Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 20 jul 2019, 08:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 9000 A50 2.3T -98
InläggPostat: lör 30 apr 2016, 11:50 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Får väl starta en projekttråd för nya bilen också...

Bilen i fråga är en 9000 A50 -98, som kom ut på de svenska vägarna 1 oktober 1997. Scarabegrön, beige inredning med träpanel och snart 24000 mil på mätaren.
Eftersom det är en -98 sitter det en B234R under huven, mycket trevligt!

Det hela började helgen för två veckor sedan, då jag sent på kvällen fick ett mejl från pappa, som hade hittat bilen på Blocket. Han var lite sugen, då den påminner om en 9000 de hade från 2002 tills dess att den skrotades efter en krasch 2009. Så här såg den ut:

Bild

Blev i alla fall inget av, så då tog jag chansen och hörde av mig till säljaren själv, och det ledde till ett köp.

Hämtade bilen i onsdags, då såg den ut så här:

Bild

Kom hem och lastade av vinterdäcken vid 22.30, och åkte direkt iväg och tvättade av bilen. :D Bytte blinkers morgonen därpå, så här såg den ut innan avfärd till jobbet:

Bild

Och så två bilder från kvällen samma dag:

Bild

Bild

Igår bytte jag huvemblemet, matchade mina orangea blinkers med skärmblinkers i samma färg, samt städade ur inredningen lite snabbt.

Blev fint! Som synes är huven väl skonad från stenskott.

Bild

Bild

Inredningen, som också känns ganska välbevarad med tanke på miltalet:

Bild

Bild

Bild

Så får vi se vart detta leder... :)

Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 A50 2.3T -98
InläggPostat: lör 30 apr 2016, 21:02 
Administrator
Administrator

Fräsch!
Kul med originalmattorna kvar, med en rejäl tvätt kan nog de också bli fina igen.

InläggPostat: lör 30 apr 2016, 22:48 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Fräsch!
Kul med originalmattorna kvar, med en rejäl tvätt kan nog de också bli fina igen.

:)

Jo, de behöver en ordentlig genomgång. Ska försöka gå över bilen ordentligt nästa helg. Blir väl att polera upp den lite, städa ur den ordentligt, putsa upp lite under huven etc. och ta mattorna i samma veva.

Det ska ha suttit MapTun Steg 3 monterat i bilen tidigare, men vet inte om allt sitter kvar. Har bara snabbt dykt ner och konstaterat att det sitter två ljuddämpare, så det kan sitta 3" hela vägen fortfarande, trots att den inte brölar särskilt mycket. Röret ser i alla fall misstänkt grovt ut vid bakre dämparen. Lär väl kolla mer noga på diametern nästa helg, och se hur det ser ut.

Den går i vilket fall inte som om den har steg 3 nu. Laddtrycket peakar på 1,0 bar lite snabbt, men sjunker till 0,7 ganska direkt, håller tummarna att det är MV som spökar och att den går ordentligt efter byte. :)

InläggPostat: tis 10 maj 2016, 23:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Så där. Efter helgen kan jag konstatera att den inte har steg 3, men däremot kanske ett steg 1? Med en annan magnetventil har jag 1,2 bars stabilt laddtryck, och vid en repa från 50 km/h mot 9-3 Aeron (290hk/460Nm) så tappade jag en liten bit i starten på grund av en liten tjuvstart från 9-3:an, men hakade snabbt på och knappade in.

Städade ur inredningen lite mer noggrant, mattorna blev bra mycket bättre än tidigare, om än inte perfekta. Bakhjulen kom ut 10mm mot skärmkanten, och jag fick även bytt en usel avgasupphängning mot en lite mindre dålig sådan. Satt med en alldeles för stor avgasklämma och slangklämmor, gnisslade gött. :lol: :roll:

Efter en sväng med polermaskinen ser man att lacken ändå är helt okej, ska dock sägas att jag inte är helt nöjd, då det blev lite oförklarliga polerrosor i lacken.

Bild

Aeron fick också en liten behandling, och fick följa med ut på en tur:

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen såg det ut så här i söndags. Vad nu då?!

Bild

Ingen fara, bara 8 hjul lastade där bak. :D

Bild

Bild

Rent volymmässigt går det ju lätt in några hjul till, men tyckte nog att den var låg nog ändå... :wink:

InläggPostat: ons 11 maj 2016, 21:05 
Administrator
Administrator

Första bilden är riktigt schysst! 8O

InläggPostat: tor 12 maj 2016, 20:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Första bilden är riktigt schysst! 8O

Hehe, jo. Och ändå är jag inte nöjd med putsen... :? :wink:

InläggPostat: fre 10 jun 2016, 20:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

A.Chr skrev:
Så får vi se vart detta leder... :)

Inte gick det bra i alla fall...

Skulle ju ha bilen som brukis, men det gick ju inte jättebra...
Har lite trimprylar på väg hem, så nu ska det hittas ett garage där jag kan stå i vinter och bygga ihop nåt trevligt. Mer info i veckan som kommer, hoppas jag. :)

InläggPostat: fre 17 jun 2016, 19:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har en viss känsla av att somliga här inte är helt övertygade om att detta är en bra idé. Men, men, det är i alla fall bättre än att sälja till någon tok som låter bilen stå och ruttna. :)

Fick ju en liten leverans idag:

Bild

Grenrör, downpipe, lite tryckrör, dumpventil och wastegate, samt 2st TD04-15T (Och ett extra kompressorhus) etc.
Komplett med box.

Brukis, var det! :D :roll:

InläggPostat: fre 17 jun 2016, 20:50 
Administrator
Administrator

Haha tjena, det där kittet är verkligen speciellt - definitivt bättre än om bilen sålts till någon som bara skulle haft den som brukis ja.. För jag tar för givet att då fortsätter vårda bilen och inte lägger all energi på trimmet :mrgreen:

InläggPostat: fre 17 jun 2016, 21:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Haha tjena, det där kittet är verkligen speciellt - definitivt bättre än om bilen sålts till någon som bara skulle haft den som brukis ja.. För jag tar för givet att då fortsätter vårda bilen och inte lägger all energi på trimmet :mrgreen:

Inte helt original, men helt okej ändå! ;)
Jodå, den ska vårdas! Kommer dock köra på sleeper-stuk, all onödig vikt som inte syns ryker. Baksätet får stanna, annars avslöjar ju det en. Dessutom måste jag ju kunna samåka till jobbet. ;) :D

InläggPostat: fre 29 dec 2017, 16:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Här har inte uppdaterats på länge!

Dock har det hänt en hel del!
Bilen har varit med på ett antal banträffar med STCS, bantat, fått nya Bilstein B6-dämpare & MapTun-fjädrar, rasat sin första växellåda (Bytt till FM54 003, 40-låda från 2.0t), piskat diverse dyra tyskar etc på E6, med mera!

Jag har varit bortrest på utbildning stora delar av året och samlat på mig delar under tiden. Nu återstår inte mycket, så ska trimprylarna ner under huven sen! Hoppas på premiär i april. :)

Skriver samma sak här som i min andra tråd:

En stor anledning till att det inte uppdaterats är att jag blivit lat - Uppdaterar snabbt genom telefonen men här på forumet kan jag inte göra det på grund av bildstorleken... Uppdaterar oftare på STCS, så den som vill läsa ikapp & vidare om mina bilar kan kika där:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... t-BioPower

InläggPostat: mån 01 jan 2018, 22:34 
Administrator
Administrator

A.Chr skrev:
Här har inte uppdaterats på länge!

Dock har det hänt en hel del!
Bilen har varit med på ett antal banträffar med STCS, bantat, fått nya Bilstein B6-dämpare & MapTun-fjädrar, rasat sin första växellåda (Bytt till FM54 003, 40-låda från 2.0t), piskat diverse dyra tyskar etc på E6, med mera!

Jag har varit bortrest på utbildning stora delar av året och samlat på mig delar under tiden. Nu återstår inte mycket, så ska trimprylarna ner under huven sen! Hoppas på premiär i april. :)

Skriver samma sak här som i min andra tråd:

En stor anledning till att det inte uppdaterats är att jag blivit lat - Uppdaterar snabbt genom telefonen men här på forumet kan jag inte göra det på grund av bildstorleken... Uppdaterar oftare på STCS, så den som vill läsa ikapp & vidare om mina bilar kan kika där:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... t-BioPower

Låter som du fick ut mycket av bilen 2017, kul!

Jag är tyvärr ingen expert på det här med forumen, vet inte varför bildstorlekarna inte kan justeras när man laddar upp här. Menar du att man kan redigera bildstorleken direkt i forumets uppladdningsfuniktion på STCS?

Använder du Taptalk? Det här forumet är anpassat till Taptalk, så jag testade att ladda upp en bild i den här tråden via telefonen genom Taptalk appen och då gick det att välja storlek.

InläggPostat: tis 02 jan 2018, 06:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:

Låter som du fick ut mycket av bilen 2017, kul!

Jag är tyvärr ingen expert på det här med forumen, vet inte varför bildstorlekarna inte kan justeras när man laddar upp här. Menar du att man kan redigera bildstorleken direkt i forumets uppladdningsfuniktion på STCS?

Använder du Taptalk? Det här forumet är anpassat till Taptalk, så jag testade att ladda upp en bild i den här tråden via telefonen genom Taptalk appen och då gick det att välja storlek.

Har haft mycket roligt med den! :) Den har rullat 3200 mil sedan jag köpte den - Trots att den i princip stått helt stilla de 7 månader jag varit borta i år och ett tag under förra hösten innan jag tog tag i att byta låda. Väldigt mycket är ren nöjeskörning, men även lite pendelmil. Men det är ju till och med kul att kryssa på E6 när det dyker upp till exempel en kille i en Merca CL500 som tror han är kung på vägen men sorgset får se sin stackars premiumvagn med V8 få stryk av en gammal Saab. :D

För övrigt så fick jag i våras en ordentlig spricka i rutan, körde genom Göteborg när världens koloss till sten kommer över från en mötande lastbil och fixade ett stenskott stort som en femma, med en spricka på var sida, såg ut som ABS-lampan. ( * ) :lol:

Sprack upp rätt ordentligt, men jag drog ut på bytet. Sen blev jag stoppad av polisen efter att jag slant lite på gasen, de sa att de skulle ge mig böter för allt de kunde hitta om de såg mig igen utan att jag bytt ruta. Sen åkte jag till Halmstad på utbildning och tog bilen med mig, och drog ut på det lite till... :roll:

Kom tillbaka veckan innan jul, och ringde för att boka rutbyte. Så kom nojjan att rutramen skulle vara bortrostad, och jag började till och med kolla på nya karosser att bygga på istället. Men! I fredags lämnade jag den och de skar ut rutan, och den var som ny därunder! Ska hämta den senare idag då de fattades lite lister som skulle komma idag. Så helt ny ruta har jag också!

Och inte minst - Polisen tyckte bilen gick bra. Det hade han minsann sett! :roll: :lol:

Tidigare när jag uppdaterat via datorn så har jag fått öppna paint & minska storleken till maximalt 900 (?) pixlar i vardera riktning på alla bilder jag velat få med här. Sen laddat upp bilderna på forumbilder.com och länka här. Så har jag bara kopierat hela inlägget & lagt upp på STCS med...

Är alltså bara själva förminskningen av bilden jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att få till det i mobilen... :(

Sen är det ju så att Windows bestämt sig för att bråka som inget annat på min dator, till den grad att det är helt oanvändbart. Istället körs Linux, men har inte tillräckligt intresse att lägga tid på att hitta ett program som fixar att förminska bilder lika smidigt som Paint. Hade det gått hade jag nog övervägt att uppdatera via datorn ändå...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme