Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 25 maj 2019, 18:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förbannade lagerstöd
InläggPostat: sön 11 jan 2004, 17:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Nu har jag försökt byta lagerstöd på bilskrället. Det var naturligtvis omöjligt. Det ena främre fick jag loss utan problem. På andra sidan var muttern helt rund vilket omöjliggjorde lossdragningen. De bakre lagerstöden sitter ju så förbannat korkat till eftersom man inte kommer åt med hylsa. Skitkonstruktion. Nu måste jag lika förbannat skicka in bilen på verkstad. Jag ska dock be dem byta muttrarna också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 11 jan 2004, 17:50 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det är inte kul att byta dom. Jag behövde bara byta en innan jag besiktade bilen.
Nu har jag sprutat på lite undereds massa på dom

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 11 jan 2004, 18:10 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Man kan undra varför Saab har kommit på en så korkat lösning som lagerstöd av aluminium (som dessutom sitter så dumt till).

Det är säkert så att forskningen inom bilindustrin går ut på att komma på lösningar som gör det omöjligt för någon annan än märkesverkstaden att reparera. Snart har vi väl kommit dit hän att man får byta bil när en glödlampa pajar.

Inläggsrubrik: hejsan
InläggPostat: sön 11 jan 2004, 23:24 
En stjärna
En stjärna

använd en mutterspräckare för att spräcka muttern.
kostar inte många kronor kan jag tänka mig, annars kan det gå med en huggmejsel.

mvh
Johan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 jan 2004, 22:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

I järnaffären vill de ha 312 kr för en liten mutterspräckare. Skamligt tycker jag. På Mekonomen säljer de mutterspräckare endast i en sats som kostar 635 kr. För djävligt när Biltema tar endast ca 50 kr.

Jag tar nog och testar att slipa bort det mesta av muttern med vinkelslip. Därefter borde det vara lätt att slå bort resterna med en huggmejsel. Eftersom det är muttern på det främre vänstra lagerstödet så finns det gott om plats för vinkelslipen (tror jag).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 06:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kan inte någon vänlig själ lägga upp en bild så man ser hur det SKALL se ut??

DVS länkarm med befintliga lagerstöd!!

:?:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 09:58 
En stjärna
En stjärna

För byte av lagerstöden kan jag rekomendera att rätt bra verktyg som det tog lång tid innan jag kom på varför man skulle behöva.

Det är universal U-nycklar där ena halvan av käften är ledad och den andra tandad. Säljs ofta i par om två olika storlekar och hittas bland lågprisverktyg. Kvaliteten är rätt kass men priset brukar vara därefter, jag tror jag gav 39 för båda.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Finessen är i alla fall att de går att trä in t o m runt den bakre muttern till lagerstöden och att de nyper hårdare ju mer man tar i. Min nyckel sparade mig mycket möda och lät mig byta lagerstöd på mindre än 20 minuter på OK-hall. Forfarande håller det ihop så det går nog en gång till;-) Jag lossade för övrigt ingenting annat än bara de två skruvarna.

En kofot är bra för att bända ut länkarmen med så man kan trä i det nya stödet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 12:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag har testat med en sådan nyckel på min "runda" mutter. Problemet i mitt fall är att muttern av någon anledning är lite konisk. Så fort man tror att man får bra grepp med nyckeln så glider den av muttern. I mitt fall tror jag att mutterspräckare eller vinkelslip är enda lösningen. Jag tänker testa ikväll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 12:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag kan förresten tillägga att jag köpte nya muttrar på Saab för 10,50 kr per styck. Hyfsat billigt totalt sett men ett djävla pris för en mutter. Förmodligen är det någon specialvariant eftersom den är 16 mm. Normalt ska en dylik mutter med den gängan vara 17 mm enligt vad jag hört.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 14:05 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

The_Alien skrev:
Kan inte någon vänlig själ lägga upp en bild så man ser hur det SKALL se ut??

DVS länkarm med befintliga lagerstöd!!

:?:

Du ser hur de sitter, om du tar loss valfritt främre hjul. då syns iaf det bakre stödet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2004, 20:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Nu har jag då äntligen lyckats byta de två främre av de fyra lagerstöden. Med vinkelslip slipade jag ner den runda muttern lite grann. Sedan testade jag med universalnyckeln som beskrivits ovan och lyckades få grepp. Sedan var det någorlunda smidigt att byta. Fick bända lite med kofoten men det var ju inga problem. På passagerarsidan fick jag lossa lite på innerskärmen längs ner för att få tillräckligt med plats att kränga på det nya lagerstödet. Allt som allt tog det knappt en timme.

Jag kan tillägga lite kritik till märkesverkstaden som tidigare bytt lagerstöden på bilen. Skandal att de sätter tillbaka en rundsliten mutter på ett sådant ställe där man med största sannolikhet får lossa skiten igen om något år.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2004, 05:58 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Alming skrev:
Du ser hur de sitter, om du tar loss valfritt främre hjul. då syns iaf det bakre stödet.

Jodå,jag vet hur MINA stöd ser ut,och SBP tyckte inte att dom skulle se ut så, men dom var snälla!

Så det skulle vara kul att veta hur det SKALL se ut!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2004, 09:45 
En stjärna
En stjärna

Fast egentligen undrar man varför de skall behöva se ut som dom gör.
Enda uppgiften är ju att vara distanser till axeln i främre länkarmsleden.

Uppenbarligen så var valet av material inte särskilt lyckat och ett tag fanns det stöd i rostfritt på Speedparts.

Bilprovningen godkänner dom även om det bara återstår fragment och ringen runt axeln försvinner ju ändå med första vinterns saltslask.

Varför kan man inte bara göra motsvarande distanser av lämpligt material?
Det kan vara plattjärn eller rostfritt. I värsta fall funkar väl fyrkantbrickor av motsvarande mått?

Frågan är vem som skulle gnälla. Jag tänker i alla fall lösa mitt problem permanent nästa gång. Jag köper väl ett stöd för att mäta på men sedan tillverkar jag något passande själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2004, 15:14 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

The_Alien skrev:
Alming skrev:

Jodå,jag vet hur MINA stöd ser ut,och SBP tyckte inte att dom skulle se ut så, men dom var snälla!

Så det skulle vara kul att veta hur det SKALL se ut!!

finns bild på hur delarna sitter på http://www.speedparts.se

eller bild därifrån då... http://www.speedparts.se/kat/parts/images_1/fs_9000.gif

Lagerstöden är bild nr 7, och de sitter på nr 8, på vardera sida om nr 8...

hoppas det hjälpte!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2004, 15:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

En fundering kring andra matrial i lagerstöd.

Är inte grejen med lagerstöd gjorde i aluminium att de ska nötas sönder i ställer för att de dyrare detaljerna som de ligger an mot ska nötas sönder. (snillet spekulerar =) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 jan 2004, 15:38 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

efji skrev:
En fundering kring andra matrial i lagerstöd.

Är inte grejen med lagerstöd gjorde i aluminium att de ska nötas sönder i ställer för att de dyrare detaljerna som de ligger an mot ska nötas sönder. (snillet spekulerar =) )

Aluminium är relativt billigt... Galvaniska spänningar bryter ner det när det ligger an mot järn. Kan ju varit en tanke vid val av material?

Men det roliga är även att lagerstöden pajade med en gång redan när 9000 var en ny bil. SBP upptäkte inte problemet för än långt senare, och det borde alltså funka lika bra utan större problem. Men är något trasigt och SBP får nys om det, så ska det bytas! Gud vilja?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jan 2004, 06:43 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

men ska det inte finnas lagerstöd i andra legeringar oxo var det inte klubbdirektören som funderade på vilka han skulle välja???

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jan 2004, 09:07 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

street skrev:
men ska det inte finnas lagerstöd i andra legeringar oxo var det inte klubbdirektören som funderade på vilka han skulle välja???

Frågan är väl om det hjälper? Har ingen erfarenhet av det faktiskt. kör med alu.
Risken är väl att det är någon annan närliggande, betydligt dyrare detalj som bryts ner då?

För att eliminera risken för galvaniska spänningar bör väl det vara samma metall som länkarmen eller?

Inläggsrubrik: Re: Förbannade lagerstöd
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 16:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej,

Jag drar upp den här 13år gamla tråden ( :D ) eftersom jag just nu håller på att försöka byta de fyra lagerstöden.
Ovan har det diskuterats om en "universal u-nyckel" med PerN's beskrivning;
"Det är universal U-nycklar där ena halvan av käften är ledad och den andra tandad. Säljs ofta i par om två olika storlekar och hittas bland lågprisverktyg. Kvaliteten är rätt kass men priset brukar vara därefter, jag tror jag gav 39 för båda."
Jag skulle gärna vilja veta vad det är för verktyg, om någon som förstår beskrivningen kan länka?
Det är typ totalt omöjligt att komma åt och rubba muttrarna. Jag har heller inte lyft eller kapmöjligheter utan får arbeta på golvet med pallbockar och handverktyg.

Tackar för svar.

Inläggsrubrik: Re: Förbannade lagerstöd
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 18:47 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lugn, detta är lösbart.

Du bör för allt i världen inte kapa bultarna, då måste du lyfta motorn sen.

Med lite enkelt skruvande kan du vrida ner nedre bärarmen. Jag antar att hu lyft i främre lyftpunkten så båda däcken är i luften så att krängningshämmaren inte drar i pendelstagen - deras nedre gänga är normalt totalt sammanrostade, så denna går oftast inte att lossa - bulten på krängningshämmaren är i så fall en bättre möjlighet.

För att komma åt lagerstödets mutter måste du lossa flygplansbussningen (om du lossar centerbulten så får den inte den dras år förrän bilen står plant med däcken på marken - gummit vrids sönder vid fjäderrörelse annars) samt lämpligen de tre skruvarna som håller spindelleden. Därefter får man in en ringnyckel enkelt, eller om det inte räcker för att skruva loss den, en Biltema 12-16 mm mutterspräckare.

Jag har använt just denna Biltema muttersträckaren på just den muttern på detta sätt, man drar inte mutterspräckaren ända vägen in i gängan utan bara tillräckligt för att den ska expandera. Därefter (om det inte räcker) vrider man hela förbandet en bit och upprepar. Förr eller senare så har muttern släppt runt hela gängan och går enkelt att skruva upp, och utan skador på bultens gängor. På så sätt slipper man att byta bult.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme