Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 28 nov 2021, 15:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 04 jul 2019, 14:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 16
Ort: Dalarna
Hej!
Undrar om någon har koll på B234L långmotorn, vilken typ av kabelage/kabelstam som krävs för att den ska vara installationsbar.
Undrar då jag bara har stammen för B202i -92. Någon som vet vart man annars kan vända sig?
//Mvh

_________________
"-Vi färdas bort från framtidens ljus och mot de mörka medeltida dimmornas plågande väsen."
    Saab 9000 CC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 jul 2019, 20:38 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 812
Ort: Stockholm
Långmotor B234L finns med LH och Trionic 5.2 (bara -93), och har alltid DI.

Det finns 5 olika varianter på kabelstam för B202i -92 som såldes i Sverige, där varianten utan EDU avviker kraftigt.

Min gissning är att det enklaste är att modifiera till LH och DI för B234L genom att bygga om kabelstammen som redan sitter där, men jag kan ha fel.

Om du ändå ska byta kabelstammar (vilket kräver väldigt mycket demontage) så är Trionic ett mycket bättre val, felsökning, diagnostik och modifieringsmöjligheter (som att använda T7-ventil)

Kabelstammarna för Trionic 5.2 och 5.5 är i sig väldigt lika (det som skiljer är vevaxelgivaren och vilken pinne den är inkopplad till), men kabelstammarna skiljer mellan årsmodellerna och det går generellt inte att byta delar mellan årsmodellerna - man byta i så fall alla stora stammar.

Det är en förutsättning att ha elcheman för att list ut hur man ska byta om man inte flyttar hela elsystemet.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jul 2019, 16:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 16
Ort: Dalarna
Långmilare skrev:
Långmotor B234L finns med LH och Trionic 5.2 (bara -93), och har alltid DI.

Det finns 5 olika varianter på kabelstam för B202i -92 som såldes i Sverige, där varianten utan EDU avviker kraftigt.

Min gissning är att det enklaste är att modifiera till LH och DI för B234L genom att bygga om kabelstammen som redan sitter där, men jag kan ha fel.

Om du ändå ska byta kabelstammar (vilket kräver väldigt mycket demontage) så är Trionic ett mycket bättre val, felsökning, diagnostik och modifieringsmöjligheter (som att använda T7-ventil)

Kabelstammarna för Trionic 5.2 och 5.5 är i sig väldigt lika (det som skiljer är vevaxelgivaren och vilken pinne den är inkopplad till), men kabelstammarna skiljer mellan årsmodellerna och det går generellt inte att byta delar mellan årsmodellerna - man byta i så fall alla stora stammar.

Det är en förutsättning att ha elcheman för att list ut hur man ska byta om man inte flyttar hela elsystemet.


Tack för mycket kunnigt inlägg 8)

Kan ju säga att jag inte än är särskilt påläst om 9000 systemen och variationer men behöver dock bli bättre där om jag ska kunna göra något vettigt i garaget.
Det jag letar efter är ju APC systemets körkänsla och näst intilla perfektion (enligt mig), ej tillräckligt påläst men Trionic 5.2 kom till de senare smalnosarna/kortmotorerna, vilka kör med databox istället för APC?
Till motorn jag har sitter det konstigt nog en röd databox på men antar den ska lira mot APC systemet och inte förstöra och porta motorkaraktären.
Är inte ute efter hästarna, mer APC och dess underbara momentkaraktär på de mindre turbofläktarna. FTT är inte intressant nu. Speciellt inte stegad turbomotor. Då blir det som vilken stressad fläktmotor som helst.

Förstått att det ska sitta Garrett T25 på 2.3 långmotorn, alltså kan man inte heller effekthöja den särskilt men det är bara positivt tycker jag. Hursom om jag vill sätta ihop ett så standard 2.3T system som möjligt utan T7 blimmet, är det då endast 90-93 2.3T långmotor-kabelstam jag kan ta eller kan 2.3i funka? De är ju ändå ofta ganska fullutrustade? Inte rivit kabelstam förrut men gjort många nermonteringsmoment i gamla 9000. Min har nästan tom kupé, rostfria dörrar skärmar, och massa myslull väntandes. Men elen vill jag ju ha klart innan jag börjar sätta i något.

Hoppas det är genomförbart.

Mvh

_________________
"-Vi färdas bort från framtidens ljus och mot de mörka medeltida dimmornas plågande väsen."
    Saab 9000 CC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jul 2019, 19:35 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 812
Ort: Stockholm
Det mesta måste bort för att komma åt att byta kabelstammar. Det är mycket jobb. På en -92:a så sitter det mesta i en huvudhärva.

Det som skiljer i varianterna för -92 är med/utan ACC, med/utan airbag och med/utan Turbo, med/utan ASR, TCS.

Trionic 5.2 finns bara på långmotorn B234L och B234R -93. 94-98 har Trionic 5.5.

Det går att bygga om långmotorn till Trionic 5.5 om man sätter kodskivan utanför motorn på vevaxeln, men inte vad jag skulle göra - kommer nog att vara svårt att få genom besiktning.

Det går att bygga ett 5.2-system med 5.5-komponenter, det enda som behövs är den speciella kodskivan som T5.2 hade för vevaxelgivaren bakom remskivan och återanvända en givare för DI-systemen.

Om du har en EDU-lös CC behövs du fundera på om du inte ska flytta en hel del komponenter utöver elstammar - den EDU-lösa varianten är rätt speciell.

Som sagt, du behöver läsa elscheman. Det är alldeles för mycket att tänka på för att jag ska kunna få med allt i ett inlägg.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010