Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 24 sep 2017, 11:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 21:46 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Halloj!

Har en murken Saab CC -91 som jag håller på att göra mindre murken genom att byta ut det mesta av det rostuppätna karosseriet. Den blir väl mattsvart eller något i alutändan med tanke på skicket i stort och det faktum att dwn nu är tvåfärgad. ... Lång historia kort fick jag tag på dörrar och skärmar från en CD från, enligt säljaren, samma år. Detta är monterat och klart nu även om justeringar behövs. Att få dörrarna helt hundra var svårare än jag trodde.

... Nå! Efter bytet fungerar dock inte centrallåset. Jag hör hur det klickar till någonstans just som centrallåset låter, vilket i mina öron tyder på att låsmotorn ger respons (vart den nu sitter?) men endast förardörren låses. Vad kan jag göra åt detta?

CD:ns dörrar har elhissar och jag har funnit det att jag under myntfacket har vad sannolikt är just den kontakten. Vad jag förstår är all el dragen oavsett modell så det är bara att leta på och plugga in allteftersom man uppgraderar delarna. Är det bara att jag skaffar en strömställare från dylik årsmodell, kopplar in och monterar dit så kan jag köra elhissarna?

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

InläggPostat: mån 28 aug 2017, 21:50 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

eraxansol skrev:
Halloj!

Har en murken Saab CC -91 som jag håller på att göra mindre murken genom att byta ut det mesta av det rostuppätna karosseriet. Den blir väl mattsvart eller något i alutändan med tanke på skicket i stort och det faktum att dwn nu är tvåfärgad. ... Lång historia kort fick jag tag på dörrar och skärmar från en CD från, enligt säljaren, samma år. Detta är monterat och klart nu även om justeringar behövs. Att få dörrarna helt hundra var svårare än jag trodde.

... Nå! Efter bytet fungerar dock inte centrallåset. Jag hör hur det klickar till någonstans just som centrallåset låter, vilket i mina öron tyder på att låsmotorn ger respons (vart den nu sitter?) men endast förardörren låses. Vad kan jag göra åt detta?

CD:ns dörrar har elhissar och jag har funnit det att jag under myntfacket har vad sannolikt är just den kontakten. Vad jag förstår är all el dragen oavsett modell så det är bara att leta på och plugga in allteftersom man uppgraderar delarna. Är det bara att jag skaffar en strömställare från dylik årsmodell, kopplar in och monterar dit så kan jag köra elhissarna?

Tack på förhand!

Jag bör förresten poängtera att dörröppningsindikatorn och de bitarna fungerar korrekt.

InläggPostat: tis 29 aug 2017, 06:59 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Du får nog kontrollera att det sitter motorer I dörrarna.
Och kontrollera att dom fungerar ordentligt med 12 volt direkt på dom.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: ons 30 aug 2017, 10:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:
Du får nog kontrollera att det sitter motorer I dörrarna.
Och kontrollera att dom fungerar ordentligt med 12 volt direkt på dom.
Okej. Svinigt att behöva riva isär dörrarna igen.

... Men, jag hör ändå hur något reagerar när jag låser ... Kan det ändå vara så att det är motorerna då?

InläggPostat: tor 31 aug 2017, 22:52 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ingen som har nåt om elhissarna? =)

InläggPostat: fre 15 sep 2017, 03:29 
Två stjärnor
Två stjärnor

Ramlade på denna: https://www.esaabparts.com/saab/parts/8547390

Det är alltså ett kabelstamskit för efterinstallation av elhissar i bakdörrarna. Jag kan inte hitta några andra relaterade delar, vilket tyder på att det mesta utom elen i bakdörrarna var dragna som standard. Jag eftermonterade en gång i tiden elvärmda speglar med ett original tillbehörskit i min forna 9000i -90, och då var elen framdragen till framdörren men inte i dörren - man stiftrade bara in nya ledningar för detta i fränre dörrkontakten på dörrsidan för dessa. Jag vill minnas att det fanns ett eftermonteringskitt för elhissar också, med stor sannolikhet fungerade det också på samma sätt med eldragningen i framdörrarna där.

Alla centrallåsmotoer ligger parallellt på samma säkring, så under förutsättning att du inte har ett kabel- eller kontaktfel (inte så vanligt) så bör det vara antingen centrallåsburken som håller på att ge upp (dåliga lödningar, dåliga reläer) så bör det vara motorn. Och låsmotorerna är relativt vanliga felkällor, har bytt en eller två i de flesta av våra bilar.

Notera att upp till -92 så har förardörren bara låsmotor om du har larm (den har då 5 ledare och två kontaktdon), i annat fall sitter i stället en strömbrytarenhet med tre ledare och ett kontaktdon ut. Så, det borde bara låta i förardörren om både din och donatorbilen har fjärrstyrt eftermonterat larm, men då borde du också haft problem med kablarna till framdörren eftersom de flesta installationsanvisningarna för eftermonterade larm fuskar i det kontaktdonet och bara drar kabel rakt genom kontaktdonsstifthålen (snabbare installion, antar jag) med resultat att det hänger två kablar (för motorn) mellan dörrkontaktdonen på förardörren efter man delat dem.

Övriga dörrars låsmotorer och motorinkoppling är samma för alla årsmodeller av 9000, dock finns en extra strömbrytare i passagerardörren från -93 för ny funktionalitet som infördes när man byte centrallåskontroller - den låskontroller du har fanns 88-92 både på 900 och 9000 (låsmotorerna är samma men inte kontrollern för 85-87).

InläggPostat: lör 23 sep 2017, 23:34 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tackar för bra svar! Ska forska vidare utefter detta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme