Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 17:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 580 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12 maj 2019, 19:47 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Den är rätt för vänstersidan, den artikel som användes -90 har nu hänvisning till den i länken.

Den högra finns ett nytt ex på ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-SAAB-900 ... 2481853029

Sen behöver du torkararmar, blad och spolarslangar.

InläggPostat: mån 13 maj 2019, 20:58 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Den är rätt för vänstersidan, den artikel som användes -90 har nu hänvisning till den i länken.

Den högra finns ett nytt ex på ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-SAAB-900 ... 2481853029

Sen behöver du torkararmar, blad och spolarslangar.

Bra att veta, trodde inte att dessa artiklar passade på min -90, just för att de stod 91-93. Kanske blir ett projekt framöver att bygga tillbaka detta.

InläggPostat: mån 13 maj 2019, 21:03 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

-90 har nu hänvisning till den länkade torkaren i EPC, var vad jag menade.

InläggPostat: ons 15 maj 2019, 18:46 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
-90 har nu hänvisning till den länkade torkaren i EPC, var vad jag menade.

Förstår det :)

InläggPostat: mån 20 maj 2019, 20:24 
Administrator
Administrator

Plats för lite nya smådelar kring kylaren. Ny termokontakt med tillhörande packning och värmesköld. Konstigt fast att man köper allting original så passar inte värmeskyddets klämma rakt på det svarta på termokontakten. Utan det svarta är smalare i diameter än på tidigare kontakt. Så jag fick klämma till klämman lite extra och lägga en gummibit mellan för att få värmeskyddets fäste att klämma åt ordentligt.

Bild

Bild

Tillverkade även en liten pinne ifall jag skulle få för mig att visa upp lite av motorrummet på Saabfestivalen.

Bild

Bild

Innan dess måste jag dock få bytt den här slangen, upptäckte att det var sprickor i den. :(

Bild

Vad jag sett i EPC:n så verkar den finnas med två artikelnummer (7561756, 7519697) varav det senare fortsatt verkar vara tillgängligt att köpa nytt.
https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=214658456

Bild

Samt att det verkar vara samma slang på alla årsmodeller av turbobilar, iaf enligt vissa angivelser på http://www.esaabparts.com kan det stämma? https://www.esaabparts.com/saab/parts/7519697

InläggPostat: tor 30 maj 2019, 20:36 
Administrator
Administrator

Ny slang fixad :D

Bild

Sen lite bonusbilder, nu skall den vara klar för festivalen näst vecka.

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: fre 31 maj 2019, 06:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Vilken puts du har under huven! Är det ny kåpa till fläkten? Var får man tag på varningstexten för fläkten? Snyggt!

- 90 T16 -87

InläggPostat: fre 31 maj 2019, 16:29 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Molte skrev:
Vilken puts du har under huven! Är det ny kåpa till fläkten? Var får man tag på varningstexten för fläkten? Snyggt!

Det framgår en bit upp att han gjort dem själv.

Kanske dags för serieproduktion av dem Klubbdirektörn?

Jag har också tänkt att byta/renovera motorhuvsbalken (på minst en av bilarna), så jag kommer att ha samma problem.

InläggPostat: fre 31 maj 2019, 21:29 
Administrator
Administrator

Molte skrev:

Tack, det har varit vinterns projekt. Kåpan är den gamla som jag slipat ner och lackat om. Dekalen gjorde jag själv enligt ovan inlägg. Hade inte exakt rätt typsnitt men tog det som var mest likt. Sen laddade jag upp filen på dekaltrim.nu för tillverkning av dekalen, kostade 285kr. De som är intresserade kan maila mig så får de filen jag gjort.

InläggPostat: lör 01 jun 2019, 18:42 
Administrator
Administrator

Tog bilen en sväng efter att allt var monterat. Allt som är bytt och nytt funkar bra. Men wastegaten verkar fortsatt kärva en del, känns nästan som att det är en kork i avgassystemet, som efter en stund släpper. När korken "är där", laddar bilen bara grundladd, sen kommer de upp ca. 0,8bar - vilket inte heller är tillräckligt...

Bild

Tvättade bilen också för första gången den här säsongen

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: mån 10 jun 2019, 19:21 
Administrator
Administrator

Årets Saabfestival var riktigt trevlig, trots bitvis dåligt väder, speciellt på söndagen. Extra kul att antalet 9000 och då även äldre 9000 bilar var betydligt fler i år än tidigare år. Äntligen verkar det som att 9000 modellen har blivit entusiastbil :D Även extra kul att träffa fler av er här från forumet som Pershav, Långmilare och Molte. And nice meeting all of you from abroad, Holland, Israel Germany etc. P.s Verkligen fin din bil blivit Molte!

Här kommer några bilder på min från lördagen

Bild

Bild

Och några bilder från Saabvänner från Holland och Luxemburg, @sanodormire och @lennardbijker på Instagram.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Även några bilder från efterföljande lilla kvällsträff vid Överby.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några mästerliga bilder av James Helling

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gjorde två fynd bland allt regnande på söndagens marknad. En extra ABS-pump, som bra att ha pryl med NOS tillhörande expansionskärl :) Några tips på hur man bör förvara en sån här pump, förutom torrt och svalt. Bör man ha olja i den?

Bild

Och en kalender med korrekt årtal :P

Bild

InläggPostat: lör 20 jul 2019, 20:08 
Administrator
Administrator

Har inte uppdaterat på ett tag, men det har faktiskt hänt saker.
Först en lite tråkig sak då jag lyckades få repor på bakskärmen och taket under en oväder. Så det blev ett försäkringsärende med ny lack på taket och bakskärmen. La även till bakdörren då den fortfarande har originallack och därmed några småskador.

Bild

Bild

Dock blev inte lacken på bakdörren helt hundra, så den skall lackas om. Ser även nu i samband med detta att främre passagerardörren som nu mera är den enda delen på bilen som fortfarande har originallack efter detta senaste lackjobb, är ljusare än övriga bilen, så den behöver också få sig en runda med färgsprutan, får bli efter semestrarna.

Har även monterat min NOS servooljebehållare som jag hittat vid ett tidigare tillfälle.

Bild

Här kommer lite bilder från en tur jag tog i en mysig gammal stadskärna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och så dagens fynd, NOS glaslucka! :D Nu har jag vinterprojektet säkrat, byte från plåt- till glaslucka. Någon som demonterat och monteras en taklucka på en 9000? Har förstått att det kan vara lite svårt att få allt linjera/tätt.

Bild

InläggPostat: sön 04 aug 2019, 21:59 
Administrator
Administrator

Det började bra med blankt papper på besiktningen och mycket beröm för bilen...
Bild

Bild

Bild

Firade med att ta med familjen på en lokal bilträff, mest jänkare - och jag var enda Saaben, men trevligt ändå :)

Bild

Bild

Sedan en tid har jag haft ett misstänkt läckage på värmepaketet då jag fått en fett dimma på rutorna. Så nu i veckan upptäckte jag att det var glykol under mattorna fram och även under bilen. Så efter lite tvekan om att fixa det själv eller ej så började jag riva för att komma åt värmepaketet. Men inser att jag inte vill pilla med det sista trånga bitarna. Så det blir att lämna in den för byte.

Bild

Samtidigt med detta rivande får jag chansen att fräscha upp lite andra detaljer, den tunna främre torpedvägen skall in på blästring och lack i vinter. Dess ljudisoleringen skall också fräschas upp.

Bild

Bild

I samband med detta upptäckte jag det som är överraskningen i detta inlägget, nämligen en ganska rejält rostig nedre del av vindruteramen :cry: :cry: Rutan är bytt någon gång tidigare, kanske slarvade de då vilket detta nu är resultatet av - över 15 år senare.

Bild

Bild

Så vinterns projekt blir helt enkelt att få fram en frisk nedre rutram så att byte kan ske till våren. Någon som sitter på en samt kan uppskatta vad ett sådant här jobb går på ungefär om man lämnar bort det, vilket jag helt klart kommer göra - inget för mig detta att fixa. Ska besöka lackeraren i veckan och visa upp det.

InläggPostat: mån 05 aug 2019, 04:20 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Har gjort en sådan lagning på en bil. Problemet är att det är dubbla plåtar där, vindruteramen i sig är bara ett av problemen. Kostade runt 20k, vilket inte var ett överpris.

InläggPostat: mån 05 aug 2019, 07:46 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Har gjort en sådan lagning på en bil. Problemet är att det är dubbla plåtar där, vindruteramen i sig är bara ett av problemen. Kostade runt 20k, vilket inte var ett överpris.

Det lät mycket.. vet att det är dubbla plåtar. Men kan man inte ”bara” kapa bort allt på ett ställe och svetsa dit en ersättningsplåt komplett?

InläggPostat: tis 06 aug 2019, 18:52 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Jag vet inte alla detaljerna, men den som gjorde lagningen var en plåtverkstad med rekommendationer och gedigen Saab 9000-erfarenhet (och hade rykte om sig att vara prisvärda), de hade länge kontrakt med Stockholmspolisen på att laga deras bilar - men däremot så påpekade min mek att han ansåg att detta var lagningsarbetet från helvetet, ungefär.

Till saken hör också att montering/demontering av vindruta samt viss preparering gjorde vi själva. Vi begärde att det gjordes robust, så det ingick att få till rostskyddet också. Din ser faktiskt dessutom lite värre ut än vår. Det kommer säkert att hittas mer under det du ser när man river i det - om du hittar en frisk donator på skroten, vilket i sig kan vara svårt att hitta, kan det nog förenkla. I vårt fall så hade själva rutramen inte så stora problem, det var området precis under som det var värst, och det lagades med relativt små, nya tillknackade plåtbitar.

Jag tror att du har svårt att få det ordentligt gjort billigare än så om du lämnar bort det, och du bör välja verkstad noga för arbetet.

InläggPostat: ons 07 aug 2019, 12:40 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det var ingen rolig upptäckt..
Borde vara samma plåt på "nyare" 9000 om man ska leta donator.
Sen får du gå svetskurs och glasmästarkurs så fixar du det.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 11 aug 2019, 19:45 
Administrator
Administrator

Precis, det skall vara samma rutram för alla årsmodeller, har lite trådar ut som förhoppningsvis kan ge något under hösten/vintern.
För rutramen finns inte att köpa ny, däremot så ser jag att den inre plåten som möter upp mot rutan, verkar finnas, visst är det den här: https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... n=28781097 - Nummer 1 i diagrammet. För denna plåt har också lite rost på sig vad man kan se om man tittar in under..

Har visat bilen för plåtverkstaden/lackeraren nu och det skall vara görbart från deras sida, så till våren får det bli besök där.
Någon som vet om rutan går att spara eller går den sönder ner den tas ut?

InläggPostat: sön 11 aug 2019, 20:41 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

För att byta plåt 1 så behöver du demontera allt framför framstolarna, ungefär... Däremot kan man kanske klippa delar från den, men tänk på att det sitter ventilationsrör skruvade mot den på baksidan. Jag säga att det sannolikt är mycket enklare att laga den på plats (om den inte är totalt omöjlig att rädda). Om det inte är hål fungerar rostätare med fosforsyra (se upp för annan kemi - du vill sluta med fosfaterad plåt) samt lång behandlingstid utmärkt - detta är ett utmärkt att låta detta ske när bilen är i vintervila, eftersom tiden för att den ska komma ner i alla porer rör sig om veckor till månader, man för se till att hålla den fuktig med papper eller plastfilm (en stund skriver biltema...): https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017148

Om man låter rostätare (biltema har förvirrat begreppen) äta upp all rost så är man tillbaka till ren plåt, och har inget problem att få perfekt rostskydd - men detta måste man göra själv, ingen verkstad har tid att vänta ut rostätaren.

----

Rätt gjort ska det inte vara något problem att ta ut rutan.

Man använder en skärtråd som drar runt rutan, det finns/fanns en från Saab, men en lagom tjock fiskelina brukar nämnas. Man börjar med att peta igenom den o limmet i överkant och drar/sågar sig runt, men jag har inte detaljerna aktuella.

Det är inget problem att köra försiktigt med en lossad vindruta.

Frågan är dock om du inte vill ha en ny om den är det minsta dålig när du ändå är på den.

InläggPostat: sön 11 aug 2019, 21:06 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
För att byta plåt 1 så behöver du demontera allt framför framstolarna, ungefär... Däremot kan man kanske klippa delar från den, men tänk på att det sitter ventilationsrör skruvade mot den på baksidan. Jag säga att det sannolikt är mycket enklare att laga den på plats (om den inte är totalt omöjlig att rädda). Om det inte är hål fungerar rostätare med fosforsyra (se upp för annan kemi - du vill sluta med fosfaterad plåt) samt lång behandlingstid utmärkt - detta är ett utmärkt att låta detta ske när bilen är i vintervila, eftersom tiden för att den ska komma ner i alla porer rör sig om veckor till månader, man för se till att hålla den fuktig med papper eller plastfilm (en stund skriver biltema...): https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017148

Om man låter rostätare (biltema har förvirrat begreppen) äta upp all rost så är man tillbaka till ren plåt, och har inget problem att få perfekt rostskydd - men detta måste man göra själv, ingen verkstad har tid att vänta ut rostätaren.

----

Rätt gjort ska det inte vara något problem att ta ut rutan.

Man använder en skärtråd som drar runt rutan, det finns/fanns en från Saab, men en lagom tjock fiskelina brukar nämnas. Man börjar med att peta igenom den o limmet i överkant och drar/sågar sig runt, men jag har inte detaljerna aktuella.

Det är inget problem att köra försiktigt med en lossad vindruta.

Frågan är dock om du inte vill ha en ny om den är det minsta dålig när du ändå är på den.

Tänkte mer att man kunde ta delar från den nya plåten, så slipper man kapa och valsa till delar... men det kanske inte lönar sig, plåten var ju rätt dyr. Att byta hela plåten förstår jag är en gigantjobb :)

Bra ide! Jag har riktigt bra rostätare som jag fick av en kille för en massa år sedan, det skulle jag helt klart kunna lägga på under vintern, kanske slipa ner lite först.

Okej bra om rutan. Ja egentligen är rutan inte helt fräsch så ett byte vore inte fel.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 580 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme