Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 01 nov 2014, 07:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 28 mar 2005, 11:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!
Hur luftar man slavcylindern på 9000Cs-93???
Tacksam för svar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 28 mar 2005, 12:34 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det är samma princip som för bromsystemet även om man inte kan pumpa upp nått tryck i kopplings systemet.

Det är att låta en sitta och trycka ner kopplingspedalen, lufta och sen upprepa detta tills de kommer fin bromsvätska ur nippeln.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 07:04 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Fredrik.j skrev:
Det är samma princip som för bromsystemet även om man inte kan pumpa upp nått tryck i kopplings systemet.

Det är att låta en sitta och trycka ner kopplingspedalen, lufta och sen upprepa detta tills de kommer fin bromsvätska ur nippeln.

Den metoden funkar inte på kopplingen!
Det beror på att slavcylindern är större (innehåller mer olja) än huvudcylindern. Man kan lufta på detta sätt hur länge som helst utan att det blir bra...

Som tur är finns det andra sätt att göra detta på. Sök lite bland andra trådar så hittar du svaret.

En variant är att trycksätta bromsvätskebehållaren, vanligtvis med lufttryck från ett hjul (finns speciella "bromsluftare" att köpa för detta) och sedan öppna luftnippeln och låta olja rinna tills den är fri från luft.

En annan variant är att ansluta en slang med en backventil direkt på luftnippeln, öppna luftnippeln och sedan trampa/pumpa med pedalen tills det inte längre kommer luft. En lämplig backventil är en sådan som används till spolarsystemet :wink:

Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 09:25 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

SaabAero skrev:
Fredrik.j skrev:

Den metoden funkar inte på kopplingen!
Det beror på att slavcylindern är större (innehåller mer olja) än huvudcylindern. Man kan lufta på detta sätt hur länge som helst utan att det blir bra...

Som tur är finns det andra sätt att göra detta på. Sök lite bland andra trådar så hittar du svaret.

En variant är att trycksätta bromsvätskebehållaren, vanligtvis med lufttryck från ett hjul (finns speciella "bromsluftare" att köpa för detta) och sedan öppna luftnippeln och låta olja rinna tills den är fri från luft.

En annan variant är att ansluta en slang med en backventil direkt på luftnippeln, öppna luftnippeln och sedan trampa/pumpa med pedalen tills det inte längre kommer luft. En lämplig backventil är en sådan som används till spolarsystemet :wink:

Lycka till!

Jasså?

Jag har luftat min koppling på det sättet när jag bytte min huvudcylinder på en bil och det funkar kanon.
Det man inte får göra när man luftar kopplingen är att försöka pumpa upp ett tryck utan bara trycka ner pedalen, lufta, släpp upp och sen gör om det igen.
Håller man inte koll på nivån kan det bli jobbigt men funkar väldigt bra.
Tror inte du gjorde på rätt sätt för då är det inga problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 11:57 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Fredrik.j skrev:

Jasså?

Jag har luftat min koppling på det sättet när jag bytte min huvudcylinder på en bil och det funkar kanon.
Det man inte får göra när man luftar kopplingen är att försöka pumpa upp ett tryck utan bara trycka ner pedalen, lufta, släpp upp och sen gör om det igen.
Håller man inte koll på nivån kan det bli jobbigt men funkar väldigt bra.
Tror inte du gjorde på rätt sätt för då är det inga problem.

Om du lyckats med den metoden på en 9000 har du nog haft en rejäl tur eller också har du inte märkt att det finns luft kvar :wink:

Eftersom slavcylindern har större volym än huvudcylindern är det fysikaliskt och teoretiskt omöjligt att få ur all luft ur slavcylindern genom att bara trampa på pedalen, men man kan ha sådan tur att luften följer med den lilla skvätt olja som man får ut.
Det vanliga är dock att man bara får ur tillräckligt med luft för att pedalen ska kännas skapligt ok, dock inte säkert att all luft är borta.
Oftast får man ur ytterligare luft om man trycksätter behållaren :wink:

Inte heller metoden med slang och backventil är 100%-ig

Det är inte heller ovanligt att man måste göra en ny luftning efter några dagar/mil för att få bort det sista.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 12:01 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Om du inte vet de så behöver man inte få ur all luft då kopplingen är självluftande.
Men jag vet att jag fick ur all luft och om du kollar med en verkstad som håller på mycket med saab så gör dom på detta sätt.
Men jag fattar inte varför det inte skulle gå att få ur all luft ur systemet då storleken på cylindrarna inte har någon som helst betydelse.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 12:17 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Fredrik.j skrev:
Om du inte vet de så behöver man inte få ur all luft då kopplingen är självluftande.
Citera:

Nää, det vet jag inte
Självluftande ???
Nu måste du förklara hur menar att ett kopplingssystem på en Saab 9000 kan vara självluftande?

Var menar du att luften tar vägen ?

Fredrik.j skrev:
Men jag fattar inte varför det inte skulle gå att få ur all luft ur systemet då storleken på cylindrarna inte har någon som helst betydelse.

Varför har inte storleken någon beetydelse i detta fall ?

Principen vid luftning är ju den "tryckande" cylindern (huvudcylindern i detta fall) ska trycksätta och "överfylla" den andra cylindern (slavcylindern i detta fall) så att hela innehållet i ett pumpslag kan tryckas ut genom luftnippeln.

Fredrik.j skrev:
Men jag vet att jag fick ur all luft och om du kollar med en verkstad som håller på mycket med saab så gör dom på detta sätt.

Har jag mkt svårt att tro på...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 14:32 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Om inte du visste det så är det alltid så att huvudcylindern är mindre än än slav eller vad man än kallar den för.
Lika dant är de med bromssystemet och alla andra hydraliska system.

Varför storleken inte har någon betydelse är att lufnings nippelns läge.
Den är högst upp och luft vill alltid uppåt.

Och jag vet att dom luftar på det sättet då jag har har en far som är mekaniker och känner flera som är det och för den delen är jag delvis utbildad också men mest på tunga sidan och det är exakt samma principer där.

Tyvärr så tror jag inte du gjorde rätt när du luftade.
För det är exakt samma princip som när man luftar bromsarna.

Tryck ner pedalen, öppna och stäng när det inte kommer nått mer, släpp pedalen och när det gäller kopplingen ska man vänta några sekunder innan man trycker igen så att bromsvätskan hinner rinna ner och sen samma visa igen tills det kommer ut ren fin bromsvätska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 14:54 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Hur var det med "självluftningen" då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 mar 2005, 15:48 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

SaabAero skrev:
Hur var det med "självluftningen" då?

Vet att på nyare saab 9000 så är det själv luftning så fort kopplings pedalen börjar ta så luftar systemet sig själv.
Tror det kom runt -90.
Men med åren så slits det och funktionen är inte alltid som den ska.
Denna teknik går inte att anväda på bromsarna då den är servoasisterad.
I vissa hydral system behöver man inte lufta alls då det är helt självluftande.

InläggPostat: tor 31 mar 2005, 08:43 
Två stjärnor
Två stjärnor

Mr.Jones skrev:
Hej!
Hur luftar man slavcylindern på 9000Cs-93???
Tacksam för svar.

För att komma tillbaka till din fråga, så rekomenderar jag dig att köpa bromsluftningskitet på mekonomen för runt 150 kr, är väl värda pengar enligt min mening.

Du ansluter ett lock till vätska behållarne, och sen en slang mellan locket och ett däck. Öppnar luftnings nippeln, håller ett öga på vätskenivån och väntar tills det enbart kommer vätska genom luftnippeln. Detta kan behöva göras om efter någon dag, då det ibland finns luft kvar.

Anslut helst en genomskinlig slang till luftnippeln så du kan samla upp vätskan som kommer ut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme