Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 31 okt 2014, 18:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljeläckage 9000i
InläggPostat: mån 23 aug 2004, 19:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 23 aug 2004, 17:36
Inlägg: 54
Ort: Ystad
Hej!

Min saab 9000i -88 som läcker motor olja
bytte motor olja samt filter i hopp om att den gammla inte var tillräckligt skruvat men så var det inte!

Finns det några typiska ställen saabarna bruka läcka ur?

Några tips om var jag ska leta?

Tack o hej

_________________
Disclaimer: By reading this users post, you agree that he is not responsible for
any mental problems his posts caused on you.

Saab 9000 cs 2,3 T-Uhr-Bo, Uhr -sinning, Uhr -Stark, Uhr -Snabb


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 aug 2004, 23:35 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: ons 10 jul 2002, 16:01
Inlägg: 2058
Ort: Örebro
Den främre vevaxel tätningen.
Kostade under 1000:- på saab i örebro att byta.
Det är ett standard fel och sen kan det vara bakre också vid svänghlulet.
Ventilkåpspackningen är också en svag punkt men den är lätt att byta själv.

_________________
Vill ha en 9-3 ss Aero!
Kör en Saab 9000CSE Jubieum 2,3t


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 aug 2004, 15:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 22 dec 2003, 21:30
Inlägg: 196
Ort: gällivare
Kolla om pluggen är tät, det är juh aluminiumtråg, och då kan nån jeppe dratt åt för hårt efter ett oljebyte, då får man köra med helicoil, d.v.s. nya gängor i tråget + ny plugg.. kostade 920 spänn för det på auktoriserad saabverkstad, inklusive ny olja. kolla först om det är vid pluggen det läker.

_________________
9000cs -92 2.3 Såld!
9000 CD 2.0 -90 såld oxå
Kör tillofrånjobbet Omega2.0i automat-87, och falmiljevagn 9-5 Linear sportcombi 2,0t-03
drömmer om en cde/cse fullsmetad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 aug 2004, 09:08 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 01 okt 2003, 15:15
Inlägg: 83
Ort: Stockholm
min läckte vid ventilkåpan men det berodde på att förra ägaren hade dragit gängpaj så jag inte kan dra åt den ordentligt, fick ha på flytande gummi på ventilkåpspackningen så tätade det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 aug 2004, 19:40 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 jul 2004, 18:20
Inlägg: 450
Ort: Malmö
Hur menar du med oljeläckage? Droppar det eller är motorn täckt av olja?

Gamla bilar läcker alltid lite olja, inget att bry sig om, men om det är väldigt mycket är det en annan femma. Det jobbigaste är nog packboxen för utgående axel mellan motor och låda. Kan gå om vevhusventen är tilltäppt. För att byta den måste lådan ner. :roll:

_________________
NG900 SET Coupé


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 aug 2004, 23:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 maj 2003, 21:42
Inlägg: 114
Ort: Nyköping
Kolla oljetrycksgivaren. Den sitter under insuget mellan trean å fyran tror jag. Väldigt nära det övre motorfästet iaf.
Dra av kobelskon från den och känn så den känns stum..är den glapp läcker det mer än du tror...

_________________
Åker Svart 9-5:a -99...
Men hade en vit CD 2.0i -89...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Långmilare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010