Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 21 sep 2017, 16:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 22:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
Den 8-poliga som är samma som till den analoga klockan ska in på den plats som har en blindplug för pinne 1. Om du hittat den andra 8-poliga (som har pinne 1) hade du märkt att den bara går att stoppa in i kontakten till höger på din bild.

Tyvärr har jag inte schema för -85 tillgängligt just nu, men det som ligger på den saknade kontakten är bland annat permanent batterimatning, hastighetsgivare och utetemperaturmätare. Det finns dessutom utgångar för el resp bensinvärare på den.

Speciellt eftersom bilen har ACC ( = yttertempgivaren redan monterad) så förefaller det märkligt att kontaktdonet saknas, det finns nämligen en tillbehörssats för att eftermontera DCC även på -85, och den innehåller inget kablage. DCC var en (inte helt billig) option på -85.
Vart sitter yttertemp givaren? Kanske kan följa den för bättre framgång?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 19:12 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2420
Dannem76 skrev:
Långmilare skrev:
Den 8-poliga som är samma som till den analoga klockan ska in på den plats som har en blindplug för pinne 1. Om du hittat den andra 8-poliga (som har pinne 1) hade du märkt att den bara går att stoppa in i kontakten till höger på din bild.

Tyvärr har jag inte schema för -85 tillgängligt just nu, men det som ligger på den saknade kontakten är bland annat permanent batterimatning, hastighetsgivare och utetemperaturmätare. Det finns dessutom utgångar för el resp bensinvärare på den.

Speciellt eftersom bilen har ACC ( = yttertempgivaren redan monterad) så förefaller det märkligt att kontaktdonet saknas, det finns nämligen en tillbehörssats för att eftermontera DCC även på -85, och den innehåller inget kablage. DCC var en (inte helt billig) option på -85.
Vart sitter yttertemp givaren? Kanske kan följa den för bättre framgång?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Strax ovanför dimljusplaceringen på förarsidan, om jag inte minns fel. Iaf på 9000 CD :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 19:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Klubbdirektör skrev:
Dannem76 skrev:
Långmilare skrev:
Den 8-poliga som är samma som till den analoga klockan ska in på den plats som har en blindplug för pinne 1. Om du hittat den andra 8-poliga (som har pinne 1) hade du märkt att den bara går att stoppa in i kontakten till höger på din bild.

Tyvärr har jag inte schema för -85 tillgängligt just nu, men det som ligger på den saknade kontakten är bland annat permanent batterimatning, hastighetsgivare och utetemperaturmätare. Det finns dessutom utgångar för el resp bensinvärare på den.

Speciellt eftersom bilen har ACC ( = yttertempgivaren redan monterad) så förefaller det märkligt att kontaktdonet saknas, det finns nämligen en tillbehörssats för att eftermontera DCC även på -85, och den innehåller inget kablage. DCC var en (inte helt billig) option på -85.
Vart sitter yttertemp givaren? Kanske kan följa den för bättre framgång?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Strax ovanför dimljusplaceringen på förarsidan, om jag inte minns fel. Iaf på 9000 CD :)
Tack då skall jag leta lite där


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 20:19 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Titta vid EDU:n, jag tror att samtliga signaler EU:n behöver går att ta från den. Kanske även kontakten hänger där någonstans? Jag har tillgång till mer detaljer om några dagar.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 22:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
Titta vid EDU:n, jag tror att samtliga signaler EU:n behöver går att ta från den. Kanske även kontakten hänger där någonstans? Jag har tillgång till mer detaljer om några dagar.
Du är grym, jag fortsätter leta men blir snart galen.. Har haft ute mätarhus mm haha det finns ingen kabel

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 20:01 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
Titta vid EDU:n, jag tror att samtliga signaler EU:n behöver går att ta från den. Kanske även kontakten hänger där någonstans? Jag har tillgång till mer detaljer om några dagar.
Hmm, tror jag är något på spåret.. Min edu i mätarhus.. Den visar endast snittförbrukning och laddning. That's it!

Kollade lite och enl vad jag förstår skall det finnas fler varianter med fler funktioner. Kan det vara därför jag saknar kablage?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 00:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Ok, nu har jag tillgång till schema.

På ett ställe verkar det som bara bilar med EDU2 har kontaktdonet till DCC, men å andra sidan motsägs det på ett annat ställe.

Kontaktdonet för DCC:n ska, om det finns, vara inkopplat via dubbla pressade kablar i kontaktdonet för EDU. (Notera, det är inte den gamla kabeln som hänger direkt ut från EDU som går direkt till klocka/DCC jag pratar om här.) Om du tittar på pin 3 på den, det är signalen från hastighetsmätaren, så ska det vara en vit kabel (0.5mm2) där. Om du har en EDU-kontakt ska dess kabel (också vit 0.5mm2) ligga inpressad i samma kontaktstift som den kabel som kommer från hastighetsmätaren. Alla signaler som EDU:n behöver finns i det kontaktdonet utom ev. utetempgivaren, men den finns i så fall att hämta vid ACC:n.

När jag tittar på EPC så borde du ha kotntakten för DCC, det ska bara finnas ett huvudledningsnät för bilar med ACC, och där ska kontakterna för utetempgivare och DCC ska ingå. Det finns huvudledningsnät utan ACC och med bara AC, och där behövs ingen utetempgivare så där kanske man kan ha sparat in DCC-kontakten (även om det låter märkligt - det finns som sagt en uppgraderingssats med en utetempgivare där det inte ingår något kablage).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 15:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
Ok, nu har jag tillgång till schema.

På ett ställe verkar det som bara bilar med EDU2 har kontaktdonet till DCC, men å andra sidan motsägs det på ett annat ställe.

Kontaktdonet för DCC:n ska, om det finns, vara inkopplat via dubbla pressade kablar i kontaktdonet för EDU. (Notera, det är inte den gamla kabeln som hänger direkt ut från EDU som går direkt till klocka/DCC jag pratar om här.) Om du tittar på pin 3 på den, det är signalen från hastighetsmätaren, så ska det vara en vit kabel (0.5mm2) där. Om du har en EDU-kontakt ska dess kabel (också vit 0.5mm2) ligga inpressad i samma kontaktstift som den kabel som kommer från hastighetsmätaren. Alla signaler som EDU:n behöver finns i det kontaktdonet utom ev. utetempgivaren, men den finns i så fall att hämta vid ACC:n.

När jag tittar på EPC så borde du ha kotntakten för DCC, det ska bara finnas ett huvudledningsnät för bilar med ACC, och där ska kontakterna för utetempgivare och DCC ska ingå. Det finns huvudledningsnät utan ACC och med bara AC, och där behövs ingen utetempgivare så där kanske man kan ha sparat in DCC-kontakten (även om det låter märkligt - det finns som sagt en uppgraderingssats med en utetempgivare där det inte ingår något kablage).
Herregud vilket arbete du lagt ner kollade idag, inga dubbla pressade kablar, men med din beskrivning borde jag kunna göra ett eget kablage?

Mvh Daniel

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 15:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
Ok, nu har jag tillgång till schema.

På ett ställe verkar det som bara bilar med EDU2 har kontaktdonet till DCC, men å andra sidan motsägs det på ett annat ställe.

Kontaktdonet för DCC:n ska, om det finns, vara inkopplat via dubbla pressade kablar i kontaktdonet för EDU. (Notera, det är inte den gamla kabeln som hänger direkt ut från EDU som går direkt till klocka/DCC jag pratar om här.) Om du tittar på pin 3 på den, det är signalen från hastighetsmätaren, så ska det vara en vit kabel (0.5mm2) där. Om du har en EDU-kontakt ska dess kabel (också vit 0.5mm2) ligga inpressad i samma kontaktstift som den kabel som kommer från hastighetsmätaren. Alla signaler som EDU:n behöver finns i det kontaktdonet utom ev. utetempgivaren, men den finns i så fall att hämta vid ACC:n.

När jag tittar på EPC så borde du ha kotntakten för DCC, det ska bara finnas ett huvudledningsnät för bilar med ACC, och där ska kontakterna för utetempgivare och DCC ska ingå. Det finns huvudledningsnät utan ACC och med bara AC, och där behövs ingen utetempgivare så där kanske man kan ha sparat in DCC-kontakten (även om det låter märkligt - det finns som sagt en uppgraderingssats med en utetempgivare där det inte ingår något kablage).
Alternativt köpa en edu 2? Kan du isf se vilka årsmodeller jag kan plocka från?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 22:35 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
DCC:ns extra kabel ska hänga från kabelstamssidan av kontaktdonet till EDU, så en EDU2 gör varken av eller till i det här fallet, kabeln som du letar efter är inte monterad på EDU::n.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färddator
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 23:57 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 27 jul 2017, 07:21
Inlägg: 109
Ort: Västkusten
Långmilare skrev:
DCC:ns extra kabel ska hänga från kabelstamssidan av kontaktdonet till EDU, så en EDU2 gör varken av eller till i det här fallet, kabeln som du letar efter är inte monterad på EDU::n.
Ok jag gräver lite till och följer kabeln med kontaktstycket som ansluter till EDU.

Men om jag vill skifta till edu2 ändå, har jag något artikelnummer som är att föredra?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010