Tänkte slänga upp en snabbguide om hur man byter de övre motorkuddarna.
Bilen i fråga är en -97 och det kan skilja något mellan olika årsmodeller.
Jag laddar upp bilder för att bättre illustrera vad jag menar.
Till detta jobbet behövs (läs: använde jag):
16mm Nycklar
13mm Nyckel
19mm Nyckel + långt rör som passar på.
13mm Hylsa
Spärrhandtag + kortare förlängning.
Skruvstycke
rörbitar (en som är någon mm mindre än motorkuddens aluhölje och en som är nån mm större)
Gummiklubba
Slägga och dorn
Tigersåg
Stereo
Kompis som du kan stå ut med att lyssna på samtidigt som du skruvar.
Närliggande företag som har en hydralisk press. (Motorslip i Kristianstad bidrog med detta)
Steg 1:
Köp nya motorkuddar. (2st)
Kör in bilen i garaget, Starta stereon.
Steg 2:
Öpnna motorhuven, lossa batteripolerna och lokalisera övre motorfäste samt momentstag.
Använd nu de två 16mm nycklarna till att lossa de två bultarna som sitter igenom motorkuddarna. Lossa kabeln till tryckvakten så att du försiktigt kan vinkla ut momentstaget åt höger.

Steg 3:
Använd nu de två rörbitarna och skruvstycket till att försiktigt pressa ut motorkudden ut momentstaget. Jag sprayade även lite krypsmörjmedel på för att underlätta.

Steg 4:
Nu är den gamla kudden borta och den nya ska pressas i. Passa på att rengöra lite med svinto när du ändå har den lös.

Steg 5:
Banka sedan försiktigt i den nya motorkudden med en gummiklubba så att den precis sätter sig och du ser att den sitter rakt. Sedan använder du den större rörbiten och pressar i motorkudden med skruvstädet.

Motorkudde 1 är klar!

När vi har kommit såhär långt är det bara det jobbiga kvar

Steg 6:
Detta steget innefattar många delar,
Montera bort expansionskärlet till kylaren.
Vik undan behållaren till servostyrningen(bakom insuget)
Använd en 19mm Nyckel och ett långt rör som passar utanpå. Sedan komprimerar du remspännaren och lyfter av remmen, Här kan en kompis vara bra!
Sedan lossar du övre bulten på generatorn och knackar försiktigt på genartorn så den lossnar från motorfästet och du kan vinkla ner den bakåt. Du kan nu komma åt alla nödvändiga skruvar för att lossa det övre motorfästet.

Som min kompis demonsterar på bilden kommen man nu åt alla skruvar!
Steg 7:
Lossa de tre skruvarna med 13mm Nyckel eller spärrhandtag + 13mm hylsa och förlängare Beroende på vilket verktyg som fungerar bäst på respektive skruv.
Nu har du fått loss det övre motorfästet.

Steg 8:
(Vissa bilar kan ha en sprint som man måste borra ut först)
Nu är det dags att ta fram tigersågen. Använd lämplig metod för att få bort centrumet på motorkudden (detta ska nog inte vara så svårt då den är utsleten, annars finns ju ingen vits att byta!). Sedan spänner du upp den i skruvstycket och sågar försiktigt ett jack med tigersågen. Försök att inte såga i själva motorfästet utan bara i kudden (ungefär här dog batteriet på kameran).

Steg 9:
Använd en slägga och ett dorn för att vika upp skarven så man kan ta ut motorkudden. (Bytte batteri på kameran efter detta) Och ungefär såhär ser den gamla motorkudden ut efter det.

Steg 10:
Ta motorfästet till en firma som har en hydralisk press (om du inte råkar ha en hemma i garderoben) och få den nya motorkudden ipressad.
Detta kan INTE göras med ett vanligt skruvstäd!
Sedan kan man passa på att rengöra denna också med svinto innan man monterar igen.
Steg 11:
Montera
Detta görs i omvänd ordning.
Viktigt att komma ihåg är att sätta i bulten i motorkudde 2 innan man monterar motorfästet i bilen eftersom detta inte kan göras i efterhand.