Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 09 dec 2019, 20:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 20:46 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 feb 2008, 17:55
Inlägg: 286
Ort: Trosa
Den sista bilden på bilen med crossspoke fälgarna den var ju riktigt läcker :)!

_________________
Bilar jag äger.
Bruks bil Saab 9-3 Aero -01
Projekt bil Saab 9000 Talladega -89

http://www.garaget.org/saab_Johan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13 jun 2013, 19:44 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 14:55
Inlägg: 201
Ort: Arboga
Ser ut å ha mkt camber bak på sista banbilden, synvilla?

mvh// Andreas

_________________
Rebuilding Diplomat SAAB - Platinablue 9000T -88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 jun 2013, 11:42 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Nu har jag varit och fått "att göra listan" på besiktningen. Den behöver ju lite omtanke så jag misstänkte att det var lite grejer och när jag ändå ska ta tag i resten av bilen så är det ju bra att få koll på allt.

Besiktningen gick väl helt ok om man bortser från avgasvärdet som kräver lite fundering. HC var högt på förhöjd tomgång, sjönk ordentligt på tomgång till mycket bra nivå men på varv så ville den bara ner till ca 180. Övriga värden var ok när den väl blev varm. Tips mottages givetvis varmt, bilen har rullat 34000mil och katt samt lambdasond är orginal.

Här är lite bilder från besiktningen och en liten kul klisterlapp som inte var och varannan 9000 har :roll:

Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 jun 2013, 11:59 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
pershav skrev:
Besiktningen gick väl helt ok om man bortser från avgasvärdet som kräver lite fundering. HC var högt på förhöjd tomgång, sjönk ordentligt på tomgång till mycket bra nivå men på varv så ville den bara ner till ca 180. Övriga värden var ok när den väl blev varm. Tips mottages givetvis varmt, bilen har rullat 34000mil och katt samt lambdasond är orginal.


Har du bytt olja + filter?

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 jun 2013, 19:50 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
backhead skrev:
pershav skrev:
Besiktningen gick väl helt ok om man bortser från avgasvärdet som kräver lite fundering. HC var högt på förhöjd tomgång, sjönk ordentligt på tomgång till mycket bra nivå men på varv så ville den bara ner till ca 180. Övriga värden var ok när den väl blev varm. Tips mottages givetvis varmt, bilen har rullat 34000mil och katt samt lambdasond är orginal.


Har du bytt olja + filter?


Yes! Nybytt precis. Det tog ett bra tag innan övriga värden stabiliserade sig, de flög hej vilt upp o ner. Kan de va lamdasensor som inte lyckas reglera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 jul 2013, 17:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 158
Ort: Sthlm/Tungelsta
Jag hade samma problem med besiktningen! Det visade sig att bilbesiktaren inte värmt katten tillräckligt mycket och det höll på att kosta mig ca 15 000 spänn i ren okunskap och pressat schema. Dekra gjorde besiktningen av bilen, en nyöppnad station "suck". Aldrig mer! det är Svensk bilprovning som gäller där vet dom hur man trixar till det, se även till att avgasröret är helt tätt då menar jag riktigt tätt! Det är en stor orsak till att avgasvärdena är instabila! Jag gjorde även en rövare åkte till en verkstad med fyrgasmätare och kollade värdena! mycket riktigt så var värdet stabilt när katten vart riktigt varm, både på hög tomgång och tomgång.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 jul 2013, 22:41 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Lambdan håller ju bara ca 15-16000 mil så byt den o byt termostat o se till att du får en 89-graders.

Bytte du stift o luftfilter också? Gör det om inte.
Listan;
Lambdasond
Termostat
Stift NGK BCPR7ES-11 o ta ner till 1mm gnistgap
Luftfilter.

OOOOH va mycket bättre den kommer kännas sen.
Gå igenom alla vacuumslangar också.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 jul 2013, 20:55 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Idag har det blivit lite pyssel med min 9000 Sport, känns kul att komma igång så smått. Blev bytt stift NGK givetvis samt luftfilter, ska också jaga fatt i en ny lamdasond och ev även en ny katalysator. Bilen gick igenom förra året enligt Rolf med e85 i tanken så förhoppningsvis är det lamdan som reglerar för fett.

Blev även en rejäl uppfrächning av inredningen, den var MYCKET skitig och smörj hade den nog inte fått på ett bra tag, de skador som fanns på baksätet efter fällning blev bättre och förhoppningsvis blir det ytterligare en smula mer formbart i skinnet när balsamet fått sugas in ordentligt. Förarstolen kommer göras vid av Uffe i Höör, tror han kan få den riktigt fin.

Sedan har jag nu en passagerardörr höger fram på gång in i rostfritt skick, det är den sista av dörrarna som byts, de andra är redan bytta mot rostfria dito. Ett mittarmstöd har också hittats, dock i ljusgrått skinn så det får även omfärgas av Uffe.

Bild

Motorvärmare och nån lustig potentiometer samt en gammal biltelefonhållare
Bild

Knappt nersutten efter 34000 mil
Bild

Bild

Pannrummet innan litet tvätt, blev dock inte helt bra efter tvätt heller men viktigast att allt funkar, tb05-12b turbo från mitsu som kom 90 samt di av tidig modell. Allt krimskrams kring motorvärmaren kommer förmodligen tas bort då den är "ur funktion" och dessutom luktar det svag bensindoft som inte känns så betryggande.
Bild

Rumpan blev bättre utan alla klistermärken
Bild

Och ett par bilder ute och en på den rost som finns i ena bakskärmen som ska lagas upp och lackas om.
Bild
Bild

Det var allt för nu, lite till pyssel är där, ska byta styrväxeldamasker samt höger bromsrör också innan ombes. Håller tummarna :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 jul 2013, 23:09 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Kul med uppdatering! De gamla skinnstolarna var verkligen av bra kvalité.
Intressant det där med Uffe, ser fram emot att få höra mer om det!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 jul 2013, 09:38 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Klubbdirektör skrev:
Kul med uppdatering! De gamla skinnstolarna var verkligen av bra kvalité.
Intressant det där med Uffe, ser fram emot att få höra mer om det!


Jepp, riktigt bra byggkvalite på stolarna, tycker det är rätt otroligt att förarstolen fortfarande efter så många mil känns stabil. Ulf jobbar på Colorglo och är saabfantast, han kommer ta hand om bilen under min semester så efter det kan jag förhoppningsvis få se en riktigt fin inredning, ska bli skönt att få armstöd också, de gamla armstöden är riktigt stora och mysiga, inte alls som på min 9-3 SC :?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13 jul 2013, 09:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 sep 2007, 15:43
Inlägg: 587
En sådan turbo har jag petat i min vite och är stormnöjd :D
Satt dessa orginal i 9000?

_________________
Busbilen 9000 T16 2.0 -86 Bruksbilen 9000 Numera 2.3 T16 -92

http://www.garaget.org/?car=188772


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13 jul 2013, 11:41 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Det finns en kabeladapter från fästet nedanför bensinfilterhållaren till DI;n.
Skaffa en sån så du kan sätta i en ny sen när din blindtarmsförsedda kassett pajjar.
Förvånad över att det fortfarande rullar omkring bilar med gen.1-kassetter faktiskt.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14 jul 2013, 22:49 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Icecream skrev:
Det finns en kabeladapter från fästet nedanför bensinfilterhållaren till DI;n.
Skaffa en sån så du kan sätta i en ny sen när din blindtarmsförsedda kassett pajjar.
Förvånad över att det fortfarande rullar omkring bilar med gen.1-kassetter faktiskt.


Det är ingen generation 1 kassett vad jag kunnat se utan den har redan adapter och gen 3 kassett.

turboblondie skrev:
En sådan turbo har jag petat i min vite och är stormnöjd :D
Satt dessa orginal i 9000?


Japp, från årsmodell 90 var det standard. Även og900 s samt og900 t16 90- fick denna istället för garetts sega ketchupturbo ;-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 jul 2013, 16:59 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 sep 2007, 15:43
Inlägg: 587
Detta har jag missat helt 8O
Dom jag har sett sitter antingen gamla Garretten tb03 eller t25

_________________
Busbilen 9000 T16 2.0 -86 Bruksbilen 9000 Numera 2.3 T16 -92

http://www.garaget.org/?car=188772


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 jul 2013, 23:43 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
turboblondie skrev:
Detta har jag missat helt 8O
Dom jag har sett sitter antingen gamla Garretten tb03 eller t25


På 9000 satt dessa som sagt bara på 90 års modell av 9000 turbo. Så de är inte direkt vanliga, den som sitter på min är en orginalturbo, den viner lite men ger bra tryck fortfarande. Grym kvalité!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 26 aug 2013, 21:08 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Hur är läget här, något nytt kul om bilen?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 10:41 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Klubbdirektör skrev:
Hur är läget här, något nytt kul om bilen?


Klubbdirektör skrev:
Hur är läget här, något nytt kul om bilen?


Lite småpyssel har jag hunnit med men bröllop och en annan bil har tagit lite av min tid. Är lite mb fantast vid sidan om och har gjort vid min 450 slc med lite ny plåt och lack.

Det jag hunnit är att byta styrledsdamasker, bytt olja en gång till, mixtrat lite med den amatörkopplade elen och fixat avluftning till bränsletanken.

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 sep 2013, 20:43 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Grattis om det var du som gifte dig! :)

Var det hyfsat smidigt att fixa avluftningen till bränsletanken?
Har själv haft problem med det i en massa år men inte orkat fixa det, istället vinklar jag tankmunstycket varje gång :roll:

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 24 dec 2013, 15:12 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Får önska alla en riktigt God Jul! Här nere i Skåne är det regn och 8*C så stämningen har väl haft lite svårare att infinna sig :roll:

Lagom till Julafton har nu bakskärmarna blivit rostlagade och lackade, blev ett betydligt bättre helhetsintryck 8) även lite bromsrör och damasker bytta inför besiktningen. Får hålla tummarna att den går igenom denna gång!

Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 25 dec 2013, 09:58 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Härligt, ja så fort man blir av med rost förbättras helhetsintrycket avsevärt. Slipade ner och lackade om mina torkarmar härom dagen på A50:n, bara en sån sak gjorde en del, iaf. i mina ögon :)

Ja deträr nästan så man slänger på sommardäcken, kör du sommardäck på 16" Aerosarna?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010