Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 16 okt 2021, 14:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 05 jun 2020, 21:15 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 06 jul 2013, 13:27
Inlägg: 84
Hej!
Jag har försett min bil med en t5 magnetventil. Jag misstänker nu att den har gått sönder och har införskaffat en t7 ventil. Jag vill helst inte klippa några kablar om jag någon gång skulle vilja sätta tillbaka en t5 ventil. Så jag tänkte göra en skarv kontakt med rätt kontaktstycke i varje ända som kan trycka in i kontaktstycket som man kopplar in t5ve tilen i å sedan trycka in andra ändan i t7 ventilen.
Mitt problem är dock att jag inte har en aning om vilka kontaktstycket jag behöver. Så frågan lyder; är det någon som vet vilka artikelnr följande två kontakter har? Tänkte isåfall beställa dem från Orio.

Mvh Nisse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jun 2020, 22:49 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 812
Ort: Stockholm
Eller så tar du kabeln från en vevaxelgivare till B2x4 kortmotorn (den har samma kontakt som magnetventilen, men med på gjuten sladd) och skarva kabeln med en från en skrotad 9-5:a T7 magnetventil. Lättare att skarva kablar vattentätt. Det går att gömma skarven under gummimuffen till T7-ventilens kontakt om man planerar för det.

Edit: Man slår med fördel ett buntband runt änden av T7-kontaktstycket och kabeln till T5-kontakten som dragavlastning, med ett litet buntband och buntbandslåset åt rätt håll får det också plats under gummimiffen. Tänk bara på att placera lödningarna med sina krympslangar (placerade och värmda efter man vikt runt kabel/bockat+återvärmt lödningar rätt) så att kablarna blir lagom för att gå tillbaka, samt att hålla ändarna på kabelstumparna från T5-kontakten där de lämnar ytterhöljet kort så att buntbandet får bra grepp.

Kabeln från vevaxelgivaren är en skärmad tvåledare, men det råkar händigt nog vara så att de två som ska dras vidare till T7-ventilen är de två som inte är skärm.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Senast redigerad av Långmilare lör 06 jun 2020, 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 jun 2020, 09:06 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 970
Tänk på att du måste ändra i ECU enheten och i mjukvaran.
Skaffa en reservbox och modifiera den med T5-suit.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
9000CSE 2,0t Vector -98 Såld och lever)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 jun 2020, 21:08 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 06 jul 2013, 13:27
Inlägg: 84
Tack för input!
Det var nyheter för mig att man kan ta vevaxelgivaren, tror till och med att jag har en liggandes. Ska bara finna den andra kontakten då. Har en original ecu samt en middag som jag tänker att jag fortsätter modda.

Mvh Nisse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 nov 2020, 00:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 06 jul 2013, 13:27
Inlägg: 84
*Liten uppdatering och nya frågor*

Efter att jag fått ordning på lite andra problem med bilen har jag nu gjort en adapterkabel enligt instruktion och monterat t7 ventilen och lyckats flasha ecu:n med ändrade frekvenser för t7. Men när jag varit ute å provkört känns det inte som den laddar något vidare alls (känns som jag bara har gl). Jag har läst mig till att man ska höra t7 ventilen smattra men den är helt tyst. Jag har gjort "blåsprovet" och ventilen verkar hel. Kände på wg axeln å den löper fritt å har inte hoppat ur sitt läge. Någon som har någon idé om vad det kan vara eller hur jag ska söka vidare?
Tacksam för svar.

Nisse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 nov 2020, 08:42 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 970
Kolla säkringen tror det är 7.
Du ska ha 12 volt ut på en av kontakterna till magnetventilen.
Prova försiktigt att koppla 12 volt till ventilen och lyssna att den slår.
Har du otur kan effekt transistorn i ECUn som styr MVn vara trasig.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
9000CSE 2,0t Vector -98 Såld och lever)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 nov 2020, 09:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 06 jul 2013, 13:27
Inlägg: 84
Tack! Ska kolla detta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010