Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 20 okt 2021, 10:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Startproblem
InläggPostat: lör 13 jul 2019, 16:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 13 jul 2019, 16:14
Inlägg: 2
Hej Bilen startar ej efter ca 6 år i vila, Har felsökt huvudrelä och bränslepumprelä enligt SAAB 9000 verkstadshandbok. Kretsschema i bilen stämmer ej med verkstadshandboken. Följer man färgkoder på ledningsnätet sitter kablarna på fel ställen. Stift 17 i handsken för insprutningsboxen som ska jordas vid felsökning finns ej endast stift 21. Kabel som ska gå till stift 21 sitter på stift 18.Kabel som borde sitta på stift 17 sitter på stift 14. Jordar man efter kablarnas färgmarkering brinner säkring 10 för edu instrument och insprutningssystem. Har någon haft detta fenomen förut ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startproblem
InläggPostat: lör 13 jul 2019, 18:54 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 812
Ort: Stockholm
Det låter som du har fel elschema. Vilken årsmodell och motor(styrning) rör det sig om?

Att den inte startar efter 6 år i vila, du har färsk bensin?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startproblem
InläggPostat: lör 13 jul 2019, 20:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 13 jul 2019, 16:14
Inlägg: 2
Har inte tänkt på bensinkvaliteten. Kan det vara så enkelt.....det är en 87:a 2,0 Turbo med BOSCH 0 280 000 548 (93 93 463) som tjuvstannade då och då utan att SAAB verkstad hittade felet. Har tvångskört bensinpumpen via säkring 14.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startproblem
InläggPostat: lör 13 jul 2019, 23:02 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 812
Ort: Stockholm
6 år gammal bensin kan definitivt ställa till problem, speciellt på ett LH-systemen utan direkttändning, som inte är lika toleranta som system med DI och speciellt Trionic (den senare kombon tänder nästan allt som går att tända).

Du kan ju prova med startgas, tänder den på det skulle jag absolut byta soppa i tanken (eller åtminstone hälla på en hyfsad mängd ny, om tanken är nästan tom, bränslelampan tänds på plant underlag oftast vid ungefär 15L kvar och mätaren bottnar vid 4L - men vissa årsmodeller avviker pga buggar) - man tömmer enklast genom att lossa slangen vid fuel-railen och lägger en jeep-dunk på motorn, kanske aningen silvertejp så det inte rör sig.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010