Dags för en ny projekttråd
Länge varit inne på att köpa en bil till. Har inte min 9000 CD här uppe i Stockholm då jag inte har något garage att ställa den i, så man får allt lite för mycket abstinens ibland när man inte kör bil på flera veckor.
Så här om dagen hittade jag en A50 från 1998 på Blocket med förhållandevis få mil, precis slagit över till 18 000mil och samma ägare sen 2001. Fungerande ACC och en hel del bytta delar som rostfritt halvsats-avgassystem och renoverad koppling samt bytt hastighetsmätardrev och synkringar i lådan.
Dessutom konverterad till fulltryck av Maptun så 225hk istället för 150hk (för två år sedan), det rör på sig helt okej
Inredningen var riktigt fin med endast ett litet slitage på förarstolen. Däremot lacken behöver en rejäl omgång polering! Bilderna döljer småskavanker rätt bra. Sen är vänster framskärm slut och höger på gång, så två nya skärmar behövs pronto!
Vad ska det då bli av den här bilen? Som sagt det är lite fix, men känns som en bra grundbil, hoppas jag
Tanken är att ha den som helg, utflyktsbil och vinterbil. En bil att hålla fin men som jag inte behöver vara lika rädd om som med 9000 CD:n
Det här skall göras, listan uppdateras efterhand:
[X] Ordna om i mittkonsolen, flytta upp stereon och kasta ut mugghållaren från 9-5:an, den är ändå trasig. Har mugghållare mellan sätena
[X] Rejäl rekond av in- och utsida
[X] Laga rost nere på bakluckan och ett märke vid insteget bak
[X] Byta vänster framskärm
[X] 18" fälgar
[X] Byta bakre övre motorfästet
[X] Byta olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bränslefilter, främre skivor och belägg
[X] Fixa flertalet små lackskador och rostskydda utsatta ställen, även under inför vintern
[X] Vita blinkers på skärmarna
[X] Byta till ett fräscht bromsljus uppe på bagageluckan
[X] Mittarmstöd i skinn
[X] Komplett 3" system med racekat.
[X] Slipa ner och lacka om torkarmarna fram
[X] Slipa ner och lacka om torkarmaren bak
[X] Ta bort torkarmarna till framlyktor
[X] Nya framlampor
[X] Träinredning (instrumentpanel, växelkrage, mittkonsollucka, dörrlister, höger ventilationsutblås, bakre askkopp, växelspaksknopp, runt dörrhandtagen, el-hissknappsats)
[X] H&R sänksats
[X] Komplett Pilotinredning
[X] Byta grill till en utan uttag för motorvärmare, samt montera turboemblem i grillen
[X] Nya nummerskyltar
[X] Nya främre blinkers
[X] Lacka broms-oken svarta
[X] Nya Gripenemblem på huv och bagagelucka
[X] Turbotrycksmätare
[X]Täcklock över nyckelhålen från Saab 9-5
[X] Ny multirem och remhjul
[X] Komplett Saab Audio System med Harman/Kardon bakre högtalare
[X] Byte av växellådsolja
[X] Byte bakre bärarmsbussningar
[X] Nya bättre begagnade dimljus
[X] Byta främre nedre motorfästet