Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 18 apr 2014, 06:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utväxling
InläggPostat: sön 04 jan 2004, 20:55 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Jag undrar om det är någon som vet hur svårt det är att ändra utväxlingen på en växellåda. Att det går vet jag men det jag undrar är vad krävs?
Finns det delar att få tag på?
Och om det går att sätta dit en diff spärr i efterhand.
Jag har kommit fram till att 1ans växel på min bil inte behövs anvädas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2004, 10:22 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

På 9000 -lådorna är det slutväxeln som "bestämmer" utväxlingen och det är alltså den som skulle behöva bytas/drevas om.

För att dreva om den behöver du ett nytt kronhjul och en ny pinjongaxel eftersom pinjongdrevet inte går att byta. Pinjongaxeln är lika dyr som en hel låda på skroten...

Omdrevning är alltså inget vettigt alternativ....
Det bästa är nog att byta hela lådan till en med högre utväxling.

Av långmotorlådorna är det 2,3T/Aero -93 som har den högsta utväxlingen. Den gör 45 kmh@1000rpm, följd av 2,3T (90-92) som ligger på ca 40kmh@1000 rpm.
Det bör finnas även någon 2,0 låda som ligger ganska nära 2,3T (90-92) i utväxling.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2004, 21:23 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Då kan jag lika gärna satsa på en låda efter 95. Dom är bättre och har diffspärr.
Då blir det ingenting med det!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2004, 21:39 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

1. Det finns inga Saablådor som har diffspärr. Till kortmotorlådorna (94-) finns det dock diffbroms att köpa.
2. Kortmotorlådorna passar inte på långmotorn, alltså måste även motorn bytas om du har en långmotor idag.
3. Kortmotorlådan uppgraderades någon gång 96/97 och fick då en symetrisk slutväxel som håller bättre.
4. Kortmotorlådan har den fördelen att det finns en del möjligheter att uppgradera dem med en massa godis som t.ex. diffbroms, kraftigare slutväxel och kralligare synkringar.

Jag har visserligen träffat en kille som bestämt hävdade att det visst går att montera en kortmotorlåda på en långmotor men både han och jag var "drogade" så det kan ha blivit missuppfattningar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jan 2004, 21:49 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det tror jag inte. Och jag har bestämt för mig att 200hk och Aeron av 95 eller nyare hade diff spärr. Jag har aldrig fått en 200hk att spinna med bara ena hjulet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2004, 09:42 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Tro mig, det finns varken diffspärr eller diffbroms i några 9000 std lådor.
De 9000 som rullar med en diffbroms har vanligtvis en sånhär.
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_diff.shtml

För ca en månad fanns en 9000 långmotorlåda till salu med torsendiff och den lådan var rejält ombyggd. Det går alltså att bygga om lådor men det kostar en rejäl slant :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2004, 09:58 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

I 9000 av 95 - 98 hade inte alla diff spärr. Det var Aeron och jubileum. Kanska några fler. Dt var också bara 200hk eller 225hk som hade det vad jag har hört nu.
När antispinn försvann kom diffspärr på vissa av motorerna!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2004, 10:27 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det finns inga uppgifter i försäljningsbroschyrerna om någon diffspärr på dessa bilar.
Det finns inte heller några reservdelar till någon diffspärr i EPC.
Det finns två olika diffar som reservdel till 9k (94-98). Det finns även ett tredje art nr för Aero -94 som ersätts med en av de andra två vid byte.

Slutväxeln gjordes om kring 96/97 någon gång från assymetrisk till symetrisk för att minska/eliminera tendenser till sneddragning vid kraftig acceleration. Den symetriska slutväxeln lär ha bättre hållbarhet :)

Men, men inte ska vi bli osams om en sådan skitsak som inte gäller våra bilar :wink:

På långmotorlådorna fick 2,3T/Aero -93 en förbättrad lagring av diffhjulen samt som sagt en högre utväxling

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2004, 22:13 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kan detta reda ut vad en diffbroms resp. -spärr är?

"Diffspärr:

För att inte differentialerna ska spela terrängbilen ett spratt i terrängen finns diffspärrar (differentialspärrar) som kan kopplas in. De låser differentialerna mekaniskt så att drivaxlarna alltid snurrar med samma varvtal. Vanligast är att ha diffspärr i bakaxeln och mittdifferentialen.

Det är dock ovanligt i framaxeln eftersom styrningen blir trög, med lika drivande framhjul strävar bilen efter att gå rakt fram. Diffspärrarna får endast användas på halt underlag. Glömmer man att koppla ur dem på asfalt "knyter sig" transmissionen. Diffspärrarna kopplas in och ur mekaniskt eller via elektronik eller vakuum.

Med diffspärr på bakaxeln och mittdifferentialen har man i alla fall garanterad 3-hjulsdrift. Endast den bil som även har det på framaxeln har garanterad 4-hjulsdrift! Diffspärrar kan köpas för eftermontering.

Diffbroms:

Diffbromsen bromsar varvtalsskillnaden mellan höger- och vänsterhjulen. Den fungerar automatiskt och behöver inte kopplas in eller ur. Diffbromsen tillåter en liten varvtalsskillnad mellan hjulen vilket gör att den skonar transmissionen och inte är något hinder vid körning på asfalt.

Diffbromsen består av ett antal lameller där varannan skiva är kopplad till höger drivaxel och varannan till vänster drivaxel. Lamellerna kan antingen pressas mot varandra via fjädrar och bromsverkan är då konstant. Eller så påverkar varvtalsskillnaden en oljepump som via oljetryck pressar ihop lamellerna, diffens bromsverkan ökar då med axlarnas varvtalsskillnad.

Diffbroms är numera i princip standard i bakaxeln, men inte i framaxeln eftersom styrningen fortfarande blir trög. Diffbromsar kan köpas och eftermonteras. "

http://www.swedenoffroad.com/sv/skola/4hjulsdrift.html

Härav har jag svårt att tro att nån tillverkare skulle utrusta sin framhjulsdrivna bil med diffspärr! Möjligtvis med diffbroms.

/Daniel

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08 jan 2004, 23:20 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Detta kanske bara rör till det mer??

På bilar med TCS "Antispinn" fungerar systemet iaf på -93 aero mfl. att den diffar i farter upp till 40km/h för att lätt komma iväg på lite halare underlag med 200 hp eller mer. Över 40km/h stryper den istället motoreffekten.

Laste att antispinn "försvann" på senare modeller, kan ju knappast va sant??

Vad jag vet så är utväxlingarna följande:
2,0i 37 eller 39km/h (kommer ej ihåg exakt) i 1000varv/min
2,0t 41 km/h i 1000varv/min
2,3t 46 km/h i 1000varv/min

Griffin gjorde 160 på trean, 220 på fyran. Å det är ju bara en 2,3t men med 97:ans pinjong...Visserligen från aero...hmm...Men det är vad jag vet. Inte helt säker, men nästan. Lite ej blint på uppgifterna..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09 jan 2004, 10:28 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Från och med -95 års modell hade endast V6 tcs (antispin) som standard.
Till dom andra motoralternativen fanns inte det ens som tillval!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09 jan 2004, 12:46 
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Att 9000 skulle finnas med diffbroms eller diffspärr från fabrik har jag väldigt svårt att tro :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme