motorn.

Allt du behöver bör ingår i den här satsen, kanske undantaget dämpare/spännare: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000 ... ed-ac.html

InläggPostat: lör 22 sep 2018, 11:28 
Två stjärnor
Två stjärnor

Magnetkopplingen styrs av ACCn, och slås på tidigast först efter 30 (?, tiden skiljer mellan årsmodellerna) sekunder. Eller så lägger man 12V direkt på AC-kompressorns ingång med en startkabel.

Glöm inte att spännarens löphjul sitter med en vänstergängad bult.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme