Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 08:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 29 jul 2014, 19:25 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej,

Har ett litet problem, nämligen detta ljud som uppstår svagt från cirkus 10km/h, ökar successivt och har sin maximipunkt på fjärde växeln i runt 50. (Dock fortsätter ljudet tills jag växlar men inte på samma sätt)

Detta oljud verkar försvinna helt när jag växlar upp till femman eller frikopplar, för mig låter det som att bromsskivorna ligger och tar i någonstans.

Alternativt växellådan då ljudet bara uppstår vid vissa växlar och i vissa hastigheter, dock har jag inte mycket erfarenhet utav vare sig bilar eller dess ljud så jag är i det närmsta ignorant gällande saken.

Ljudet finns att höra på detta korta klipp jag la upp;
(Notera att när ljudet är som högst ligger i fjärden växeln, vid uppehållet växlar jag upp till femman och när det sedan återkommer har jag växlat ner till fyran igen.)

http://youtu.be/STEDRN9qmgY

Ljudets gång;

Växel;
1 = Hör ingenting, men det kanske bara är jag.
2 = Hörs svagt.
3 = Börjar höras, men inte så högt.
4 = Här låter det som värst, det är inte högre än att man kan dämpa det med lite musik med normalvolym på.
5 = Kraftigt reducerat ljud, knappt hörbart.

Friläge oavsett hastighet ger inget ljud. (Te.x om jag går från fjärde växeln då det låter som värst till friläge och låter bilen rulla så blir det tyst).
Frikoppling samma som med friläge.

När jag kör iväg till jobbet på mornarna vid 06:15 ungefär så hörs det inte mycket om något alls, när det blir lite varmare ute / i motor/växellåda så börjar det höras.

---

Det jag kunnat konstatera hittills är följande;
Det finns ett utstick på cirkus en millimeter runt yttre kanten på bägge bromskivorna fram, kanske kan vara orsaken men går det att fila ner dessa kanter eller bör skivorna bytas? (De ser bra ut i övrigt med jämnt slitage)

Har bytt olja i växellådan och hällt i en s.k MCR metallbehandlare.

Mvh.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme