Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 okt 2019, 01:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 15:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Jobbar natthelg på akuten nu så det hinner inte bli mycket gjort, äta sova jobba.. :)
Kupéfläkten och värmepaketet sitter nu i bilen, bytt o klart. Ska fixa en bild på gamla paketet så ser man hur sunkigt det var.. Blev tyvärr en skada i fläkthuset när jag monterade tillbaka det men det får lappas men en plastbit och lim, det är ju som tur är inga jättetryck inne i huset - vill bara inte få in motorluft mer än normalt.

Det här blev iallafall gjort idag! Nya "flygplan" av piratkvalitet, bussningarna eldades ur och powerflex åkte i. Plättlätt att få i bussningarna, står ni och tvekar kan jag säga att ingen kan misslyckas med powerflexmonteringen. :)

Bild

InläggPostat: sön 10 mar 2013, 15:08 
Administrator
Administrator

Trevligt, jag behöver också byta mina bussningar till powerflex

InläggPostat: mån 01 apr 2013, 10:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hade tänkt jobba rejält på bilen nu i påsk men mådde tjyvens och orkade knappt ta mig ut i garaget. Har fått sin förklaring nu, ligger på sjukhuset (där jag jobbar) nyopererad pga blindtarmen. Läkare blir tydligen sjuka också.. :p

InläggPostat: tor 16 maj 2013, 22:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Och igår mullrade den igång! :)
Startvillig direkt, nötte inte ens på startmotorn.

Följande är gjort i vinter:
- Bytt kupefläkt och kupélement
- nya ABS-sensorer hö+vä fram
- Stålomspunna bromsslangar fram + nytt bromsrör vä fram
- Powerflexbussningar: motor + växellådsfästen, krängningshämmare fram o bak, flygplansbussning och kränghämmarstag (nya)
- Lagerstöd bytta
- Ny grövre + kabel generator-startmotor-batteri
- Nya styr- och spindel leder
- Nytt växellänkage
- Alla kylslangar i silikon från do88 + glykolbyte (igen)
- Rengjorda och omfettade drivknutar med nya damasker
- Rostskyddsmassa i hjulhus
- ATE superblue bromsvätska
- Continental Premiumcontact 5 205/55/16 x4
- Växellådsolja quakerstate quadrolube
- Växelspaksknopp i trä
- Rengjort spjällhus + tomgångsventil

Nästa blir träpanelen som finns på bild tidigare i tråden.

Två tråkiga saker kvar: 5:ans växel går ej i, måste dessutom lyfta back spärren - säkert något fel vid knopp och/eller länkagebytet. Är troligen enkelt.. Lysande ABS-lampa är knepigare - sensorerna är sprojlans nya så varför strular det? Ska prova med oxidcleaner och kontakt spray.

På tisdag är hjul inställning bokat.

Önskas bilder? :)

InläggPostat: lör 25 maj 2013, 20:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Har monterat träpanelen och växelspakssargen nu - jäklar vad snyggt det blev! Även bytt trasig höger backspegel och monterar led-dioder i instegsbelysningen, bättre ljus men får se vad jag tycker om det vitare skenet på sikt..

Imorgon blir det långfärd, borlänge-linköping t.o.r. med släp, många timmar i bilen. Blir kul, låta den gamla damen sträcka på sig lite. Har också pytsat i en flaska redline si-1, får se om den där produkten verkligen gör något märkbart eller bara är blaj. Är lite skeptisk generellt..

InläggPostat: sön 26 maj 2013, 18:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Rapporterar att färden gick klockrent utan strul! Största släpet från statoil 2 x 32mil, snittförbrukning just under milen 0,97). Inte illa pinkat för en 16 år gammal bil tycker jag.. :)

InläggPostat: sön 26 maj 2013, 19:30 
Administrator
Administrator

boss_time skrev:
Har monterat träpanelen och växelspakssargen nu - jäklar vad snyggt det blev! Även bytt trasig höger backspegel och monterar led-dioder i instegsbelysningen, bättre ljus men får se vad jag tycker om det vitare skenet på sikt..

Bilder tack :D

InläggPostat: tis 04 jun 2013, 21:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Klubbdirektör skrev:
boss_time skrev:

Bilder tack :D

Ask and you shall recieve.. ;)
Förlåt för bildsnålandet, vill ju själv se bilder i andras projekt trådar! Här kommer några från ikväll, det är svårt att fånga ljuset på instegsbelysningen men det är klarvitt, lyser upp bra.

BildBild
BildBild

InläggPostat: mån 08 jul 2013, 17:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Har ägnat de senaste dagarna åt transmissionen, att plocka ur lådan var faktiskt enklare än jag trott. Så nu är växellådan på ett besök hos Johan H! Ska bli skönt med en box att lita på..

Idag har jag hunnit byta en abs-givare (sista), lossat kopplingspaketet, renoverat huvudcylindern och plockat av svänghjulet samt slagit sönder en bakre packbox.

Imorrn blir det slavcylinder-renovering och om posten sköter sig ett nytt försök med bakre packboxen.

Någon som har tips ang bakre packboxen? Den vek sig för mig, knackade med träbit o gummi klubba..

InläggPostat: mån 08 jul 2013, 18:57 
Administrator
Administrator

Det var en rejäl omgång bilen får! Vad är planen för lådan, helrenovering? Får man fråga vad det kostar ungefär.. går i tankarna att lämna bort min låda också.

InläggPostat: mån 08 jul 2013, 22:15 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Mellan 9500 o uppåt tjugo lax om du ska ha typ quaifediff.

Fast då blir lådan bättre än ny, även utan bättre diff.

InläggPostat: mån 08 jul 2013, 22:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Ja, det blir mer än man tänkt från början.. ;)

Problemet var att växellåden ven konstant, inte högt men tillräckligt. Enligt expertråd slitna pinjonglager. Dessutom föll tvåan ur i svängarna ibland, tydligen kollapshylsan som kollapsat..
Eftersom att jag är allergisk mot oroande ljud bet jag i det sura äpplet och lämnade bort lådan för renovering hos Johan, den har fått SAABs uppdateringssats med syncar etc, nya lager och en stålhylsa. Inga värstinggrejer, diffbroms eller så. Vill inte skylta johans priser utan hans godkännande, men det landade på rätt sida av 10k iallafall. :)

När ändå lådan är nere gör jag slavcyl, urtrampningslager, bakre packbox, huvudcylinder och kopplingen. Hellre betala lite extra än göra om ett så stort jobb tänkte jag..

InläggPostat: tis 09 jul 2013, 07:41 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Låter vettigt att fixa allt när lådan är borta. Tog du lådan nedåt eller uppåt ?

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tis 09 jul 2013, 10:17 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Timpa skrev:
Låter vettigt att fixa allt när lådan är borta. Tog du lådan nedåt eller uppåt ?
Jag skulle vilja veta hur man får den lådan uppåt med motorn på plats.

Finns bara ett sätt om de e å ta lådan neråt.
Riktigt vettig konstruktion av delbar subframe för att vara en framhjulsdriven bil.
O sen e inte lådan så blytung heller. Faktiskt en av de bilmodeller som iaf jag tycker är relativt enkel o göra lådbyte på nuförtiden.

InläggPostat: tis 09 jul 2013, 10:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Yes sir, lådan nedåt och ut genom hjulhuset. Som icecream säger, riktigt vettig konstruktion!

Inga tips om bakre packboxen?

InläggPostat: tis 09 jul 2013, 20:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Det löste sig med packboxen - till nästa person kan jag tipsa om att lägga boxen i ett oljebad i frysen, då krymper den liite liite och blir lättare att få i gaveln. Sen är en rejält insmord plasthylsa (använde en avklippt PET-flaska) mellan packboxen och veven ett bra hjälpmedel för att undvika att boxens gummiläppar fäller ut sig mot veven. Sen knacka försiktigt runt runt på packboxen, använd mellanlägg, tills den ligger i rätt djup.

Så idag åkte den nya kopplingen på, slaven renoverades och lite småfix med slangklämmor å så fixades. Om Carlia bil får fram mitt kopplingsrör imorgon åker lådan tillbaka och förhoppningsvis är jag på hjul igen imorgon vid den här tiden. :)

Kopierar in bilderna som johan skickade på lådan under arbete:
BildBild
BildBild

InläggPostat: fre 12 jul 2013, 17:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Lådan är tillbaka på plats och allt funkar kanon. Skön känsla i koppling, pedal o växling. Kunde inte vara nöjdare! Farthållaren går när den har lust, får börja med att kika på pedalbrytarna..

Idag har jag monterar valnötsdörrlister, passade på att dämpa dörrarna inför mitt ljudbygge. Slänger med ett smakprov, de färdiga dörrarna kommer.. :)

Bild

InläggPostat: sön 14 jul 2013, 09:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Och här kommer som utlovat bilder på dörrlisterna, de höjer verkligen utseendet i en beige inredning. Mycket nöjd! Och ljud dämpningen av dörrarna har gett ett solitt, härligt ljud när man slår igen.
Bild
Bild
Bild

Samt en bonusbild på förberedelsen för 5,25" i instrumentpanelen. Uppkapade hål i plåten för högtalarna, samt en glasfibermonterad träplatta för infästningen. Som ni nog kan gissa är något på gång i hanskfacket också.. :)
Bild

InläggPostat: sön 14 jul 2013, 20:26 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Flådigt... och med rattknappar till stereon får du än mera lyx. Den ratten ska man inte behöva modifiera för att montera 95ans krockkudde med rattknappar.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 27 jul 2013, 18:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Tack för tipset - får se hur jag gör. Jag är som grundpunkt skeptiskt till att montera icke-originalgrejer men vips så brukar jag stå där om jag tycker att funktionen är tillräckligt bra.

Slänger in några foton på hur jag drog min 35mm2 strömkabel från batteriet in i kupen om någon mer tänker i liknande banor. Nu sitter 5,25:or under instrumentbrädan och diskanter på a-stolparna. Tanke om en osynlig frontsub sprack tyvärr, det blev en baslåda som inkräktar en del på frontpassagerarens fotutrymme - kör ju mest ensamma mil ändå så..

BildBild
BildBild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme