Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 18:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 29 maj 2015, 14:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej,

Intressant att se resultatet vedermödorna - det ser lyckat ut:-)! Jag har funderingar på att klä om taket på min '88 och letar taktyget för att få lite koll på vad kalaset kan gå loss på. När jag förklarade mitt ärende för en lokal hantverkare inom området så fick jag till svar: Det går inte att klä om taket på SAAB 9000! Han undrade vad det var för årsmodell och fick ju veta detta . Nää, risken var att det formpressade innertaket var gjort av ett material som skiktar sig och ändå släpper det laminerade tyget av sin egen tyngd och än hur mycket jag limmar och limmar så skulle det släppa allt eftersom på olika ställen. Jag ifrågasatte ju och sa att jag måste ju verkligen kolla upp det där på SAAB-forum

Någon som vet vad innertaken är gjorda av och om det ligger någon sanning i hans påstående? Kan det vara skillnad mellan årsmodellerna på vad taket är gjort av?

Resultatet ser ju strålande ut på detta tak och jag antar att det inte har släppt något? Vad kostade kalaset i det här fallet?

=========================================
Not My first car but My first SAAB - 9000i 1988B

InläggPostat: fre 29 maj 2015, 16:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Nja det där var nog en myt du fått höra. Att det skulle vara omöjligt att klä om innertaket har jag aldrig hört. Materialet vet jag inte riktigt vad det är men det stämmer att det är formpressat av någon massa. Tycker det ser likadant ut som på og900 och på dem är det inte speciellt ovanligt med omklädda innertak med gott resultat. Än så länge sitter det på plats i alla fall.

Prata med Top N Trim i Helsingborg. De har både tyg och lim för uppgiften.
Ca 600 för tyget sen lite lim ovanpå det. För de pengarna är det värt att testa ;)

MVH

- 90 T16 -87

InläggPostat: fre 29 maj 2015, 17:15 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag blev faktiskt förvånad när jag fick svaret att det inte skulle gå. Jag hade Googlat runt och sett att folk gjort det hemma innan och hur de gjort det...var visserligen inte 9000 då i det fallet så då letade jag här och ser din bil med lyckat resultat. Det ger ju mersmak på att verkligen klä om. Det kan ju knappast bli sämre än vad det redan är....hänger ned på huvudet när det är kallt och/eller fuktigt. Spänstar till sig vid värme så det ser någorlunda OK ut. Det sitter inte fast mer än vid taklampan och andra skruvade detaljer.

Tack för upplysningarna! Ska kolla upp med TopnTrim.

=========================================
Not My first car but My first SAAB - 9000i 1988B

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 20:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag lämnade in bilen för byte av kupéfläkt förra hösten efter att den gamla gjort sitt på semesterresan. Grävde inte så djupt i det men vad jag förstod så är det en ganska tidskrävande operation så jag valde att leja bort jobbet. När jag fick tillbaks bilen hade de lyckats knäcka anslutningen till vevhusventilationen och skarvat med vattenslang till den nya. Jag fick med nya grejer så slapp jag köra in med bilen igen. Först nu har jag tagit mig för att byta den. Ibland går det inte undan, det var ju trotts allt tätt och fungerade. Fruktansvärt fult dock, lika fult som de smakliga röda silikonslangarna som någon tidigare ägare satt på.

Bild
Det här byttes bort mor original.

I silikonslangarnas tecken är det även någon som under bilens livstid tyckt att det var festligare med ett öppet filter. Viner och pyser så det står härliga till. Hörde ju till och med turbon när jag gav gas i motorvägsfart! Inte riktigt min stil.

Bild
Flyg iväg pågafilter!

Det var inte helt enkelt att få till det med stängt filter. Det sitter inte ett stelt inloppsrör till turbon som på senare 9000 utan jag har gummislangen som är kortare. Vilket betyder att jag inte har samma gummimuff efter LMM som sitter på CS. Det finns inte speciellt många 9000 CC att få tag på på skroten och än mindre av turbomodellerna. Gummibälgen som sitter efter LMM på 9000 2,0i och 2,3i passar dock efter en del trixande. Viktigast, det ser original ut och bilen blev tystare. Viner gör det såklart fortfarande men lagom nivå.

Bild
På plats men det behöver tvättas under huven.

Passade på att byte wastegateklocka och justerade in den nya. Har tidigare haft problem med att laddtrycket har skenat om man gått på snabbt med gas. Misstänkte wastegateklockan och så verkar också vara fallet. Nu är laddtrycket även något lägre på mellanvarvtal.

Bild
När man inte har pelarlyft...

Hittade det här klippet från när modellen testas i ett amerikanskt motormagasin 1991. Modellen hade allt utom automatlåda som standardutrustning, vilket valdes till på min bil. Känns lite sådär när de påstår att 740 Turbo skulle ha bättre vägegenskaper...
https://youtu.be/s9s4TSdLXHU

- 90 T16 -87

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 21:42 
Administrator
Administrator

Har också problem med skenande laddtryck pga av att wastegaten hänger sig, tror min wastegate-arm är vriden i en lite för snäv vinkel. Det gick alltså att komma åt underifrån och byta wastegate rätt lätt hemma utan lyft?

Vart köpte du ny wastegate? Hittade ingen till T25 på Speedparts, KL-Racing eller Maptun... :?

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 21:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jadå så länge man kommer under med överkroppen så kan man jobba ganska fritt med armarna. lite trångt att få ut själva stången ur fästet men det går utan att demontera fler saker. Dock måste man plocka den underifrån.

Jag har tyvärr inte heller hittat någon helt ny så jag har originalwastegaten. Underfelsökningen tidigare när den gick helt på GLT bytte jag till en annan klocka som inte längre var justerbar så jag fick shimsa fram rätt inställning vilket inte blev helt 100%. Med de andra bitarna på plats kunde jag testa originalklockan och nu verkar det stämma.

Du kan inte rikta armen på din wastegate?
Jag är osäker på hur det är på 2,0 Turbo med Bosch men jag har en GT2531 och wastegateklockan på den är utbytbar mot senare TB2531. I så fall är skroten bästa vän.

- 90 T16 -87

InläggPostat: mån 01 jun 2015, 10:51 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Citera:
Hittade det här klippet från när modellen testas i ett amerikanskt motormagasin 1991. Modellen hade allt utom automatlåda som standardutrustning, vilket valdes till på min bil. Känns lite sådär när de påstår att 740 Turbo skulle ha bättre vägegenskaper...
https://youtu.be/s9s4TSdLXHU

Så man kan fästa baksätes nackskydden där ??? :lol:
Man lär sig på gamla dar.... :oops: Dags att läsa bruxen kanske.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tis 02 jun 2015, 21:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag hittade en gammal bild från Teknikens Värld som påminde mig om förra sommarens semester.

Bild

Jag hade kört från Puttgarden och vi närmade oss Nederländerna, vi båda kände oss hungriga så vi svängde av autobahn för ett matstopp. Efter maten fick min vän ta över ratten och efter en stund slumrade jag till. När jag vaknar upp får jag frågan "Får jag testa att ge full gas och känna hur den går?". Det var inte mig emot, men när vi är en bra bit norr om 200-sträcket kommer nästa fråga: "Vi är fortfarande kvar i Tyskland va?"
Jag tittar ut och ser de snabbt förbisvischande bruna skyltarna "Nej vi har ju åkt över gränsen!" Skulle suttit fint med 120 km/h fortkörning med nederländernas system...

Tycker bilden är lite kul med tanke på att det är nästan en likadan bil. Det var bara en parentes...

Kanske någon av er kan hjälpa mig med mitt retliga problem som kom ett par dagar efter att jag tog ut bilen från vinterförvaringen. Jag har såklart centrallås på bilen men även ett CarGuard 950S larm som styr centrallåset.
Samtidigt som jag larmar bilen skickas det en signal till styrningen av centrallåset att det ska låsas och vise versa när jag larmar av.
Mitt bekymmer är att larmet endast låser bilen, det går inte att låsa upp den med fjärren längre. Larm/larm av fungerar klockrent. Låser jag upp med nyckel så följer samtliga lås med. Har jag förardörren öppen när jag larmar så låses alla lås för att sedan låsas upp igen, precis som det ska vara.
Öppnar jag dosan med reläer för låsning och upplåsning så ser jag att båda reläerna slår. Se nedan bild.
Det klickar även i styrenheten till larmet när jag trycker på fjärrkontrollen.
Jag har testat att kontaktera om skarven mellan styrenheten till larmet och centrallåset utan resultat. Även försökt mäta spänningen utan resultat. Bryter jag kopplingen för upplåsning av centrallåset så reagerar styrenheten genom att inte längre låsa så det finns någon signal i kabeln.
Frustrerad och behöver hjälp att ringa in felet!

Bild
Styrning till centrallås, givetvis inte samma som på CS....

Bild
Styrenhet till larmet

- 90 T16 -87

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 21:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Upplåsningen av mitt C-lås via fjärr får ni gärna fundera på. Det är det enda som inte fungerar på bilen så det retar mig ganska kraftigt.

Det är faktiskt en sak till som inte är helt 100% kör jag med farthållaren i över 110 km/h så gasar och släpper bilen på gasen i jämna intervallen. Hastigheten ligger i stort sett jämnt men jag ser på förbrukningen i realtid att den stiger och sjunker, stiger och sjunker och självklart detsamma även med laddtrycket. Jag lyckas inte få rätt på det heller och uppskattar att kunna åka med farthållaren på motorvägen.
När jag hade av stötfångaren fram för att räta ut en buckla som tidigare ägare lyckats med hittade jag en behållare med en vakuumslang till i höger skärm. Vakuumslangen var av så jag kopplade på den och trodde felet var löst, så var ej felet. Någon som haft samma symtom och löst felet eller har en teori?

Annars sedan sist har jag hunnit med att snygga till endröret på avgasröret. Jag har det stora gedigna "plåtstycket" på min bil som ska vara svart istället för brunt som tidigare. Grillen har även fått sig en översyn. Jag fattades Turbo-emblem och det svarta rutnätet var grått efter några år med sol. Målning var målet. Valde att maskera eftersom 25 år gammal plast gärna spricker.

Bild
Grillen innan översyn.

Bild
Talladegagrill? V4an i bakgrunden, gissa om jag blev sugen på att åka med den när jag stod på Kinnekull.

Bild
Turboemblemet målades och slipades.

Givetvis hittade jag en fräschare grill på Saabfestivalen så mitt arbete blev ogjort... den nya grillen har fräschare krom så valet blev lätt.

Efter ett års tid med bilen är det kul att jämföra med hur den ser ut nu och när jag köpte den.

Bild
Framifrån med avklippta hjul, paint är inte det bästa bildredigeringsverktyget...

Bild
Bakifrån även om små justeringar gjorts sedan dess.

Jag lyckades med att slå nytt personbästa på väg hem från festivalen. Med farthållaren på laglig hastighet lyckades jag köra de 33 milen på 0,77L/milen! Helt okej med automat.

Vill passa på att tacka för en trevlig festival i helgen!

- 90 T16 -87

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 21:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Den ser riktigt fin ut! Jag tror att jag såg den under festivalen, men jag är inte helt säker. Stor skillnad mot när du köpte den nu. :)

InläggPostat: tis 09 jun 2015, 06:30 
Administrator
Administrator

Stor skillnad ja, fortsätt så! :)

Jag är mest imponerad av hur fint du fick till nya innertaket :)

InläggPostat: tis 09 jun 2015, 10:33 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Vart fick du tag på turbo emblemet till grillen ?

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tis 09 jun 2015, 15:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Är ganska nöjd själv med innertaket och det ska bli kul att snart göra vid C-stolparna.

Turbo-emblemet kommer från en väns trubbnos.

Måste passa på att lyfta den otroligt välputsade röda 9000 CS som stod bredvid min bil under festivalen. En vanlig CS i ett skick som om den lämnade bandet igår. Kul att se! Till det skicket har jag en resa framför mig.

- 90 T16 -87

InläggPostat: tis 09 jun 2015, 21:27 
Administrator
Administrator

Molte skrev:
Måste passa på att lyfta den otroligt välputsade röda 9000 CS som stod bredvid min bil under festivalen. En vanlig CS i ett skick som om den lämnade bandet igår. Kul att se! Till det skicket har jag en resa framför mig.

Ja den var helt galet fräsch och vilken lyster i lacken! Tyvärr tog jag ingen bild på den

InläggPostat: mån 15 jun 2015, 21:50 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

En liten uppdate.

Eftersom tidigare ägare kört med bilen som om det vore en småbil har stötfångarna fått sina törnar. Fram hade den till och med hoppat ur där skärmen sticks in?! Som tur är finns det ingen skada på själva bilen utan stötfångaren har gjort vad den är konstruerad för, tagit upp stöten.

Fram har jag inte kommit längre än att jag hunnit trä stötfångaren rätt så nu ser den något min "bankrånarbil ut", nästa steg blir att slipa ner den svara listen och måla den svart igen så den får samma nyans som sidolisterna.

Bak har jag hunnit slipa ner skrubbmärkena och måla listen. Tyvärr blev jag inte så nöjd då det blev sugningar där jag fick slipa lite extra. Det blir således omläxa i framtiden med mer slipning.

Bild
Grundmålat

Bild
Grundmålat

Använder mig av en zinkprimer som grund eftersom den är tämligen tjock och "torr" vilket minskar risken för vätstörningar. Plast i sig går inte alltid ihop sig med färg så jag valde att använda den som ett skydd mellan plasten och topplacken. Vätstörningar slapp jag men som sagt sugningar som måste bättras.

Får passa på att lägga upp den enda bilden jag har på min bil från Saabfestivalen, inte ens i helbild.

Bild
Bredvid sin jämlike från 2004.

Nästan tuffaste vinkeln på min bil då de breda skärmkanterna kommer fram. Ser nästan ut som om fälgen skulle kunna sitta 5 cm längre ut.

Just nu går det lite långsammare i garaget då min 9000 får kriga med V4an om tiden som blir över.

Bild
Man kan ana att V4an ligger lite lägre än standard på vägen ;)

- 90 T16 -87

InläggPostat: tis 30 jun 2015, 21:09 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har egentligen inte gjort speciellt mycket med bilen sedan senaste inlägget men såg att jag inte hade lagt upp någon bild på när stötfångaren fått på den svarta färgen.

Det låg en 9000 Aero ute på blocket för ett par veckor sedan med 16 000 mil på mätaren. När jag kom ut från jobbet stod den snyggt parkerad bredvid min. Tyckte det var kul med två stycken knallröda sportmodeller på samma parkering. Vette tusan om inte 9000 är den vanligaste saaben på Scanias parkering i Oskarshamn.

Bild
Röda bilar är snabbast.

Åkte på en kvällsrunda i det fina vädret och kom förbi en nedlagd fabrik som jag blev nyfiken på. Vad hittade jag där inne om inte en övergiven 9000 2,3i från -92. 12000 mil, få ägare, ACC och till synes rostfri! Stått 7 år ser det ut som dock. Värd att göra något vid eller bra reservdelsbil för den som behöver delar?

Bild
Oförskämt fräscht fynd.

Jag som har en bucklig bakdörr och stötfångare som jag helst skulle byta ut för att få bilen riktigt fräsch.

Bild
Passade även på att ta en bild på min i den häftiga miljön.

Sen fick det bli ett par bilder till, på någon av dem syns min bakre stötfångare.

Bild

Bild

Bild
Den här stötfångaren behöver också bli svart igen.

Bild
Våneviks stenhuggarmuseum.

- 90 T16 -87

InläggPostat: tis 30 jun 2015, 21:39 
Administrator
Administrator

Häftig miljö!
Blir fint med kofångarna, när du ändå är igång med de delarna passa på att köpa helt ny frontspoiler;
https://webshop.saabparts.com/9000-1985 ... spoiler214

InläggPostat: fre 03 jul 2015, 19:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag har sett att den undre biten finns att köpa ny. Inte så farligt dyr heller fakiskt.

Förresten misstänker jag att det är motorn till låset i förardörren som går trögt och därmed låses inte bilen. Tämligen säker att signalen till låsning endast går till förardörren och sedan är det styrningen på centrallåset som går vidare ut till övriga dörrar.

Är det någon som har en beskrivning på hur jag river dörrpanelen för att komma åt motorn?

- 90 T16 -87

InläggPostat: fre 03 jul 2015, 19:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Plocka ner dörrsidorna är lätt gjort!

Alla skruvar är markerade på bilden nedan, bara att ta bort täcklocken som sitter för de skruvarna som sitter vid handtaget och förvaringsfacket. När det gäller skruven vid elspegel-panelen får du dra av "knappen" som du väljer vilken spegel du ska styra med, för att sedan bända bort panelen med en liten mejsel för att komma åt skruven. Tänk på att vara försiktig med glaset till belysningen bara, ömtåliga som tusan. Sen är det bara att dra lite för att lossa clipsen och lyfta av den. :)

Bild

InläggPostat: fre 03 jul 2015, 20:10 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

A.Chr skrev:
När det gäller skruven vid elspegel-panelen får du dra av "knappen" som du väljer vilken spegel du ska styra med, för att sedan bända bort panelen med en liten mejsel för att komma åt skruven.

Notera att spärren för panelen sitter under upp/ner-knappen, om man försöker bända någon annanstans skadar man panelen.

Man måste faktiskt inte ta bort knappen, eller bända särskilt mycket, det räcker med att sätta knappen i ett ändläge, och ta en instumentmejsel och pilla bort/förbi skumplasten som täcker halva hålet, spärren som ska släppas sitter alltså på mitten av panelen, syns bra här: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... -23243017/

Har sett alldeles för många som demonterats fel med stora skador som följd. Övriga dörrars paneler sitter bara med hakar som man kan ta lite hur som helst, men just förardörrens panel måste man veta hur man lossar strömställarpanelen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme