Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 17 jul 2019, 03:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 19 jun 2012, 00:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Fruktansvärt fin bil du har.... hög "vill ha" faktor!

8O

Inläggsrubrik: Re: 9000 talladega -89
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:31 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Oj vad länge sedan jag uppdaterade här på 9000 klubben 8O

Jag tar och lägger upp massa bilder från i vintern till nu . Kommer eventuellt bli konstigt i texten eftersom jag kopierar från stcs men det duger nog :)?

http://www.garaget.org/saab_Johan

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:33 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu har det blivit några timmar till i garaget.

Jag har roat mig med att dra om alla kablar till alla externa mätare som jag har , och även kopplat om dom så att belysningen går att dimmra, Nu är även allt kopplat i kontakter så att det smidigt ska gå att få isär allt när det ska isär i framtiden :)

Lite kabel dragning :)
Bild

Lite bättre ordning iaf :)
Bild

Har även börjat kika lite på rosten runt rutan , blir att skära ut rutan nu i veckan tror jag och sen kolla över hur dåligt det är .

Blir nog några timmars jobb här tror jag :)
Bild

Även lite rost i överkant
Bild

Rost runt takräcke fästena också , blir att sätta igång med det snart också.
Bild

Dålig lack på taket
Bild

Såg här såg det ut under bubblorna på bak luckan :) , ser ut som någon av dom tidigare ägarna har spacklat lite här :)

Bild

allt för den här gången :)

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:34 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu har det blivit lite gjort den senaste veckan iaf, Både framrutan och bakrutan är ur skurna och även nya bakluckan sitter på plats . Nu har jag kunnat kolla över rosten i rutramen och det ser ut ungefär som jag misstänkte, men det verkar som om att jag endast behöver svetsa i neder kant mot huven och det var ju rätt skönt iaf :)

Rutan ur skuren
Bild

Här är det som sämst
Bild

Den här bakluckan hade helt klart gjort sitt :)
Bild

Luckan borta.
Bild

Nya luckan provmonterad.
Bild

Nu i veckan så blir det att plocka ner inner-taket och sen blir det att börjar med rosten.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:35 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu är det dags för en liten uppdatering igen.

Jag har fortsatt med rost lagningen och det tar ju en massa tid men det går sakta men säkert framåt :)

Jag hade ju rost runt alla takräckes in fästningar och det hade även börjar att krypa upp rost på taket så det skulle ju göras i ordning , det är nu färdig svetsat och slipat.

Lite bilder på det.

ren slipat , en hel del porer kvar och även lite rost på insidan.
Bild

rostig plåt bort kapad.
Bild

ny plåt på plats
Bild

här var det färdig slipat , blev att göra en likadan operation på alla 4 ställena.
Bild

när jag byte framskärmarna 2011 så såg jag att det var en hel del rost i rambenet på vänster sidan så det har jag börjat med nu. visade sig att det var sämre än vad jag trodde så det blir att byta en hel del plåt där.

Bild

Bild

Här var den rostiga plåten bort kapad och börjat att svetsa dit lite ny plåt.
Bild

Är även på jakt efter en 600nm tyckplatta till 9000 , hör gärna av dig om du har en liggandes :)

Jag har även bestämt mig för att införskaffa sasab 1" krängnings-hämmare till våren också så det blir att skicka iväg en beställning om ett par månader :)

allt för den här gången

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:36 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Liten uppdatering igen , fortsätter med rosten på bilen och det går sakta mer säkert framåt :)

Nu har jag fortsatt med rambenet på vänster sidan och nu är det nästan helt färdigt bara ett hål till att laga vid nedre gång järnet. Behövde även roa mig med något annat än bara rost lagning så jag la igen hålet för nyckel hålet på bak luckan också, blev faktiskt riktigt bra.

Här har jag byggt i en ny bit på insidan av balken som var nästan helt bort rostad.
Bild

Här blev det lite ny plåt också.
Bild

Här har jag svetsat dit dom 2 återstående bitarna , blir nog helt okej när jag får slipa svetsarna lite också :)
Bild

Svetsat igen hålet till nyckel hålet på bakluckan.
Bild

Bild

För övrigt så jag börjat införskaffa lite grejor inför våren.
3bars mapsensor och henko 275lph bränsle pump finns nu hemma.
Har även hittat en bra bredbands lambda som ska beställas nu i veckan.

Idag var jag även och lämnade iväg mina växellådor på renovering och montering av quaife diffen.

allt för den här gången.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:38 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu är det dags för en liten uppdatering igen .

Nu har jag redigerat dom första inläggen på 1a sidan så nu står det lite mer info om bilen och var dom är gjort på den dom senaste åren :)

Jag har fortsatt med rosten i främre hjulhuset dom senaste veckorna och nu är all rost lagning klar iaf , nu är det bara målning och rostskyddning kvar där :).

Här kommer lite bilder från dom 2 senaste veckorna.

Det fanns en del rost vid nedre gångjärnet så det fixades i ordning.

Kapat bort lite rostigt plåt , plåten bakom blästrades innan nya biten svetsades fast :)
Bild

Lite ny plåt på plats.
Bild

Lite ny plåt på plats vid övre gångjärnet
Bild

Jag hittade även en hel del rost uppe i fjädertornet så det gjorde också i ordning.
Bild

Rostig plåt bortkapad.
Bild

Ny plåt på plats.
Bild

Mer ny plåt :)
Bild

Börjat att slipa rent rosten i framkant mot subframen.
Bild

Rostig plåt bortkapad, och plåten under blästrad.
Bild

Ny plåt på plats
Bild

Fjädertornet färdig svetsat och blästrat.
Bild

Hjulhuset ren slipat och fint :)
Bild

Grund målat hjulhus.
Bild
Bild

Det som återstår nu för hjulhuset är att en del svets skarvar ska kittas och sen ska hjulhuset målas en gång till och sen så ska det på bodymassa.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:39 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Idag så fick jag tillbaka bilen från rostlagning och lackering , blev riktigt bra resultat och jag blev riktigt nöjd :) ,

Det som plåtslagaren gjorde under veckan var att , byta båda A stolparna och han byte även hela nedre delen av rutramen och även en bit i ovan kant. Sen visade det sig även att taket var fusk lagat sen tidigare med dåligt underarbete av lacken så hela taket fick slipas plåtrent och göras om från grunden.

Bakluckan,huven och grillen lackerades i torsdags förra veckan och taket fick sin färg igår kväll.

Riktigt nöjd med resultatet som sagt och nu har en tung sten från bröstet släppt med rosten runt rutan, så nu kan man börja fokusera på annat :)

Här kommer några bilder. har tyvärr inte fått bildena från plåtslagaren på allt plåt jobb men kanske lägger upp det senare :)

Rostig rutram
Bild
Rostig rutram
Bild
Rostig rutram
Bild
Rostig rutram
Bild

ny lackade delarna :)
Grillen
Bild
Spegelblank huv :)
Bild
Taket
Bild
tak
Bild

Bild
Känns nästan tråkigt att dölja den här blanka färgen med plast sen :)
Bild
Känns riktigt bra att rosten runt rutan äntligen är borta :)!
Bild
Bakluckan utan lås , blev riktigt snyggt :)
Bild

Nu i veckan så blir det att rost skydda rutramen från in sidan mycket noga. Jag tror även att bakluckan och motorhuven kommer på plats under veckan .
Allt för den här gången :)

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:42 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu är det dags för en liten uppdatering igen :)

Jag har roat mig med att laga golv och sparklådan på vänster sidan den senaste tiden , börjar se slutet på rosten på vänster sidan så det känns ju skönt :)!

Som jag skrev tidigare i tråden så var golvet vid domkrafts fästet lagat av någon av dom tidigare ägarna och verkade inte så seriöst gjort ut så ville jag göra om , det såg även ut som att det det inte fanns mycket rostskydd där så det hade rostat en hel del.

Här kommer det lite bilder från februari-mars.

Här har jag monterat dit bakluckan igen , inte fin justerad än men det blev ett stort lyft. :)
Bild

En bild på taket ute i dags ljuset , blev riktigt nöjd med lackeringen.
Bild

Huvbalken såg rätt tråkigt ut så den plockades bort och ska skickas in på blästring.
Bild

Rostskyddat hjulhuset
Bild

Sen så var det dags att ta tag i sparklådan , den såg rätt tråkig ut på utsidan men det var ännu värre från insidan :)
Bild

Bild

Tidigare lagning som har börjat rosta igen .
Bild

Så här såg det ut bakom sparklådan
Bild
Bild
Bild

Sen så blev det dags att kapa bort all rostig plåt :)
Bild
Bild
Bild

Här har jag börjat att bygga upp med ny plåt igen .
Bild

Svetsat ihop golvet igen :)
Bild
Bild

Lite mer nya plåt på plats :)
Bild
sista svets jobbet på insidan av sparklådan.
Bild

Här var allt färdig svetsat och slipat och färdigt för epoxi grund och kittning,
Bild

Golvet fördig svetsat.
Bild

Visade sig även att front balken var full med ytrost så det åtgärdades också.
Renslipad från all rost.
Bild

epoxi grundad
Bild

och svart målad :)
Bild

Så nu är det full fart i garaget så att bilen blir klar till våren :) , målet är att bilen ska vara färdig senast 1 maj :P

Det blev väldigt mycket bilder på den här uppdateringen :lol:

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:45 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Dags för en lite uppdatering igen.

Nu i veckan så har det blivit några timmar till i garaget och nu är nästan allt färdig svetsat för den här vintern och det känns väldigt skönt. Det som har blivit gjort nu i veckan är att sparklådan har passats in och hel svetsats och slipats så nu återstår det inte mycket mer arbete på den innan den kan börja spacklas och målas.

Lite bilder

In passning av sparklådan
Bild

Här håller jag på att svetsa för fullt :)
Bild

Här har jag svetsat färdigt första delen på sparklådan.
Bild
Bild

Här har jag svetsat i främre biten och börjar passa in bakre biten.
Bild
Bild

Nu sitter sparklådan på plats och alla svetsar slipade.
Bild
Bild
Bild

Renslipad sparklåda
Bild

på söndag så är tanken att åka ut en sväng igen och slipa bort den ytrost som finns på sparklådan och sen ska allt som är plåtrent målas med epoxi grund. Även golvets undersida vid förar golvet ska slipas plåt ren och målas + förar golv invändigt.

För övrigt så har jag fått hem nya kopplingen för i år nu , det fick bli spec special lamellen från maptun som ska tåla 550nm med original tryckplattan så det ska nog räcka för i år är tanken.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:47 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu kommer en liten uppdatering igen.

Nu börjar jag se slutet av rostlagningen för den här vintern :)

Sista biten i svetsad och jag har börjat att måla alla plåtrena ytor, jag var även förbi garaget en sväng i går och kittade alla skarvar , tyvärr så är det ju tork tider på allt så arbetet blir väldigt o effektivt nu ett tag :mad:

Här kommer några bilder från veckans arbete.

Här var den sista rostiga biten i förar golvet.
Bild

Här var den rostiga biten ur kapad, ingen allvarlig rost under som tur var.
Bild

Här har jag svetsat i lite ny plåt .
Bild

Här har jag slipat rent förar golvet och lite annan yt rost vid sidan av golvet.
Bild

Här är några bilder på hur allt såg ut när det blivit renslipat.
Bild
Bild

Här är allt plåtrent epoxi grundat och på dom 2 sista bilderna är alla skarvar kittade.
Bild
Bild
Bild
Bild

Det som återstår nu på golvet är att spackla och slipa alla delar som syns sen så är det lite målning av svart färg som gäller. Sen har jag även köpt på mig lite ny asfalts matta som ska läggas i. Sen blir det att börja plocka ihop bilen invändigt igen :)

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:48 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Den här veckan så har jag haft fullt upp så det har inte blivit så mycket garage tid , men lite har blivit gjort iaf. Nu har jag spacklat och slipat färdigt sparklådan på vänster sidan och även fått på svart färg på det mesta , Det ska läggas några lager till på golvets under och över sidan och sparklådans undersida. :)

Lite bilder

Här är jag i full gång med slipandet.
Bild

Bild

Här är allt färdig slipat och grundat.
Bild

Här är några bilder från ikväll , Nu är det mesta målat vilket är riktigt skönt :) , Snart så är det dags att plocka ihop bilen igen vilket ska bli riktigt kul ,

Bild
Bild
Bild

Allt för den här gången

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:49 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade så nu har det blivit en del gjort på bilen iaf :)

Det som har hänt dom senaste veckorna är att jag har gjort färdigt vänster golvet och sparklådan med målning , rostskyddning m.m , Nu ligger det även ny asfaltsmatta på förar golvet .

Ny asfaltsmatta på plats.
Bild

Sen så plockade jag ihop innerskärmar och monterade dit fjäderbenet igen så bilen kunde komma ner på hjul igen, och då passade jag på med att rulla ut bilen för första gången sen den lackades.

Bild

Bild
Bild

Dom där bilderna för för ungefär 2 veckor sen och det var ungefär då jag bokade tid för att få i ny framruta och bakrutan i monterad. 26 april var datumet så då kämpade jag på för fullt för att kunna få bilen körbar tills dess.

Här håller jag på att montera i mattorna i bilen igen.
Bild

Bild

Lite övrigt monterings jobb .

Vänster dörren monterads igen
Bild

Krockbalken och ny renoverad huv balk på plats.
Bild

Huven monterad
Bild

Här var bilen ut rullad den 25 april , sista ihop monteringen innan den kunde fraktas till jobbet på släp.
Bild
Bild

Här är bilder från i fredags , bilen avspolad från allt damm och rutorna på plats :)
Bild

Bild

Så nu är äntligen rutorna på plats och nu ska allt annat plockas ihop igen , Det är en hel del jobb men till stcs sviestad ska jag försöka hinna till iaf :)

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:51 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu är det dags för en lite uppdatering igen.

Dom senaste veckorna som har det blivit lite gjort iaf.

Dörrarna ,framskärmar och huven är nu in justerade , blev inte helt 100% men det får fungera för i år. Invändigt så är allt ihop plockat förutom innertak , innerbelysning m,m .
i onsdags så jobbade jag med bilen på jobbet och fick en del gjort , all plast under huven är nu ditsatt och även torkarmotor , torkararmar m.m sitter på plats.
Idag så körde jag hem bilen och monterade dit stötfångarna igen så nu börjar den se ut som en bil igen :).

Det som återstår nu innan besiktning är.

Montering av sidokjolar,vinge,skärmbräddare , extra bromsljus, innertak. Och sen kolla så allt övrigt är i ok skick men det ska det vara :)

Här är lite bilder från senaste veckan.
Bilen på jobbet , montering av reflexrampen
Bild

Ramp på plats.
Bild

Städar lite i motorrummet :)
Bild
Stripar upp lite kablar.
Bild
Bild

Så här ser motorrummet ut för i år , endast några små ändringar från förra säsongen :)
Bild

Stötfångare på plats.
Bild
Bild'

Hoppas på att kunna besikta bilen nästa vecka så jag kan köra med bilen på stcs sviestad 19maj :)

allt för den här gången.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:53 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Liten uppdatering igen.

I fredags så besiktades bilen ua :) riktigt skönt, Däremot så fick jag läckage från ett av bak oken så tyvärr blev det inget sviestad med den här bilen , Men jag tog med mig bruksbilen 9-3 aeron istället för att köra lite familjekörning , Men tyvärr så sa motorn upp sig efter ett antal varv på banan så nu blir det lite mer att skruva med :S.

Här kommer några bilder från den senaste veckan.

Gjorde ett skrotfynd för något år sedan , Lite trä lister till dörrsidorna , tyvärr så var dom väldigt dåligt skick men jag fick för mig att jag skulle foliera dom och det blev ju faktiskt riktigt snyggt :)

Bild

Resultatet.
Bild

Jag hade tidigare laddtycksmätaren i a stolpen men jag flyttade ner den i panelen istället, blev mycket bättre :) Tyvärr rätt dålig bild.. :S
Bild

Som sagt i fredags så besiktades bilen utan anmärkning :), Här har jag precis monterat dit vingen igen.
Bild

Idag så monterade jag dit ett nytt broms ok igen så nu hoppas jag att det håller lite längre än det förra... Passade även på att spola av allt damm och grus på bilen :) , Men en recond börjar helt klart bli dags! :)

Bild från idag.
Bild

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 18:54 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Nu var det dags för en lite uppdatering igen

Jag har glömt att uppdatera nu på ett par veckor så nu ska jag försöka ta igen det :)

För ca 3 veckor sen så gjordes bilen i ordning inför saabfestivalen . Den putsades upp både ut och invändigt , jag tror nog att bilen aldrig har varit så här fin förut i min ägo :) .
Däremot så vart jag inte helt nöjd med poleringen av bilen så det ska göras om vid något tillfälle.

Jag passade även på att göra rent och smörja upp skinninredningen vilket gjorde riktigt stor skillnad :)

Inredningen börjar faktiskt bli väldigt trevlig men det återstår en del små sakers som ska göras i ordning.
Bild

Jag passade även på att byta ut Momo sport ratten mot original ratten igen :)
Bild

Här är bilen nypolerad och fin tyvärr ligger ett lager med pollen på bilen =/
Bild
Bild

Den 30 maj så rullade vi ner till Trollhättan för saabfestivalen , Det blev en riktigt långtur för talladegan men den fungerade helt fel fritt hela helgen och jag börjar faktiskt bli mycket nöjd vad jag har gjort hittills på den här bilen :)
Under helgen så såg jag mycket trevliga bilar , kul också att träffa på lite mer 9000 intresserade :)
Fick även tag i ett par helt nya fram blinkers till bilen också vilket var väldigt trevligt :)
Bild

Under söndagen på utställningen så passade jag på att ställa ut bilen , kändes inte som att man behövde skämmas så mycket över att ha bilen där så det kändes skönt :)

Bild från söndagen
Bild

Hemresan gick även den som på räls men man var ju lite slut i huvudet när man kom hem :cool:

Nästa helg så är det dags för Stcs kinnekulle igen så då blir det en lite länge utflykt med talladegan igen så det ska bli riktigt kul :)

Allt för den här gången!

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 19:00 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Sådär nu var alla bilder inlagda :).

Nu på lördag så är det banträff på kinnekulle med stcs så då blir det att ta en sväng på banan :). Ingen större skillnad på bilen mot förra året men det fungerade riktigt bra då faktiskt :)!

Det som ska göras på bilen nu under sommaren är bygga ihop coilovers till bak så det blir justerbart i höjden och att det blir mycket hårdare än vad den är idag med h&r fjädrarna, Troligtvis blir det att mecka ihop det under semestern.
Jag väntar även på en förstärkt växellåda med dom tidiga turbodreven ,diffbroms m.m som ska plockas i så fort den blir klar :). även en 6puckad fjädrad sinterkoppling kommer att monteras vid samma tillfälle.

Sen så kommer jag även att montera på en Mitsubishi td04 19t/6" under sommaren också men det kommer det uppdateringar om senare :)

allt för denna gång

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 19:05 
Administrator
Administrator

Det duger alldeles utmärkt! :D
Det här är verkligen ett projekt med stort "P", imponerad över din rostlagning! Kul att du lägger upp det här också.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 19:07 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Klubbdirektör skrev:
Det duger alldeles utmärkt! :D
Det här är verkligen ett projekt med stort "P", imponerad över din rostlagning! Kul att du lägger upp det här också.

Jo det får funka :).

Tråkigt bara att alla gamla bilder inte ligger uppe längre :/ , får ta och fixa det någon gång när jag får tid :)

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 20:14 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Får verkligen berömma dig för din bil och det arbete du lagt ner! Om några år har jag kanske också fått min sport i liknande skick men det lär ta tid 8O

Talladega är så snygga!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme