Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 25 maj 2019, 17:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 18 sep 2018, 18:54 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej! Det ryker en del vitt från avgasröret. Det är inga stora bolmande moln, men det är ändå tillräckligt tydligt för att man ska lägga märke till det. Ungefär som kondensen en tidigt morgon. Men detta håller på länge, så jag tror inte att det är kondens. Avgaserna luktar sött så det borde vara glykol. Jag ser dock inge klegg i oljan, och det är ingen olja i kylarvätskan. Det varken bubblar eller luktar avgaser i expansionskärlet. Det är ingen märkvärd mängd kylarvätska som försvinner heller, men lite kan det vara. Jag har mest haft bilen på tomgång en längre stund och kört några korta sträckor fram och tillbaka sedan jag märkte att det ryker. Bilen är inte besiktad heller så jag får inte ta ut den på vägarna.

Är det toppackningen som kan ha gått ändå? Eller kan det vara turbon? För visst är den vattenkyld? Turbon är en T25:a. Eller kan det vara något annat?

InläggPostat: tis 18 sep 2018, 19:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

Om det är topplockspackningen borde du ha åtminstone lite läckage ut i kylsystemet.

Det är åtminstone teoretiskt möjligt för turbon att läcka vatten, det är inte ovanligt att det blir sprickor eller porer i godset med tiden pga. temperaturcyklingen. Men, det borde ju också normalt bli avgaser i kylarvätskan.

Jag skulle nog prova och köra med den och se om/när det blir värre, speciellt om man lastar motorn borde man få märkbart tryck ut i kylsystemet. Är det turbon eller topplockspackningen borde det gå att provocera fram på det sättet.

InläggPostat: tis 18 sep 2018, 20:28 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag ska köra några hårdare rundor då och se om jag får någon tydligare indikation på vad som kan vara fel.

Hur tydligt märks det att det är avgaser i kylarvätskan?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme